Gå til innhold

Blu-Ray popularitet øker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har full HD TV, men DVD-spilleren min blir den siste optiske filmspilleren min. Oppløsningen får jeg god bruk for ved kobling til PC og bildevisning via USB-pluggen. Inntil TVene får god nok støtte for filmleie og filmkjøp via nettet så vil PCen forbli et mellomledd med filmer lagret lokalt.

 

Det jobbes fortsatt med flere HD-konkurrenter til BD, men ingen av disse har knapt noe moment å regne med på verdensbasis.

Den kinesiske varianten skal visstnok ha ganske god markedsandel i Kina. Jeg husker ikke navnet på den i farta.

 

Ellers så tar det nok ennå et år eller to før nettbasert film rett i TVen begynner å få noen merkbar markedsandel. (Tenk: TP-kabelen rett i TVen, bestilling av film via fjernkontrollen og evt lokal caching dersom linja er ustabil/treg.)

Lenke til kommentar
Forbrukerfiendtlig, hva mener du?

 

Prøv å spel blu-ray filmer av på Linux, Solaris, BSD. Prøv å ta sikkerhetskopi, utan å bruke ulovlege verktøy(i følge norsk lov). Har du en av de første blu-ray spelerane så må den oppdateres for å kunne spele av nye filmar med oppdatert kopibeskyttelse, og det vil troleg skje igjen. I verste fall så kan Sony tvinge alle at avspelerar det dei må være oppkobla mot internett for å kunne spele av filmer.

 

For folk flest så funker blu-ray fint, men folk flest bryr seg ikkje om forbrukarrettigheiter heller.

Lenke til kommentar

Er spent på om BD faktisk kan overleve vs buffret(?) innhold og lignende. Kan ikke akkurat konkurrere med harddisk priser. Men vil gjerne beholde det. Er fremdeles av den sorten som liker å holde spill coveret i hånden og samle på. Gleder meg til pc & xbox spill også blir utgitt på HD-formater. DVD setter for mye begrensninger per i dag. BD film er mer usikkert.

Lenke til kommentar
Eg er vell ein av dei som enda ikkje orker bryet med det forbrukerfientlige blu-ray systemet.

 

Hadde blu-ray kunne brukes lovleg på åpne systemer så hadde det vore eit alternativ, innen den tid så vil streaming over nettet bli det vanlege.

Streaming har definitivt sine fordeler, men det finnes hverken gode nok tilbud eller gode nok linjer til distribueringav HD-filmer på streaming. Bluray kommer nok til å gjøre det ganske solid rett og slett fordi folk vil ha HD, og dette er den (tilnærmet) eneste og beste måten å få det på foreløpig.

Lenke til kommentar

Som en vanlig forbruker synes jeg ikke at Blu-Ray er forbrukerfientlig...

 

Jeg kjøper nesten bare filmer på Blu-Ray nå. Jeg har full-HD TV, og det blir rett og slett en nedtur å gå tilbake til DVD etter man har blitt vant med Blu-Ray.

 

Man får jo ikke engang spillt det av direkte i de felste bra avspillere på PC, jeg vil definitivt si det er forbrukerfiendtlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som en vanlig forbruker synes jeg ikke at Blu-Ray er forbrukerfientlig...

 

Jeg kjøper nesten bare filmer på Blu-Ray nå. Jeg har full-HD TV, og det blir rett og slett en nedtur å gå tilbake til DVD etter man har blitt vant med Blu-Ray.

 

Man får jo ikke engang spillt det av direkte i de felste bra avspillere på PC, jeg vil definitivt si det er forbrukerfiendtlig.

 

AtW

Tja...

Spiller det av helt uten problemer i min stue PC med PowerDVD 9, og i arbeidsstasjonen min med PowerDVD 8.

 

At det ikke følger med software innebygd i Windows og MacOS er vel strengt talt Microsoft oh Apple sin feil. Det er dog ikke problemer å få tak i avspillerere.

Lenke til kommentar

Som en vanlig forbruker synes jeg ikke at Blu-Ray er forbrukerfientlig...

 

Jeg kjøper nesten bare filmer på Blu-Ray nå. Jeg har full-HD TV, og det blir rett og slett en nedtur å gå tilbake til DVD etter man har blitt vant med Blu-Ray.

 

Man får jo ikke engang spillt det av direkte i de felste bra avspillere på PC, jeg vil definitivt si det er forbrukerfiendtlig.

 

AtW

Tja...

Spiller det av helt uten problemer i min stue PC med PowerDVD 9, og i arbeidsstasjonen min med PowerDVD 8.

 

At det ikke følger med software innebygd i Windows og MacOS er vel strengt talt Microsoft oh Apple sin feil. Det er dog ikke problemer å få tak i avspillerere.

