Gå til innhold

Corsair Hydrocool 200


Anbefalte innlegg

Corsair er verdenskjent for minnebrikker av meget høy kvalitet. Når de nå beveger seg inn på vannkjølingsmarkedet, er derfor forventningene høye. Corsair har gått seriøst til verks og samarbeidet med Harrison Thermal Systems (Delphi Automotive Products) om å sette sammen Hydrocool 200. La oss ta en titt på godsakene.

 

Les hele testen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare så det er nevnt: vi vil kontakte Corsair ang. problemene vi oppdaget i testen. Det vil imidlertid ta noe tid, men vi skal holde dere oppdatert så snart vi har noe. Jeg håper inderlig at vi har mottatt et mandagseksemplar. Støy fra pumpen er rapportert bla. av Joe Citarella ved Overclockers.com:

http://www.overclockers.com/articles746/index04.asp

Det er derfor nærliggende å tro at pumpestøyen er et problem ved Hydrocool 200. Jeg har sendt beskjed om dette til Corsair, og de har tatt saken videre.

Når det gjelder den ujevne vannblokken, avventer vi tilbakemelding fra Corsair på det.

Lenke til kommentar
Kunne ikke dere prøve å gjøre noe med den blokken selv? ;) Som fx. å planslipe den eller.no?

 

Ville det da vært en test av produket man får kjøpt?

 

Selv gidder jeg ikke å kjøpe en vannblokk, og vite at man må planslipe den for å få godt resultat.

Men hadde jo vært greit å vite hva systemet egentlig er godt for da.
Lenke til kommentar

Kan for såvidt planslipe blokken - men i en produkttest har det ingen hensikt. En produkttest skal gjenspeile hva du som forbruker kan forvente å oppleve. Og om blokken krever planslipning for å kunne brukes, har produktet en alvorlig feil.

 

Men når det er sagt - dette skal vi få sjekket opp. Grundig. I verste fall plansliper vi greia og kjører nye tester, men jeg håper at vi mottok et skikkelig "mandagseksemplar".

Lenke til kommentar

C/W verdi:

0,14 i stille modus

0,13 i Turbo modus

 

Hvor er dette målt i fra?

Var vel kanskje å skryte på seg litt synes jeg...

 

Til å med en av verden beste vannblokker har ikke så lav CW verdi engang...

http://www.overclockers.com/articles692/

 

 

Kan for såvidt planslipe blokken - men i en produkttest har det ingen hensikt. En produkttest skal gjenspeile hva du som forbruker kan forvente å oppleve. Og om blokken krever planslipning for å kunne brukes, har produktet en alvorlig feil.

 

Men når det er sagt - dette skal vi få sjekket opp. Grundig. I verste fall plansliper vi greia og kjører nye tester, men jeg håper at vi mottok et skikkelig "mandagseksemplar".

 

Er det blitt testet på et AMD system i senere tid?

 

Det er nok en STOR feil at vannblokken ikke skal ha mer kontaktflate en hva som ble vist med en P4 CPU, men det ville muligens ha gitt et bedre bilde av ytelsen til settet om man også testet på en AMD plattform, disse har jo mindre kjerne og mest sannsynlig ville blokken ha dekket denne greit.

 

Så kunne man tatt for seg P4 sine resultater ved en senere anleding, da blokken hadde blitt byttet/fikset.

 

Dette ville ha gitt en bedre angivning av hva settet er godt for i ren ytelse. En blokk som dekker ca 10% av flaten den skal kjøle er nok ikke til mye hjelp ville jeg tro?

 

-P-

Lenke til kommentar
Kan for såvidt planslipe blokken - men i en produkttest har det ingen hensikt. En produkttest skal gjenspeile hva du som forbruker kan forvente å oppleve. Og om blokken krever planslipning for å kunne brukes, har produktet en alvorlig feil.

 

Men når det er sagt - dette skal vi få sjekket opp. Grundig. I verste fall plansliper vi greia og kjører nye tester, men jeg håper at vi mottok et skikkelig "mandagseksemplar".

 

Helt enig der! Det jeg egentlig mente var at dere kunne hatt litt i tillegg til produkttesten som viste kanskje hvor mye en plansliping hjalp på kjøleytelsen. eller?

Lenke til kommentar

C/W-verdiene er hentet fra Corsair - som alle andre spesifikasjoner på den siden. Og etter hva jeg kan se fra andre tester, er de tallene nok litt optimistiske ja. :wink:

 

Vi har ikke testet systemet på AMD - ennå. Men det vil bli gjort, jeg må bare pakke greia ned og sende sørover. Imidlertid vil jeg gjerne avvente svar fra Corsair ang. blokken. Dersom jeg har mottatt et feilprodukt, bør den byttes ut slik at jeg kan sjekke hva systemet _virkelig_ er godt for.

 

På standard innstillinger avgir prosessoren som ble brukt i testen rundt regnet 100W varme. I følge Overclockers.com fikk de et resultat på 39,4 C ved 74,7 Watt. Så hvis vi går ut fra at jeg klarer å få prosessoren til å yte 90% under load, er mine testdata basert på 90 W varmeeffekt. Da er mine testdata på 43 grader ikke så usannsynlige - men jeg spør meg om blokken som fulgte med systemet jeg mottok er "enestående", eller om den gjenspeiler hva dere som kunder kan forvente. Dette skal jeg prøve å få svar på.

 

Systemet for øvrig synes jeg er kjempebra. Som med de fleste nye systemer vil det være "oppstartsfeil" - f.eks. opplevde Asetek at Waterchill var lekk i den første batchen. Dette har de nå tatt konsekvensen av, slik at nye systemer som sendes ut skal være tette. Jeg regner med at Corsair vil gjøre det samme. Hydrocool fortjener i alle fall det.

