Gå til innhold

AMD topper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Unnskyld men hva i denne artikkelen har dere ikke nevnt før?

 

At Cray har oppgradert til Istanbul sa dere i artikkelen om top500.org, og at AMD lanserer 12 kjerne og intel 6/8 kjerne til neste år sa dere senest i dag.

 

Situasjonen i dag er at vi står på trappene foran AMDs 12-kjerne-lansering og Intels 6-/8-kjerne-lansering av Nehalem EX. Disse prosessorene er såpass store milepæler og aktuelle for mange kunder at de trolig vil føre til ytterligere vekst til neste år.

 

Syns det er lite nytt i denne artikkelen.

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

I tillegg kan man glemme overklokking på hovedkortene som denne passer.

 

Mange server-oppgaver skalerer nesten proporsjonalt med antall kjerner * klokkefrekvens. Dvs. at 12 kjerner * 2,5 GHz er nesten 67% raskere enn 6 kjerner * 3 GHz. (12*2,5/(6*3) = 1,67)

 

Spill skalerer generelt dårlig med antall kjerner, men godt med klokkefrekvensen. Spill som er helt entrådete kan skalere nesten direkte med klokkefrekvensen. Det vil si at 4 kjerner * 3 GHz er 20% raskere enn 12 kjerner * 2,5 GHz. (3,0/2,5=1,2). Noen spill skalerer litt med et lite antall kjerner. Det vil si at de utnytter litt av kjerne nr 2, ørlite av kjerne nr 3 og 4 og praktisk talt ingenting av flere kjerner enn 4. Her vil 12 kjerner tape mot 4 kjerner så fremt klokkefrekvensen på 4-kjernen er høyere.

 

Med andre ord er det bortkastede penger å kjøpe 12 kjerner til spill. Til spill er det mye bedre å kjøpe en 2, 3 eller 4-kjerne og overklokke den. Det vil bli både billigere og raskere.

 

Når det er sagt så er 12-kjernen hovedsaklig rettet mot servere med 4 sokler. Altså 48 kjerner per system. Men det kommer sikkert 2-sokkel utgaver også. Da kan vi nok se SuperMicro med Twin 1U-løsninger for 48 kjerner per U eller utrolige 2016 kjerner per standard 42U rack.

 

Per i dag er de tetteste "pizzaboksene" 8 sokler * 6 kjerner per 2U. Altså halvparten av det 12-kjernene gir.

 

I 2011 øker AMD fra 12 til 16 kjerner per sokkel, nesten garantert uten å skifte sokkel. Det vil si at man kan øke fra 48 til 64 kjerner per U eller fra 2016 til 2688 kjerner per standard rack, bare ved å skifte prosessorer.

Lenke til kommentar
Bare ut av interesse, selv om dette er serverprosessorer, hadde det funket å basere et gamingmonster på en av disse, eller hadde det vært penger i dass?

Spill skalerer ikke over 6/8/12 kjerner så hadde nok vært penger i dass.

 

Men ved kjøring av flere spill på en gang burde det vell funke greit?

 

 

Problemet blir vell heller å få tak i hovedkortet og CPUen.

Lenke til kommentar
Men til andre applikasjoner som multimedia, 3D, videoredigering, kan disse dra nytte av slike prosessorer?

Tjanei. Det kommer an på programmet. Også kan man jo spørre seg hvor ofte man bruker det programmet, hvor mange sekunder man sparer hver gang og om tidsbesparelsen er verd prisen sammenlignet med færre kjerner.

 

Gleder meg til de setter inn skjermkort i disse superdatamaskinene jeg. Da vil jeg tro vi både får ned det sinnssyke energiforbruket, samtidig som vi får opp ytelsen.

Det finnes allerede, men bruksområdet er ganske begrenset. Men til de få oppgavene som lar seg kjøre effektivt på noe sånt så går det som olja lyn.

 

Det som trengs i CPU verdenen er noe alla Nvidia's Fermi teknologi som kan dele arbeidsoppgavene mellom kjernene uavhengig av antall tråder.

Det er en ytelsemessig katastrofe å dele opp en enkelt tråd. Det lar seg rett og slett ikke gjøre effektivt. Fermi endrer ikke på det. Derimot er nok Fermi glimrende til å kjøre flere parallelle tråder effektivt (en tråd per kjerne).

Lenke til kommentar
Gleder meg til de setter inn skjermkort i disse superdatamaskinene jeg. Da vil jeg tro vi både får ned det sinnssyke energiforbruket, samtidig som vi får opp ytelsen.

Det finnes allerede, men bruksområdet er ganske begrenset. Men til de få oppgavene som lar seg kjøre effektivt på noe sånt så går det som olja lyn.

 

Ok. så det er slike klare allerede? Vet det er en superdatamaskin som skal doble ytelsen i forhold til dagens ved hjelp av GPUer, men visst ikke at det allerede var noen ute med skjermkort.

Lenke til kommentar

5-plassen på top500-lista får det meste av ytelsen sin fra 5120 stk GPU (Radeon HD 4870)

 

Jeg var på et foredrag for 2 år siden der de hadde brukt 32 stk Playstation 3 (Cell) for store CFD-begegninger. Jobber som tok en måned på x86-servere kunne gjøres over natta på Playstation-clusteret.

 

På UiO jobber de en del med Nvidia og CUDA til tungregning.

 

AMD har også en stor Radeon-basert cluster på gang.

Lenke til kommentar
Er det så mange som jobber på UiO med det? Vet om Reimers, som gjør en del på GPU, og noen masterstudenter. Men ikke mange ellers, sikkert noen PHD studenter da. På SINTEF gjøres det veldig mye der, og noe på Simula.

Jepp, på Simula bruker vi både GPU og PS3. Gruppen jeg er i fokuserer ikke på tungregning, men mer generell bruk. Vi har faktisk et kurs på master-nivå på ved IFI/UiO fast hvert høstsemester, som lærer studentene å programmere GPUer, Cell og netverksprosessorer.

 

http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF5063/

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...