 

PowerDVD er ikke en bra avspiller, spesielt ikke når du låses til variantene som støtter bluray. Jeg har ikke sagt noe som helst om at det må være en avspiller som følger med OSet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som en vanlig forbruker synes jeg ikke at Blu-Ray er forbrukerfientlig...

 

Jeg kjøper nesten bare filmer på Blu-Ray nå. Jeg har full-HD TV, og det blir rett og slett en nedtur å gå tilbake til DVD etter man har blitt vant med Blu-Ray.

 

Man får jo ikke engang spillt det av direkte i de felste bra avspillere på PC, jeg vil definitivt si det er forbrukerfiendtlig.

 

AtW

Tja...

Spiller det av helt uten problemer i min stue PC med PowerDVD 9, og i arbeidsstasjonen min med PowerDVD 8.

 

At det ikke følger med software innebygd i Windows og MacOS er vel strengt talt Microsoft oh Apple sin feil. Det er dog ikke problemer å få tak i avspillerere.

Nå har det seg slik at hvis man ripper en blu-ray med f.eks. AnyDVD HD så kan man faktisk spille av filmene i windows media player under windows 7 uten å installere noe som helst. Man får dog ikke noe meny og heller ikke hd-lyd, uten å installere andre kodeker, men man får spilt av filmen. Så hadde det ikke vært for kopisperrene så kunne man spilt av filmen uten problem.
Lenke til kommentar

Kommer neppe som det store sjokket. Folk var vel like skeptiske til DVD da vi enda hadde VHS, men ser vi noen VHS kasetter i butikkhyllene i disse dager? NEI ;) Uansett så mener jeg at bilde levert av Blu-ray er mye skarpere og det er rett og slett en fryd å se gamle klasikkere som Predator og Total Recall på storskjerm!

Lenke til kommentar
Ellers så tar det nok ennå et år eller to før nettbasert film rett i TVen begynner å få noen merkbar markedsandel. (Tenk: TP-kabelen rett i TVen, bestilling av film via fjernkontrollen og evt lokal caching dersom linja er ustabil/treg.)

Spørs om man nok må pent vente litt til på det gitt, og hvordan blir prisen når man vil trenge cache lokalt flere steder? Utvalg av filmer? DVD kvalitet krever selv med Mpeg4 rundt 5-7Mbit/s for video/lyd. For HD blir hakket værre igjen...for oss i byer, med kabel, fiber og adsl2 fungerer det nok, men selv ikke jeg kan streame HD film via nett i veldig god kvalitet..og jeg bor 800m fra telefon sentralen i Oslo.

 

Å kalle bluray forbruker fiendtlig er vel å ta vel hardt i, jeg ser fint lite klaging på at spill ikke er tilgjengelig på annet enn windows plattform(med noen unntak på mac). Upraktisk at det ikke kan spilles av på en Linux maskin "lovlig", ja, men det utgjør og en ekstremt liten markedsandel. Pengene er i folk flest, ikke fåtallet som velger å bruke alternativ programvare hjemme...

Lenke til kommentar
Ellers så tar det nok ennå et år eller to før nettbasert film rett i TVen begynner å få noen merkbar markedsandel. (Tenk: TP-kabelen rett i TVen, bestilling av film via fjernkontrollen og evt lokal caching dersom linja er ustabil/treg.)

Spørs om man nok må pent vente litt til på det gitt, og hvordan blir prisen når man vil trenge cache lokalt flere steder? Utvalg av filmer? DVD kvalitet krever selv med Mpeg4 rundt 5-7Mbit/s for video/lyd. For HD blir hakket værre igjen...for oss i byer, med kabel, fiber og adsl2 fungerer det nok, men selv ikke jeg kan streame HD film via nett i veldig god kvalitet..og jeg bor 800m fra telefon sentralen i Oslo.hjemme...

 

Hvorfor er det nødvendig med streaming i realtime?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal man kjøpe noe så forbrukerfiendtlig som Blu-Ray spiller? I en tid hvor tjenestenettene er i fritt fall skal man altså belage seg på en fysisk distribusjonsmetode? Nei, takke seg til XBMC og lignende initiativ.

 

Denne artikkelen minner mest om da Blu-Ray ble kåret til årets produkt på en norsk elektronikkmesse 2008. Hvis ikke en samlet bransje klarer å presse dette produktet så må nok norske journalister lære seg å stave flopp.

Lenke til kommentar
For min deler det ikke spillerens kostnad som er problemet, emn kostnaden på platene, og delvis også manglende utvalg.

 

AtW

 

Er det? Platekompaniet nærmer seg hundrelappen for katalogtitler, og du finner ørten titler til £10 og nedover på Play. Handler man på Mix og Spaceworld er jeg med deg, men de er overprisede på DVD også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...