Gå til innhold

Test: Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns det var dårlig gjort at nordmenn ble snytt for de gode rabattene i forkant av denne lanseringen. I USA fikk man kjøpt Home Premium Upgrade til $49,99, og i England fikk man retail Win7 Home Premium til £69,99.

I Norge derimot, der må vi betale 800kr for en oppgradering eller OEM. Det er ganske dårlig gjort syns jeg. Home Premium retail koster 1477kr for billigste, ganske stiv pris sammenlignet med hva britene fikk.

Lenke til kommentar

Jeg synes Windows 7 er like treg som Vista. Å starte programmer som NVIDIA control panel (høyreklikk på skrivebord - NVIDIA Control Panel), VNC viewer snarveier, filbehandlervinduer (start - my computer) tar vesentlig lengre tid i Vista og 7 enn i XP. Jeg dual booter mellom. Å analysere harddisken i Perfectisk 10 tar mange ganger lengre tid enn i XP, samtidig at defrag føles og ganske sikkert er mye tregere. Det tar også lang tid å oppsummere hvor mye plass alle filene i en mappe bruker. Nå må du faktisk velge alle og klikke "Show more details" og er mappen stor nok som f.eks c:\windows\system32 tar det nesten et halvt minutt. Jeg lurer på om dette er på grunn av at Vista og 7 har integrert TCPA / Palladium /DRM og sjekker nesten hver eneste fil i/o? Noen som vet hvordan man skrur av dette?

 

Brukergrensesnittet mangler også de gamle GDI+ hardware acceleration. Dette gjør vanlig scrolling i f.eks filbehandlervinduer veldig tregt. Antakelig på grunn av at skjermkortet nå komposerer vinduer i en 3d motor, og skjermkort er ikke så flinke som CPU til å multitaske. Jeg har hørt at WDDM 1.1 kan akselerere noe, men har ikke sett eller følt noe forbedring når jeg skiftet til geforce gtx 285. Kanskje det virker bedre på en Radeon, de har bedre WDDM 2.0 støtte.

 

Kanskje det blir bedre når Direct2D kommer. Uansett har MACOSX allerede hele GUI'en på GPU'en, og de har ikke flere systemer som GDI+, WPF og nå Direct2D. Prøv å justere størrelsen på et browser vindu i Windows XP, Vista, 7 og Mac og du ser masse "tearing" på Windows, mens Mac er den raskere og ingen "tearing."

 

Specs:

Core 2 Quad q6700 @3.3ghz

2gb ram @ 412mhz

xfx geforce gtx 285 @ stock

Gigabyte GA-965P-DS4

Raptor WD740

Raptor WD1500

 

 

Windows 7 GUI slowness: file explorer

 

Microsoft is also looking at a further revision of the standard, WDDM 2.1, which will run on the same hardware as 2.0 but offer even finer-grained multitasking on the GPU.

http://apcmag.com/3707/windows_graphics_sy...o_be_overhauled

 

As you can see, Quartz 2D is now running on the GPU. This is Quartz 2D Extreme. The only thing left for the CPU to do is to send (relatively tiny) drawing commands to the video card through the driver.

http://arstechnica.com/apple/reviews/2005/...osx-10-4.ars/14

Lenke til kommentar
Jeg synes Windows 7 er like treg som Vista.

Må nok si meg litt enig og at 7 burde vært en patch til Vista. Jeg er også helt enig i at filutforskernen er noe forbanna møkk for oss som ikke vil sitte og gi stjerner/rate bilene våre. Det er lagt inn så mye ubrukelig tull som trekker ned brukeropplevelsen. Det med libraries er jo ikke annet enn et enkelt søk i div mapper og man mister helt kontrollen over hvor filene fysisk er. Der verste er at det ikke går an å få fjenet libraries fra explorern heller. Er så skuffet over hvor lite ting lar seg tilpasse.

 

Men så er det jo et par plussting, som også ene og alene er grunnen til at jeg bruker win7. Ting som god caching, at det går kjapt og finne fram til de rette programmene, mye bredre støtte for SSD og diverse andre små ting.

 

Når det gjelder pris er Norge fucked pga. EU. Se på steam, cod6 koster 60 euro/60 dollar, man trenger ikke være spesielt skarp for å se at i realiteten betaler de i USA halvparten av det vi betaler (med regnet mva. ol.).

