Gå til innhold

Test: Asus P7P55D Deluxe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En grei test, men jeg vil gjærne se tester der det er muligheter for at selve hovedkortet er flaskehalsen, siden det er de tilfellene som vil skille hovedkortene.

Så langt har jeg ennå ikke sett en eneste test av et hovedkort testet på standard instillinger der det har vært betydelige forskjeller til andre, men ved klokking av kraftig hardware vil kortene sansynligvis skille seg.

For testing på standard instilling er det vell brukervenlighet og ekstrautstyr som skiller, ytelsen er lite vits i å teste.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å se hvordan chipset temperaturen blir på diverse hovedkort ved maks baseclock med kraftig prosessor, skjermkort, og RAM. Det hadde også vært interresant å se en test av lagringsgrensesnittene med de sprekeste lagringsenhetene tilgjengelig (Intel x25-E), og om disse forblir stabile i enkeloppsett og RAID ved klokking.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

1600 kr! :wow: Det er mye penger for et hovedkort. Lurer på om ikke det kan lønne seg å kjøpe et billigere hovedkort og heller bruke prisdifferansen på andre ting som SSD, råere prosessor eller råere skjermkort.

 

Asus P7P55D Deluxe + Core i5 750 koster jo fra hele 2974 kr. For den prisen får man f.eks Phenom II X4 965 Black Edition + dette hovedkortet og man har ennå igjen 955 kr å kjøpe Intel X25-X 40 GB for. Bare som et eksempel.

Lenke til kommentar
Som Simen1 sier, jeg har aldri forstått meg på denne trenden med å bruke så mange prosent av budsjettet på hovedkort. Klart er hovedkortet en viktig komponent i systemet, men det finnes altså alternativer som vil fungere like bra for de aller fleste til halvparten av prisen og mindre.

 

enig med begge!

 

selv kan jeg aldri se for meg at jeg hadde betalt mer en maks 1000kr for et HK

Lenke til kommentar

Er forresten uenig med dem som sier at 8800gtx burde få en pensjon.

 

Det er egentlig ikke så viktig hvilket skjermkort som brukes. Når de kan holde seg til 1 skjermkort, så kan resultatene vare lengre. Ellers må de teste alt på nytt. Så ikke klag, hovedkortet er på test :).

 

Enig med GullLars derimot.

Lenke til kommentar

Hvis noen synes dette hovedkortet er for dyrt, er det jo bare å kjøpe samme hovedkort med mindre "dill". P7P55D (uten deluxe) koster 1187,-. Det er jo en bedre pris. Alt dette "dillet" har i alle fall ikke jeg bruk for. Enda mer strippa er det mulig å få til 915,-.

Lenke til kommentar

Kvaliteten på hovedkortet har mye med prisen å gjøre, men det er klart at man betaler en del for "deluxe"-stempelet på de dyreste hovedkortene. Ofte er det også mindre ting som skiller dem, men det KAN være ting som man har lyst til å betale litt ekstra for.

 

Kvaliteten på brikker og elektronikk, temperaturtoleranser på samme, kvaliteten på innebygde funksjoner som nettverk og lyd, samt muligheten for flere kontakter mm. på de litt dyrere kortene. (F.eks. flere USB, FW og andre kontakter).

 

Det er som regel ikke store forskjellen på deluxe og vanlig-modellene, men det er heller ikke snakk om så stor prisforskjell at det ikke kan være greit å slenge en halv tusing ekstra på toppen.

 

Merk at jeg ikke uttaler meg om dette kortet spesielt, bare hovedkort generelt. Jeg har ikke sammenlignet dette deluxe-kortet med sine billigere brødre, så jeg vet ingenting om de faktiske forskjellene mellom disse kortene.

Lenke til kommentar

Overklokkere og ytelse-entusiaster bør egentlig være interessert i hovedkort med minst mulig dill og høyest mulig kvalitet på de få komponentene som MÅ være der. Dill reduserer bare overklokkbarhet, øker varmeutviklingen og er i veien.

 

Hovedkort med mye dill er mer egnet for de som vil ha svært mye tilkoblet og mye innebygget funksjonalitet, men ikke så mye for overklokkere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...