Gå til innhold

Snart sekskjerne også fra Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare to enkle kommentarer:

1) Intel har hatt 6 kjerne lenge. Den er elendig (og "ekte" for de som kverulerer rundt slikt), men de har i alle fall hatt 6 kjerne CPU ganske lenge nå.

 

2) Power serien er ikke så populær i HPC bransjen. I allefall ikke på de største maskinene. Mest fordi den ikke er optimalisert for HPC verken med tanke på pris eller typen ytelse. Power serien brukes mest til virtualisering og databaser. Det er også svært få HPC kunder som er villige til å betale den betydelige prisen som tilkommer pga RAS+M funksjonaliteten. En funksjonalitet man nesten aldri ser etterspurt i HPC.

 

PS! Power 5/6/7 må ikke forveksles med de Power CPUene som benyttes i BlueGene/L osv. Det er to vidt forskjellige monster. Som Cray ville sagt det; 2 Oxen (Power 5/6/7) vs. 1024 chicken (BlueGene/L). Videre skalerer vel ikke Power (p-series) maskinene lengre enn til 32 sokler eller noe slikt mens BlueGene/L skalerer til flere hundre tusen sokler.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle kommentere litt på c++ delen av denne artikkelen før noen sier "wohooo" nå blir alle spill multicore. Jeg var på en forelesning om parallelisme (multithreading) av en senior engineer hos intel, hvor de maste mye om disse greiene her. Sannheten er at så lenge du ikke greier å dele opp oppgavene dine i små biter som er helt uavhengie så hjelper det ikke hvor mye abstrakte lag med ekstra kode du har. Intel har alt sluppet intel building blocks, som er noe av samme greia, det er en grunn til at det ikke er blitt hyllet som the second coming.

 

Så før folk begynner å skrike ut om at NÅ blir alle spill paralellisert, så skal dere vite at de teoretiske problemene bak hvordan vi bygger spill hvor objekter er uavhengie av hverandre, er fortsatt et stort problem som ikke kan løses med fine c++ extensions fra intel.

 

En annen ting jeg ikke skjønte helt var hva annonseringen av CT egentlig gjorde i artikkelen uansett?

Endret av Suram
Lenke til kommentar
hvorfor ikke gå for 8 kjerner? :)

Det er i utgangspunktet en 8-kjerne CPU. De lager imidlertid en billigere 6-kjerne variant til HPC markedet. Antagelig er mange av disse blitt til 6-kjerne fordi 1 eller 2 kjerner er defekt. Grunnen til at dette er rettet mot HPC markedet er nok todelt;

1) prisen

2) færre kjerner per sokkel gir mer minnebåndbredde per CPU kjerne. Hvis du allerede ved 4-6 kjerner er begrenset av minnebåndbredden, hvilket vil være vanlig i HPC, så er det bare dumt å måtte betale for de to siste kjernene du likevel ikke får brukt.

 

Kan faktisk tenkes at energieffektiviteten i HPC blir bedre med 6 kjerne versjonen pga 2).

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Så det vil si at de er nødt til å "prøve" seg fram med tenkologien, og ha muligheten til å tjene litt penger i mellomtiden før man oppnår en stor revolusjon innenfor prosessorer?

Leste en artikkel for litt siden om at vi en gang i fremtiden kommer til å bruke 1000 kjerner.

 

Har progresjon vår mot dette økt med årene, eller er det jevn økning?

Lenke til kommentar
Det er i utgangspunktet en 8-kjerne CPU.

Skal ikke Becton være en 45nm 8-kjerne, mens Gulftown blir en 32nm 6-kjerne?

Der 6-kjernen får 3 minnekanaler med vanlig DDR3 REG/ECC 1066 og LGA-1366 mens 8-kjernen får 4 minnekanaler med en ny "variant" av DDR3 og LGA1567.

 

Her er forresten et die shot av Becton:

 

post-3851-1258474154_thumb.jpg

 

.. og et bilde av Gulftown-brikken:

 

post-3851-1258475458_thumb.jpg

 

Ikke rent ulik form.

 

Leste en artikkel for litt siden om at vi en gang i fremtiden kommer til å bruke 1000 kjerner. Har progresjon vår mot dette økt med årene, eller er det jevn økning?

Vi har allerede (grafikk)prosessorer med 1600 kjerner (Radeon HD 5800-serien). Kjernene er riktignok veldig annerledes fordi de er optimalisert mot en annen type bruk enn vanlige prosessorer. 1600-kjerneren er optimalisert for svært parallell kode, mens vanlige prosessorer er optimalisert for seriell og svakt parallell kode. Disse to kjernetypene har nærmet seg hverandre med små skritt de siste årene, men de vil aldri bli én uniform type kjerner for begge typer oppgaver. I stedet for så får vi i både pose og sekk på en annen måte: En god miks av kjerner som er optimalisert for ulike ting. Dvs. både en drøss med parallelt optimaliserte kjerner og noen få serielt optimaliserte kjerner.

