Gå til innhold

Billige fotoskjermer fra Eizo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noe info om hvilket panel som er brukt i disse skjermene?

TFT-teknologi S-PVA

Noen som har en formening om slike skjermer er bra til film? De burde jo gi et naturtro bilde med mer korrekte farger osv., eller?

 

Nå er ikke jeg noe ekspert men tror film kommer mer ann på kontrast forholdet, og det synes jeg er litt lavt på denne

 

Den har forøvrig 6ms responstid om noen lurer på det og.

Endret av Fahav
Lenke til kommentar

Flexscan-serien gir mye for pengene det er det ingen tvil om. Godt panel og spesifikasjoner, men jeg synes rødfargen siger litt ut. Jeg synes det er noen ting som fusker litt i artikkelen til akam.no så korrigèr meg om jeg tar veldig feil?

 

- FlexScan har 10-bit LUT, ColorEdge 12-bit.

- LUT kan kun kalibreres via skjermer som har USB-tilkobling til PC/MAC fordi det ikke er skjermkortet som får sine verdier justert.

- Kun ColorNavigator støtter kalibrering av LUT. Annen software kalibrerer som sagt verdiene til skjermkortets output.

- ColorNavigator støttes kun av ColorEdge-serien.

- Kun EX-1 (Eizo's egen Spyder) og Spyder 3 bør brukes med ColorNavigator. Forsåvidt støttes også Eye One Display 2 siden Eizo har lagt inn en omregningstabell (EOD2 leser ikke adobeRGB native)

 

Så det jeg lurer på er hvor dere har funnet informasjonen om at LUT kan kalibreres via Spyder3?

 

Hvis det er noen som lurer hvorfor det er forskjell i pris på FlexScan og ColorEdge kan jeg ramse opp følgende i fordel ColorEdge:

 

- Hardwarekalibrert (LUT) til adobeRGB fra fabrikk.

- Medfølger eget bevis som garanterer at gamma er riktig (25 punkters måling).

- På grunn av 12-bit LUT og 16-bit intern behanling viser ColorEdge 10-bit farger ved bruk av Displayport (DVI er 8-bit).

- Lysfordelingen over panelet er absoultt merkbart jevnere.

- Innstillingene holder seg bedre over tid. Ingen reset om du velger å kutte strømmen til skjermen over litt tid.

- Skjermhette inkludert i prisen (fra 1500kr til FlexScan - anbefales på det sterkeste).

- Pikselgaranti på null defekte piksler.

 

Om prisforskjellen er verdt det eller ikke er opp til enhver, men for min del blir det en ColorEdge når sparegrisen er fylt opp. Ikke at FlexScan er dårlig, men fordi ColorEdge gir et enklere vedlikehold (les: kalibrering) og gir et bedre resultat.

 

Bolson: S-PVA er standard på FlexScan. IPS er standard på ColorEdge.

 

Ingardj: Men du har råd til parogtyvetusen for et 5DMkII? :tease:

Lenke til kommentar
Noe info om hvilket panel som er brukt i disse skjermene?

TFT-teknologi S-PVA

Noen som har en formening om slike skjermer er bra til film? De burde jo gi et naturtro bilde med mer korrekte farger osv., eller?

 

Nå er ikke jeg noe ekspert men tror film kommer mer ann på kontrast forholdet, og det synes jeg er litt lavt på denne

 

Den har forøvrig 6ms responstid om noen lurer på det og.

 

Lavt?

 

Disse har høy kontrast til å være LCD.

 

Juks som enorme lysmengder, dynamisk dimming og feilaktige målemetoder hjelper ikke på det faktum at LCD er elendig på kontrast og svartnivå. Jeg vil regne med at disse skjermene har et helt greit svartnivå. Synes lysstyrken var litt i overkant, dog.

Lenke til kommentar
Hvorfor tror alle at IPS automatisk er best?

 

Dere må ikke se dere blind på paneltype. Det er ikke slik at teknologiutviklingen har stått stille de siste ti årene.

 

Nei, den har ikke stått stille, derfor har f.eks. IPS til Eizo SX2462W "overdrive circuit" som gir grey-to-grey på 5ms.

 

Bortsett fra 98% Adobe RGB på Eizo SX2462W, virker NEC skjermen veldig attraktivt. Men hadde nokk valgt Eizo, hadde den kostet 7000,-...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...