Lenke til kommentar
Kan for såvidt planslipe blokken - men i en produkttest har det ingen hensikt. En produkttest skal gjenspeile hva du som forbruker kan forvente å oppleve. Og om blokken krever planslipning for å kunne brukes, har produktet en alvorlig feil.

 

Akkurat! Det skal gjenspeile hva vi som forbrukere kan forvente! *men* leserne av ok.no er (dvs noen hvertfall) er ikke som alle andre forbrukere og derfor bør testene ta hensyn til det. Vi kjøper gjerne halvfabrikat om det kan gi oss bedre ytelse enn ferdiglagd.

 

La oss si at du har to vannblokker. VannblokkA gir fra fabrikken 40 grader, mens VannblokkB gir deg 42 grader fra fabrikken, men dersom du plansliper begge blokkene så vil VannblokA gi deg 39 grader mens VannblokkB gir deg 37 grader. Hvem er da best? Jeg vil si VannblokkB.

 

Dette har med om du er en skikkelig overklokkingsentusiast å gjøre. Det som kjennetegner en skikkelig overklokker er at han ønsker å få ting til å yte maks. Om det er en CPU eller et kjølesystem. Vi er mer interessert i hva et produkt (uansett om det er CPU eller en vannblokk) *kan* yte, enn hva det yter fra fabrikk. Akkurat derfor har ikke jeg en vanlig XP2100+ CPU. Jeg har sørga for å få en med "skjulte krefter" ;)

Lenke til kommentar

hmm, ja det var en merkelig test, dere klarte altså å ikke påføre not pasta , slik jeg har forstått detm, skal jo pasta brukes for å fjærne ulikheter mellom kjølemediet, og kjernen på prosessor.

løvtynt belegg høres tynt ut.

 

bruk en silikonbasert pasta hvis dere ikke tør bruke plenty med arctic silver 3.

 

mitt hjemmebygde kjølesystem er ganske likt, men jeg kommer aldri over 40 c i romtemp på 25 c.

 

my-computer.jpg

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg egentlig er litt imponert over kjøleblokken. (sett bort i fra skjev bunn.)

 

Jeg har ofte ristet på hodet når jeg har sett hvordan kjølebokker designes, men må si at denne kjøleblokken har et design oppå som jeg liker veldig godt og har god tro på.

 

Det var virkelig synd at den var så utrolig ujevn under at den ikke fikk skikkelig kontakt. Dere sjekket vel forresten hvor ujevn den var? Altså ved å legge en linjal eller noe oppå og se hvor dyp fordypningen midt på var? Eller smøre på litt pasta og dra av med en linjal/kredittkort for å anslå hvor dypt det var? Var det liksom 0,1mm eller 0,5mm for dypt på midten? I tilfelle det bare var 0,1mm, kanskje dere brukte for lite kjølepasta? Sjekket dere også Om P4'en var ujevn ? evt. hvor mye?

 

PS. Jeg vil bare også tilføye at CPU'en MÅ ha hatt en viss kontakt på midten. (på tross av et evt lite luftgap) Hvis ikke ville den svidd seg. IHS'en leder knapt noe varme sidelengs, men nesten kun rett i gjennom den. (Tenk deg en CPU uten IHS og kjøleblokk med en 0,5mm tynn bunn.. hadde ikke blitt mye varme ledet sidelengs ut til finnene utenfor kjernen.) Vet vi har diskutert dette før men ville bare poengtere en gang til at "Varmespreder" er et missvisende markedsføringsnavn. Den praktiske funksjonen er mye mer mekanisk beskyttelse mot knusing av kjernen ved montering av kjøleribbe.

Lenke til kommentar
når du først fant ut kontakten var dårlig, så presterte du å utgi testen UTEN å forsøke å putte på mer goop? :lol:

 

dette blir bare verre og verre

 

for hver test dere foretar er det jo graverende mangler.

Hmmm.. det kan jo hende at gropen i blokken var så stor at det ikke var no vits i å fylle den opp med pasta da... Vet ikke hva som skjer hvis du har et alt for tjukt lag på jeg men :roll:

Lenke til kommentar
når du først fant ut kontakten var dårlig, så presterte du å utgi testen UTEN å forsøke å putte på mer goop?  :lol:

 

dette blir bare verre og verre

 

for hver test dere foretar er det jo graverende mangler.

 

Ved å bruke mer goop vil du få en isolerende effekt - stikk i strid med hva du ønsker å oppnå. Det ville derfor være feil av meg å gjøre noe slikt i en produkttest. Det jeg imidlertid _kan_ gjøre, er å gi blokken en omgang med plansliping. Det har jeg imidlertid ikke tid til med det første.

 

Forresten - send meg en mail der du forklarer hvilke mangler som du mener våre tester har. Dersom det er noe du mener vi bør gjøre bedre, er mail rette mediet å bruke.

Lenke til kommentar

Det er jo nesten utrolig at blokka kan være så innhul? Bunnen ser jo ut til å være ganske så plan, i alle fall etter "speilbildet" å dømme? Ingen synlig fortegning å se!

 

Er det kansje en idé å sjekke prosessorkjerna? det forekommer jo at disse er skjeve....

Ellers er det jo enkelt å sjekke bunnen på blokka, ved å sette et "Stanleyblad" på høykant mot denne. Om alt er ok, skal man ikke kunne skimte lys mellom eggen og blokka.

 

Mere goop som foreslått, er helt borti veggene! Det aller aller beste er tross alt om man både for CPU og blokk har "perfekte" flater. Da vil man uansett få best kontakt, uten å bruke goop!

I praksis er det riktignok svært vanskelig å få pasningen såpass bra, og derfor må man ty til varmeledende pasta. Men; Jo mindre man behøver, jo bedre er det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...