Gå til innhold

Radeon HD 5750 uten en lyd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

89 watt uten vifte - det kommer ikke til å gå bra. Kjøleren er jo konstruert for en betydelig luftgjennomstrømning. Uten vifte så vil lufta stå ganske stille mellom ribbene og føre til overoppheting.

 

Om vifta festes til skjermkortet eller andre nærliggende festepunkter synes jeg er en ubetydelig forskjell. Poenget er at den mest sannsynlig MÅ ha en nærliggende vifte for å unngå overoppheting.

Lenke til kommentar

Vil jo anta det samme som deg Simen1.

89Watt som skal holdes på en temperatur som tåles av GPUen skal man gå ganske aktivt inn for å lede bort.

Det enkleste er jo å blåse det bort.

 

Passiv kjøling vil jo ta opp effekten i kjøleribba og hele vitsen med den er jo at den klarer å bli kvitt den energien som tilføres, slik at den er kaldere enn de maksimale temperaturgrensene GPU kan operere under.

 

Så dette må også blåses vekk.

Fordi kjøleren har så stor overflate så kan dette gjøres med mindre luftsirkulasjon enn om kjøleflaten var så liten som på et viftebasert system.

Men den MÅ være der.

Og hvis det bare er sirkulasjon i et dårlig luftet kabinett, så vil andre komponenter innidær lide utrolig.

 

Jeg likte ikke DEN kjøleren.

Passiv kjøling er en tilsnikelse - alle kjøling er aktiv.

Jeg liker mye bedre de kjølerene som baserer seg på at interne kabinettvifter har såpass kraft at de kan presse luften gjennon den passive kjøleren og UT !

Varm luft skal UT av kabinettet - ikke sirkulere i kabinettet.

Og det betyr i mange tilfeller at en må til med tape og tape igjen perforeringer i kabinettet på en så intelligent måte at dette skjer.

 

Jeg må forresten kjøre nettleseren i kompabilitetsvisning for at knappen "Send inn kommentar" blir synlig........

Lenke til kommentar
89 watt uten vifte - det kommer ikke til å gå bra.

 

 

Disse kortene bruker mindre strøm enn opgitt, målte mitt 5770 + full cpu (E8600) load finner da ut at jeg drar 140W hvis jeg regbner 83% psu effektivitet. på hele systemet,

'kjører greit 5770 uten vifte.

 

Om vifta festes til skjermkortet eller andre nærliggende festepunkter synes jeg er en ubetydelig forskjell.

 

stock kjøler på 5770 imponert lite, etter min mening er det stor forskjell. men som du sier trengs det sirkulasjon

Lenke til kommentar

Har selv et passivt 4850-kort. Inni kabinettet har jeg hengt en 120mm Noctua vifte som sørger for sirkulasjon over ribbene, i tillegg er det en selvfølgelig viss sirkulasjon gjennom kabinettet med push/pull kabinettvifter. Kjører man en Antec-kabinett med vifter overalt så er det vel neppe noe problem.

Støymessig fantastisk, loadtemperatur på GPU på rundt 70°. Man kan helt sikkert argumentere for at aktive løsninger som blåser lufta rett ut på baksiden funker bedre, men min erfaring er at de bråker i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar
89 watt uten vifte - det kommer ikke til å gå bra.

 

So leifeinar så korrekt poengterer drar ikke 5770 og 5750 så mye effekt som det som er spesifisert. Xbit Labs har testet 5770 og 5750 til 81 og 60,6 watt når de kjører Furmark. Ingen av oss kommer til å kjøre kortene så hardt, så reelt vil vel 5770 dra litt over 60 watt, og 5750 litt over 40 watt.

 

40 Watt skulle ikke være særlig problematisk, men enhver vifteløsning uten kjøler krever fungerende sirkulasjon i kabinettet.

 

Så vidt jeg vet har leifeinar en kjøleløsning som er av samme prinsipp som denne på sitt 5770 kort.

Lenke til kommentar
89 watt uten vifte - det kommer ikke til å gå bra. Kjøleren er jo konstruert for en betydelig luftgjennomstrømning. Uten vifte så vil lufta stå ganske stille mellom ribbene og føre til overoppheting.

 

Om vifta festes til skjermkortet eller andre nærliggende festepunkter synes jeg er en ubetydelig forskjell. Poenget er at den mest sannsynlig MÅ ha en nærliggende vifte for å unngå overoppheting.

 

Spørs litt hva man legger i betydlig, har selv en 4770 som har en passivt kjøler, sammen med en vifte som går på 400 rpm, noe som er svært sakte, den har ekstremt lav tempratur. Nå er det riktignok en Accelereo s1, som har noe større flate, og mindre avstand mellom finnene, og således antakelig er noe bedre egnet kjøling med lite luft., og det bør også nevnes at en saktegående vifte er ganske vesentlig forskjellig fra ingenting når det gjelder luftstrøm.

 

AtW

Lenke til kommentar

Til skeptikerne må jeg bare beklage og si at passiv kjøling på dette kortet kommer til å gå heeelt fint. Ifølge noenlunde troverdige benchmarkreviews.com sin anmeldelse av kortet, trekker HD5750 18/94 watt idle/load. I samme anmeldelse kan man lese tallene 58/187 watt på HD4850, et kort jeg har i min stue-PC, passivt kjølt. Her snakker vi faktisk en tredobling i effektbruk ved idle, og dobling under load. Og ja, begge tallene er isolert skjermkort-effekt - ikke hele systemet. Det er noe i det de sier - det BØR være noe som får luften til å flyte i kabinettet, men det skal sannelig ikke mye til. Selv har jeg passiv PSU og altså dette passive HD4850-kortet. Eneste viftene i kabinettet er to 800RPM 12cm Noctua-vifter på CPU-kjøleren, og de høres ikke med mindre du bokstavelig stikker øret inn i de. Det ser jeg ikke poenget med :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...