Gå til innhold

Phase One slipper Capture One 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For de som bruker Capture One Pro - hva er fordelen med å bruke denne kontra lightroom og lignende ?

 

Tom

 

Av spesielle funksjoner til Capture One kan jeg nevne:

* automatisk analyse og reduksjon av Chromatic Aberration

* meget sterk og presis sharpening

* litt annerledes clarity algoritme

* ICC profiler til de fleste kamera. F.eks bilde fra Nikon D40 kan bruke ICC til D3X

* Intuitiv og enkel implementasjon av high-dynamic-range. Den gir ikke melke-effekten som fill-light og recovery i Lightroom

* God levels som er enkel i bruk (RGB visning).

* God støy reduksjon

Lenke til kommentar
Av spesielle funksjoner til Capture One kan jeg nevne:

* automatisk analyse og reduksjon av Chromatic Aberration

* meget sterk og presis sharpening

* litt annerledes clarity algoritme

* ICC profiler til de fleste kamera. F.eks bilde fra Nikon D40 kan bruke ICC til D3X

* Intuitiv og enkel implementasjon av high-dynamic-range. Den gir ikke melke-effekten som fill-light og recovery i Lightroom

* God levels som er enkel i bruk (RGB visning).

* God støy reduksjon

Kan jeg tolke dette som at C1 er et verktøy for de som er veldig opptatt av sluttresultatet?

 

Og er C1 et verktøy av flere i arbeidsflyten; kontra LR som prøver å gjøre alt?

 

Tom

Lenke til kommentar
Av spesielle funksjoner til Capture One kan jeg nevne:

* automatisk analyse og reduksjon av Chromatic Aberration

* meget sterk og presis sharpening

* litt annerledes clarity algoritme

* ICC profiler til de fleste kamera. F.eks bilde fra Nikon D40 kan bruke ICC til D3X

* Intuitiv og enkel implementasjon av high-dynamic-range. Den gir ikke melke-effekten som fill-light og recovery i Lightroom

* God levels som er enkel i bruk (RGB visning).

* God støy reduksjon

Kan jeg tolke dette som at C1 er et verktøy for de som er veldig opptatt av sluttresultatet?

 

Og er C1 et verktøy av flere i arbeidsflyten; kontra LR som prøver å gjøre alt?

 

Tom

 

Ja, C1 fokuserer veldig på rå fil til JPG/TIFF/DNG som enten går direkte til print eller videre i PhotoShop. Også veldig enkelt å bruke innstillinger fra ett bildet på flere. Profiler på alt av innstillinger. Første verktøy for "manipulasjon" av bildet kom i CaptureOne 5 og den gjør det mulig å fjerne sensor-dust på ett eller flere bilder.

 

De fleste endringer man gjør i programmet går på heile bildet, og ikke sånt selektivt som i Lightroom. Selv bruker jeg CaptureOne til alt av studio bilder.

Lenke til kommentar
En av toppnyhetene som virkelig fikk meg til å revurdere C1 til en porsjon av arbeidsflyten er den nye Focus Mask som lyser opp områdene i et bilde som er i fokus. Dette vil hjelpe meg veldig siden jeg ofte skyter portretter i studio med stor blender.

 

Litt spent om den vil virkelig treffe riktig på fokus-plan. Har du erfaring med tethered shooting i C1 ?.. Hvordan er den i forhold til andre slike løsninger?..

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Jeg har ikke mye erfaring med det. Prøvde det sammen med Phase One sist jeg var i Oslo - veldig raskt og gode løsninger om man bruker DB.

 

Jeg har ellers kun gjennomført én shoot hjemme med C1. Da kjørte jeg to-skjermsløsning hvor modellen så bildet på en mindre skjerm og jeg på en større. Stabilt og veldig funker-ut-av-boksen. Det eneste jeg vil kritisere er manglet funksjon for å lagre på minnekort også - slik som Canons programvare tillater.

 

Ellers har ikke jeg brukt andre løsninger enn EOS Utility og C1 til tethered - hvor sistnevnte er veldig mye bedre.

Lenke til kommentar

Capture har mye snedig.

 

Synd det har verdens absolutt værste brukergrensesnitt.

 

Er jo helt håpløst å gjøre noe fornuftig oO

 

C1 er det eneste programmet jeg har vært borti der jeg ikke skjønte en dritt da jeg først starta det, og jeg har drevet med FCP, Premiere, After Effects etc, som blir direkte enkelt å skjønne ifht c1..

 

Har c1 4,5 pro som jeg vant i en random photoshop konkuranse, btw...

Lenke til kommentar

Jeg er ganske uenig med deg cruelphotography. Riktig nok har jeg bare brukt C1 5 til å redigere noen dng-filer, men det har gått helt knirkefritt, og jeg vil ikke si at det er vanskeligere å bruke enn FCP2. Men det kan jo også komme av at vi arbeider forskjellig i de to programmene, eller at jeg ikke har satt meg så veldig mye inn i noen av dem.

 

Håper forresten at Apple snart kommer med en ny oppdatering av Aperture (helst versjon 3), for det begynner å bli en god stund siden noe har skjedd på den fronten.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...