Gå til innhold

Toshiba lagrer 320 GB på 1,8 tommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ytelsen skal være omtrent 15 prosent bedre enn dagens MK2529GSG-serie

Og ytelsen på dagens serie er? (maks/snitt/min båndbredde, accesstime, og r/w IOPS?)

Og hva er prisen på disse?

 

1,8" kan lages i høyere kapasitet som SSD, men pga marked og priser kjenner jeg ikke til noen som lager det.

 

Når det gjelder ytelse har SandForce en 1,8" utgave av SF-1200 som klarer 250/200 MB/s og 5000 r/w IOPS. Denne skal støtte opp til 512GB, men så langt vet jeg ikke om noen har laget denne ennå. (SandForce selger bare kontrollere, ikke selve SSDene)

 

Harddisker har hittil, og vil fortsette å miste marked fra laveste fysisk størrelse til flash. 1,8" snurredisker vil nok fases ut i løpet av et par år.

Lenke til kommentar

Imponerende lagringstetthet. Håper det snart forplanter seg oppover til 2,5" og 3,5" harddisker.

 

Foreløbig er vel maks kapasitet per plate:

1,8": 160 GB ~801 Mbit/mm2

2,5": 334 GB ~830 Mbit/mm2

3,5": 500 GB ~645 Mbit/mm2

 

Dermed der det ut til at 3,5" henger lengst etter. Når de får 825 Mbit/mm2 så vil de ta ca 640 GB/plate. Da tror jeg vi får de de første 2TB-diskene med 3 plater og 3TB med 5 plater (Hitachi).

Lenke til kommentar

1 TB 1,8" kommer nok snart, men vil koste skjorta (SSD). Sånn er det bare. 1 TB HDD er ikke mulig å lage før om mange år, men da vil sikkert SSD ha utkonkurrert snurrediskene. Du har altså valget mellom svindyrt eller å måtte vente noen år til prisen har sunket nok for din smak.

 

Layouten på hovedkort har vært forsøkt endret flere ganger (BTX, DTX og alle mini/mikro/nano-formatene.) Det har sin egen nisje, men slår ikke gjennom i hovedmarkedet på grunn av manglende bakoverkompatibilitet med kabinetter og annet utstyr.

 

Det er lettere sagt enn gjort å fremskynde framtida. ;)

Lenke til kommentar
1 TB 1,8" kommer nok snart, men vil koste skjorta (SSD). Sånn er det bare. 1 TB HDD er ikke mulig å lage før om mange år, men da vil sikkert SSD ha utkonkurrert snurrediskene. Du har altså valget mellom svindyrt eller å måtte vente noen år til prisen har sunket nok for din smak.

 

Layouten på hovedkort har vært forsøkt endret flere ganger (BTX, DTX og alle mini/mikro/nano-formatene.) Det har sin egen nisje, men slår ikke gjennom i hovedmarkedet på grunn av manglende bakoverkompatibilitet med kabinetter og annet utstyr.

 

Det er lettere sagt enn gjort å fremskynde framtida. ;)

 

 

Joda men forhåpentligvis vil SSD prisene synke med tiden, men desverre ikke snart nok.

 

Jo jeg er klar over at de har prøvd å endre HK formfaktor, men jeg tror at med SSD disker som man kan sette i Pci spor så må man nok gjøre noe, kanskje lage mindre SSD'er og lage ett annet grensesnitt mot HK ikke vet jeg.

 

Fremtiden kommer ikke fort nok :)

Lenke til kommentar

Flash-prisene og SSD-prisene halveres ca hver 9. måned. Det er så vidt meg bekjent den raskeste langvarige prisnedgangen i hardware-bransjen. Blir det ikke litt for urealistisk å håpe det går ennå raskere?

 

PCI-express SSD er på full fart fremover. FusionIO IOextreme er jo et godt eksempel. Samsung har et samarbeid med de og kommer trolig med noe lignende snart. PCI-express er et glimrende grensesnitt for SSD de nærmeste ~5 årene.

Lenke til kommentar
Flash-prisene og SSD-prisene halveres ca hver 9. måned. Det er så vidt meg bekjent den raskeste langvarige prisnedgangen i hardware-bransjen. Blir det ikke litt for urealistisk å håpe det går ennå raskere?

 

PCI-express SSD er på full fart fremover. FusionIO IOextreme er jo et godt eksempel. Samsung har et samarbeid med de og kommer trolig med noe lignende snart. PCI-express er et glimrende grensesnitt for SSD de nærmeste ~5 årene.

 

 

Joda det blir nok desverre litt urealistisk ja, greitt nok med Pci-Express men det er kanskje ikke plass til så mange harddisker når man for eksempel har 2 eller 3 skjermkort i tilegg og det kunne jo vært greitt å kjørt 4 sånne kort i Raid kanskje.

 

Men uansett ett steg i riktig retning, noe annet de burde greie å få til er instant boot, at man havner rett i desktopen i det man skrur på maskinen.

 

Men uansett så sporer jeg desverre litt utav topicen her nå.

Lenke til kommentar
Imponerende lagringstetthet. Håper det snart forplanter seg oppover til 2,5" og 3,5" harddisker.

 

Foreløbig er vel maks kapasitet per plate:

1,8": 160 GB ~801 Mbit/mm2

2,5": 334 GB ~830 Mbit/mm2

3,5": 500 GB ~645 Mbit/mm2

 

Dermed der det ut til at 3,5" henger lengst etter. Når de får 825 Mbit/mm2 så vil de ta ca 640 GB/plate. Da tror jeg vi får de de første 2TB-diskene med 3 plater og 3TB med 5 plater (Hitachi).

3,5" er mye mer kostnads sensetivt en 2,5", på starsjonære pcer er det bare å stappe in nye disker så få vil betale mye for stor lagringstethet.

Lenke til kommentar

Det er noen bærbare som bruker dette prinsippet ved å koble til en SSD via mini-PCIe. Ytelsen på disse kan variere, og de bruker en SATA kontroller internt, men jeg har sett noen med 200 MB/s og IOPS over 5000/1000 for les og skriv. Jeg tror ikke disse følger med noen maskiner, men de kan kjøpes og puttes i etterpå.

 

Et tankeeksperiment jeg gjorde for litt over et år siden var hvor praktisk det ville vært om hovedkortprodusenter hadde integrert en 32-64GB SSD med gode spesifikasjoner på hovedkortet via en av PCIe linjene. Med en SSD tilsvarende specs som Intel x25-X (40GB) og prisen på disse i dag ($85) ville dette vært kjempefint for HTPC hovedkort med integrert HD 43xx eller 53xx når disse kommer senere.

 

Jeg vil forestille meg det vil være ganske optimalt for tilsvarende kontor-PC / nett-PC / HTPC med et hovedkort med x25-M, og HD 5300 (med lyd over HDMI). Som et tanke-eksperiment ser jeg for meg en 300W passiv strømforsyning, et enkelt og billig kabinett, en DVD/BD spiller, et slik hovedkort som nevnt over, 2-4GB DDR2 og en Athlon II prosessor. Jeg vil tro et slik oppsett ville vært rimelig midt i sweet-spot for massemarkedet, og med en prislapp på ca 3000kr. Ytelsen på et slik oppsett ville være av en annen verden for generell PC bruk enn de fleste maskiner til 5000-6000kr med snurredisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...