Gå til innhold

Skype for Linux blir åpen kildekode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker som et viktig skritt på veien mot åpenhet likevel. Bare det at ledelsen i Skype Limited ser verdien av åpenhet er et langt steg på vei mot en framtidig åpning av protokollen også.

 

Selve klienten er kanskje enklere å åpne enn protokollen. Åpning av protokollen krever nok at de klarer å skille tilstrekkelig på gratistjenesten og betaltjenesten (ringing til mobiltelefon/fasttelefon), slik at ikke andre klienter kan benytte betaltjenesten uten å betale for seg.

 

Men jeg ser omsider lyst på framtiden for Skype :)

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er det å hacke protokollen og finne ut hvordan den virker? Er den kryptert?

Betyr det at man egentlig ikke vet hvordan data overføres mellom to datamaskiner som bruker Skype?

 

Håper at Skype snart kan bli "kosher", sånn at det kan følge med Ubuntu.

 

Det må jo være bra for Skype om det kan følge med Ubuntu, det vil generere nye brukere.

Jeg prøvde ikke Skype før det fulgte med en distro som ikke brød seg så mye om patenter. Og det funka jo greit.

Lenke til kommentar
Det virker som et viktig skritt på veien mot åpenhet likevel. Bare det at ledelsen i Skype Limited ser verdien av åpenhet er et langt steg på vei mot en framtidig åpning av protokollen også.

 

Selve klienten er kanskje enklere å åpne enn protokollen. Åpning av protokollen krever nok at de klarer å skille tilstrekkelig på gratistjenesten og betaltjenesten (ringing til mobiltelefon/fasttelefon), slik at ikke andre klienter kan benytte betaltjenesten uten å betale for seg.

 

Men jeg ser omsider lyst på framtiden for Skype :)

Jeg har liten tro på at det er tekniske vanskeligheter som hindrer Skype i å åpne protokollen.

Dette er muligens et viktig skritt på veien, men uten protokollen er ikke Skype verdt frem øre så det er ikke mye frihet å snakke om selv om UI'et blir åpen kildekode.

 

Av den grunn vil jeg fortsette å styre unna som best jeg kan.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Som mange har nevnt andre plasser, dersom Skype skal tilby et binært kommunikasjonsbibliotek, til hvilke arkitekturer skal den være tilgjengelig og kompilert med hvilken kompilator og hvilke flagg? Det er sikkert syv-åtte veldig brukte kombinasjoner og minst like mange mer obskure, og jeg tviler på at et firma som knapt greier å levere AMD64-kompilert klient vil tilby biblioteket i alle formater ønsket.

Lenke til kommentar
Hvor vanskelig er det å hacke protokollen og finne ut hvordan den virker? Er den kryptert?

Den er kryptert og det har vært en rekke forsøk på reverse engineering (finnes det noe godt norsk ord på det?).

 

Signaling is encrypted using RC4, however the method only obfuscates the traffic as the key can be recovered from the packet. Voice data is encrypted with AES.
Numerous attempts to study and/or reverse engineer the protocol have been undertaken to reveal the protocol, investigate security or to allow unofficial clients.
Reverse engineering of the Skype protocol by inspecting/disassembling binaries is prohibited by the terms and conditions of Skype's license agreement. However there are legal precedents when the reverse-engineering is aimed at interoperability of file formats and protocols.[6][7][8] In the United States, the Digital Millennium Copyright Act grants a safe harbor to reverse engineer software for the purposes of interoperability with other software.[9][10] In addition, many countries specifically permit a program to be copied for the purposes of reverse engineering.[11]

http://en.wikipedia.org/wiki/Skype_protocol

Lenke til kommentar
Får håpe de får integrert Skype i Pidgin, Empathy o.l. Da slipper vi å ha flere IM klienter installert samtidig.

 

jeg kan i kopete legge til skype protocol plugin. Står det er en wrapper. Hvordan denne fungerer er jeg ikke helt sikker på, om det kun er chat-delen eller om man kan få video og tale til å fungere. At skype blir open source er neppe noe negativt uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...