 

Jeg venter nå på en sekskjerne til LGA1366

Den er vist i rute for 2. kvartal 2010.

 

samt en lavere inngangsterskel på LGA1156 til 4C/8T enn Ci7-860. Synes de burde legge ut Ci7-840 ol.

Jeg har ikke sett noe til en sånn på veikartene så jeg tror rett og slett at den ikke kommer. Jeg tror heller at Intel satser på utfasing av 860, samtidig som 870 settes ned til den prisen 860 hadde. Samtidig dukker det nok opp en ny 880 til samme pris som 870 hadde. Sagt på en annen måte: Prisene står stille mens klokkefrekvensene tar et trinn oppover.

Lenke til kommentar

Vedrørende Ct; Dette synes å være et nytt bibliotek for SIMD-hardware, og vil nok i liten grad påvirke hverdagen til meg og deg, da dette er beregnet for HPC-bruk.

 

For C++ finnes allerede OpenMP for inkrementell parallellisering av eksisterende kode, eksempelvis ved å parallellisere de løkker som lar seg parallellisere.

Lenke til kommentar
Har ikke Nehalem EX vanlig DDR3?

Svaret er pussig nok ja og nei. Nehalem EX, som forøvrig ikke er lansert enda, vil få en egen sokkel med 4 QPI linker og 4 FBD minnekanaler. Altså vesentlig mer båndbredde enn dagens Xeon. Selve minnebrikkene er imidlertid DDR3 på de fleste om ikke alle hovedkort. Dette gjøres mulig ved å bruke en bro mellom FBD og DDR3 grensesnittet.

Lenke til kommentar
Simen1: Og innenfor dette tipper du at de sette MP opp mens busshastigheten blir uendret en god stund? Da kan det jo lønne seg å vente. Men det tar nok litt tid før vi havner på 880.

Med så små økninger i klokkehastighet og stabil pris mener jeg det ikke lønner seg å vente. Akkurat som at kroneverdien synker så mye enkelte år at rentene på banksparekontoen blir så lav at realverdien faktisk synker.

 

Simen1: Jeg tror det her er snakk om Beckton med 2 kjerner deaktivert ikke Gulftown. Gulftown er en desktop CPU, her er det snakk om Nehalem EX, som har egen sokkel og FB-DIMM minnekanaler.

Aha, da er jeg med.

Lenke til kommentar
Har ikke Nehalem EX vanlig DDR3?

Svaret er pussig nok ja og nei. Nehalem EX, som forøvrig ikke er lansert enda, vil få en egen sokkel med 4 QPI linker og 4 FBD minnekanaler. Altså vesentlig mer båndbredde enn dagens Xeon. Selve minnebrikkene er imidlertid DDR3 på de fleste om ikke alle hovedkort. Dette gjøres mulig ved å bruke en bro mellom FBD og DDR3 grensesnittet.

Hvordan skal man da forklare testene på xtremesystems som bl.a. er gjort på helt vanlige X58-kort?

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis en god porsjon forvirring ute å går her. Jeg vet ikke om dette er en modifisert Beckton men så lenge det er snakk om en Nehalem EX så er det rart om det skulle være LGA1366 basert.

 

Siden Beckton og Gulftown lanseres ca samtidig blir det ytterligere rom for forviklinger. At noen tester en 32nm, 6 kjerne impliserer at de tester Gulftown, men det impliserer ikke nødvendigvis at de tester Nehalem EX 6-core. Hvis det kommer en 45nm nehalem-arkitektur CPU med 8, 7, 6, eller 5 kjerner så vet vi at det er Beckton.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er det endelig bekreftet at det ikke er snakk om Gulftown:

http://partner.alsi.kz/UserFiles/Files/Roadmap%20part-2.pptx

side 18

 

X7542 er den SKU som er sterkest rettet mot HPC workloads. dvs. 6 kjerner ingen HT og høy basis frekvens. Disse prosessorene støtter noe hinsides masse RAM. 8 stykk RDDR3 kanaler per sokkel via SMI og opp til 8 sokler per maskin (glue less). Det betyr ca 1-2 TB RAM uten å måtte gå under 1066MHz DDR3. Kommer også en SGI Ultra Violet maskin som vil skalere til 32k sokler men uten cache coherency, riktig nok globalt adresserbart minne. Nydelig galskap.

 

Ser forøvrig ut til at Beckton er begrenset (adresse begrensinger i selve CPU) til 256 sokler og 16TB RAM per SSI (single system image).

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...