Endret av icc
Lenke til kommentar

For min egen del er jeg meget godt fornøyd med Windows7.. De av dere som sliter med treghet bør trimme litt i (7) skogen. Finnes mange ting man kan gjøre for og få ting til og gå kjappere. Har installert på mange maskiner allerede og jeg må si at ting har blitt bedre i 7 en noe annet windows operativsystem.

 

Vi vil ALDRI få noe som alle er 100% fornøyde med. Så man lever med det man har, og 7 er et godt trappetrinn på veien mot det bedre!

Lenke til kommentar

Anmelder har tydeligvis ikke fått med at grunnen til den gode ytelsen som står under + siden akkurat kommer av bla. mye "trimming" av koden. Har du oversikt over alle endringene som er gjort fra Vista->W7 mht. endringene i koden? Kanskje det er mer enn du tror, som da vile være mye mer enn bare en SP (som egentlig ikke er all verden, det er jo bare (hovedsakelig) en samlig av gamle fikser som allerede er sluppet via W-Update)

 

Windows 7 er mer enn en SP.

Lenke til kommentar

win 7 er bra. har det på en 3dje pc nå.

men vista funker har det på 2 maskiner, en selvbygget og en hp bærbar maskin. Ikke noe problemer å bry seg om.

 

fatter ikke alle problemene folk har med vista.

 

Derimot har flere venner av meg hatt store problemer med :

1- bygget maskin uten å sjekke spesifikasjoner.

2- kjører pirat versjon av win vista.

 

stort sett det om å gjøre.

fikk en kompis til å kjøpe seg en stk vista lisens samt fjerne 1 komponent (elgammelt lydkort fra creative labs som han fremdeles mente var det beste i verden)

 

en annen kjøpte seg rett og slett en komplett pc fra en våre mange weblevrandører (mener noen av de du finner på nettet her i norge), etter det ingen problemer.

 

jeg tror det er mange brukerfeil, samnt altfor mye pirat kopiert programvare som ikke funker.

Endret av airguard
Lenke til kommentar
Syns det var dårlig gjort at nordmenn ble snytt for de gode rabattene i forkant av denne lanseringen. I USA fikk man kjøpt Home Premium Upgrade til $49,99, og i England fikk man retail Win7 Home Premium til £69,99.

I Norge derimot, der må vi betale 800kr for en oppgradering eller OEM. Det er ganske dårlig gjort syns jeg. Home Premium retail koster 1477kr for billigste, ganske stiv pris sammenlignet med hva britene fikk.

 

Vi har bedre råd i norge.

 

ca 4 kr pr dag om du har win7 i 1 år.

ca 2 kr pr dag om du har win7 i 2 år...

og etter 4 år er prisen... liten....

Lenke til kommentar
Jeg synes Windows 7 er like treg som Vista.

Må nok si meg litt enig og at 7 burde vært en patch til Vista. Jeg er også helt enig i at filutforskernen er noe forbanna møkk for oss som ikke vil sitte og gi stjerner/rate bilene våre. Det er lagt inn så mye ubrukelig tull som trekker ned brukeropplevelsen. Det med libraries er jo ikke annet enn et enkelt søk i div mapper og man mister helt kontrollen over hvor filene fysisk er. Der verste er at det ikke går an å få fjenet libraries fra explorern heller. Er så skuffet over hvor lite ting lar seg tilpasse.

 

Veldig enig, filbehandleren i Windows 7 går meg på nervene. Sletter disse tullemappene, men jammen dukker de ikke opp igjen før jeg rekker å si pølse. Bibliotekene er umulig å bli kvitt. Det er egentlig ganske latterlig, intet operativsystem har hatt en bedre filbehandler enn Windows XP, og den begynner virkelig å dra på åra.

Lenke til kommentar

Å lansere win 7 som en service pack til Vista hadde vært et katastrofetrekk for Microsoft med tanke på hvor dårlig rykte Vista har opparbeidet seg. Å heller lansere dette som et flunkende nytt og langt bedre operativsystem er kanskje akkurat det som skal til for å få XP-nølerene til å trekke ut fingeren og oppgradere.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...