Gå til innhold

Test: Lenovo Ideapad S12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes dere bør se til å teste HP mini 311, som er den første maskinen med ion her til lands, kanskje med unntak av point of view sin. Men PoV maskinen kjører desktoputgaven N230 og har derfor ikke spesielt god batterilevetid og den har dessuten 1024x 600 oppløsning som ikke er så imponerende. HP 311 koster 3700 og etter min erfaring er det vel blant det ypperste man får av netbook opp mot denne størrelsen.

Lenke til kommentar
Synes dere bør se til å teste HP mini 311, som er den første maskinen med ion her til lands, kanskje med unntak av point of view sin. Men PoV maskinen kjører desktoputgaven N230 og har derfor ikke spesielt god batterilevetid og den har dessuten 1024x 600 oppløsning som ikke er så imponerende. HP 311 koster 3700 og etter min erfaring er det vel blant det ypperste man får av netbook opp mot denne størrelsen.

Noen norske nettbutikker som forhandler HP mini 311?

Lenke til kommentar

Er det denne som skal komme med ION senere?

 

Edit:

Ja, ser ut til at ION-versjonen er litt forsinket.

Kan virke forvirrende at begge går under navnet S12.

 

Edit2:

 

Et potensielt pluss for mobilt bredbåndsbrukere er at S12 kommer med Express card-slot. Så vidt jeg forstår kan dette blant annet gi mulighet til å sette i SIM-kort, og dermed unngå de klumpete USB-modemene.

Endret av Oldboy Jenny
Lenke til kommentar

En skrivefeil på side 1:

Skjermen kan skilte med en oppløsning på 1200 x 800 piksler, en normal og god oppløsning som er bakgrunnsbelyst av lysdioder.

Og en skrivefeil på side 2:

Skjermen, med sine 1200 piksler i bredden og 800 i høyden, blir opplyst av lysdioder.

Riktig oppløsning skal være 1280 x 800.

 

De siste pixlene er veldig viktige fordi de betyr at PCen slipper å skalere oppløsningen på 720p filmer. Skalering er en ytelsekrevende og batterikrevende prosess. Det slipper man altså når oppløsningen er 1280 x 800.

 

Synd den har for kjip grafikkløsning til å spille av 1080p, mangler HDMI-port og det ikke er mulig å kjøpe den uten Windows-skatt. Tre ting ødelegger altså for en ellers glimrende PC.

Lenke til kommentar

Litt off topic men ja det finnes norske netbutikker som forhandler Hp 311c.

Du kan få tak i den både hos komplett.no samt hos netonnet.

 

Det eneste du må huske er at for å spille av hd-film med den må du velge en mediaplayer som har støtte for bruk av grafikkortet til avspilling. Quicktime og VLC har ikke men Windows mediaplayer i Windows 7 har.

Lenke til kommentar
... og det ikke er mulig å kjøpe den uten Windows-skatt.

Enig. Men jeg gleder meg til maskinene med ARM prosessor kommer etterhvert. Da slipper man ihvertfall Windows-skatten. Tror det blir bra med en vifteløs tynn maskin og gjerne med SSD-disk.

 

 

Da slipper man jo både windows skatten + "intel skatten" som er enda bedre :)

Endret av rocknrolf77
Lenke til kommentar
N270 og 945... det er så gammelt at man får spader
Intel har vel enda ikke kommet med noe som kan matche på N270 på forbruk (Z er marginalt bedre på forbruk, men til gjengjeld treigere). Men 945 skulle vært byttet ut for lenge siden. Asus har brukt US15W i noen av sine modeller lenge.

Hvem sier nei takk til H.264-akselerasjon og lavere strømforbruk?

Lenke til kommentar

Har aldri fått utforsket disse små maskinene noe særlig. Støtter denne 4gb ram eller maks 2? Med et bedre batteri, mer ram, en x25-m og 64-bits OS så har man en kul liten sak her. Da ser jeg selvfølgelig bort fra at prisen blir helt komedie for en fortsatt nokså svak maskin, og fokuserer på at maskinen fysisk sett ser veldig behagelig ut å bruke. Det blir jo smak og behag, men hvis mouse pad'n og tastaturet ikke oppfører seg sånn jeg vil, så er maskinen ubrukelig for meg uansett specs.

 

Off topic naturligvis, men et fint selvopplevd use case for en sånn maskin var nå i sommer. Vi rallet rundt i stort sett hele Sierra Leone for å rulle ut vårt nye helsesystem der nede, og jeg fikk låne en (svak) 12-tommer til turen. Størrelsen og batteritiden var en velsignelse, på "hotellene" der har man bare tilgang på strøm noen timer hver dag. Det er faktisk også fullt mulig å programmere med 1280x800 oppløsning. Derimot tok det over en time å bygge ny war-fil, noe som er rimelig håpløst. Så en liten maskin med alle disse positive sidene som det også er litt saft i er definitivt aktuelt for meg.

Endret av questra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...