Gå til innhold

Intel saksøkes igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bøter går som regel til staten. ;)

Nå er det sannsynlig at AMD vil få penger ogl, enten i form av å kreve erstatning i samme sak dersom Intel blir dømt, eller som et eget søkmål etterpå. At det er statsadvokaten som tar ut tiltale, og det ikke er snakk om et sivilt søksmål, tyder på at det ser mørkt ut for Intel. Dette er ikke noe et patenttroll har kokt sammen på fem min.

Lenke til kommentar
Man får håpe at pengene i slike søksmål går til AMD, ellers har det vel liten hensikt.

Det er ikke AMD som saksøker så det tror jeg er veldig usannsynlig. Jeg synes det viktigste med slike straffer er at ulovlighetene straffes hardt nok til at de ikke gjentas. Hvis det lønner seg i lengden å være forbryter så er jo det et godt argument for å fortsette.

 

Hvem fikk disse pengene da?

Pengene gikk til EU og videre derfra til EU-borgerne i form av bedre offentlige tjenester og/eller skattelette. EU tok saken mot intel på vegne av sine innbyggere som de mente var forulempet med blant annet høyere priser og dårligere utvalg.

Lenke til kommentar

Om Intel skal bøte på skaden (pun intended) burde det heller organiseres som et gruppesøksmål på forbrukeres vegne fremmet av statsadvokaten, der AMD også får en passende bit boten.

For staten å samle inn pengene og legge de i budsjettet sitt straffer kanskje intel, men det hjelper ikke de som har blitt forulempet. Videre vil det straffe intel bedre og komme forbrukerne til gode om AMD får en bit av kaka i form av bedret konkurranse siden AMD har hatt en del røde tall.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner den delen Simen1. Att vi som forbrukere kanskje har fått ett dårligere produkt som samtidig er dyrere er klart for de fleste.

 

Men det att Intel har stukket av med meget viktige kontrakter og store markedsandeler har skadet AMD, i vertfall økonomisk. Att AMD trenger disse milliardene vi kanskje snakker om i dette tilfelle er helt klart. Hva vi forbrukere kanskje hadde fått ut av det er så ubetydelig iforhold til det om AMD kommer seg på beina for fult og kan yte fullgod konkurranse mot Intel.

Lenke til kommentar
Det mister ekstremt mye mening om pengene går til staten (ikke att det forundrer meg)...:/

 

Hvorfor det?

 

Hensikten med slike saker er jo å "straffe lovbryter", ikke gi milde gaver til konkurrentene. Hvordan skal slike gaver fordeles. Og det er i like stor grad forbrukerne (om ikke i langt større grad) som er skadelidne som AMD eller VIA, da er faktisk det at pengene går til staten fornuftig.

 

Staten er her den eneste som reelt sett har mulighet til å bruke pengene på en slik måte at det kommer forbrukerne til gode. Gis pengene til AMD/VIA, ender det trolig bare i aksjonærenes lommer.

 

Grunnen til at man har regler knyttet til misbruk av markedsmakt, og ulovlige forretningsmetoder, er i all hovedsak hensynet til forbrukerne og samfunnsøkonomisk optimalitet. Man skal unngå at enkeltaktører gjennom ufine metoder kan ta mer av konsumentoverskuddet enn i en situasjon med fair konkurranse, ikke subsidiere konkurrenter. Det siste vil faktisk kunne ha betydelig negativ effekt for oss forbrukere.

 

At AMD/VIA kan oppnå noe i en sivil sak er en annen skål.

 

Edit:

 

All konkurranselovgivning bygger på at det er forbrukerne og samfunnet som blir skadelidende. Den legger minimal vekt på selve aktørene. Den bite får de ta seg av selv.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

mreinha: Jeg synes ikke det er en statsadvokats oppgave å kjempe på vegne av et selskap (AMD). Statsadvokaten bør holde seg til saken mellom Intel og forbrukerne. AMD får drive sin egen sak mot Intel på eget initiativ dersom de vil ha kompensasjon fra Intel.

 

AMD vs Intel og Amerikanske forbrukere vs Intel synes jeg bør være separate saker.

Lenke til kommentar
Pengene gikk til EU og videre derfra til EU-borgerne i form av bedre offentlige tjenester og/eller skattelette. EU tok saken mot intel på vegne av sine innbyggere som de mente var forulempet med blant annet høyere priser og dårligere utvalg.

 

Men på den andre siden så støtter vel EU såvidt jeg vet AMD økonomisk pga alle jobbene de skaper i Europa.

Lenke til kommentar

Dette er egentlig noe tullete, men Intel burde kanskje fått noen fler inn i ledelsen som tenker noe ala ledelsen i IKEA :p

Bare en sak som slo meg i farta.

 

AMD virker på meg som de allerede er mer i dette sporet, og den nye Athlon II serien er bare genial sånn sett. Med ytelsen på dagens nye prosessorer for stasjonære trenger de fleste ikke mer enn en prosessor til 400-500kr og hovedkort og RAM i samme område.

Lenke til kommentar

@karakas

 

EU gav såkalt investeringstøtte i henhold til gjeldende WTO og EU regler ved etableringen av fabrikken i Dresden. Det er ikke snakk om noen langsiktig støtte, det var engangsbeløp/engangstøtte. Tilsvarer at Innovasjon Norge gir støtte når en bedrift etableres f.eks i Nord-Norge.

 

Og det var snakk om betydelige beløp. Men AMD har vel i realiteten ikke tjent på det. Støtten gjorde det vel så vidt lønnsomt å legge fabrikken i Tyskland kontra i Asia.

 

Pr dato får ikke AMD (dvs denne fabrikken eies i dag av Global Foundries) noe støtte av EU.

 

Intel har oppnådd tilsvarende ved etablering av enkelte av sine fabrikker.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...