Gå til innhold

100-kjerner fra Tilera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin chip det der, men den skal ikke lanseres før til neste år så det er fortsatt promiseware. Dessuten vil en med ytelsen fordelt over så mange kjerner få store problemer med responstider på mange workloads.

 

Forøvrig er vel ikke den største nyheten av den skal være kraftigere enn Nehalem EX, men at den også skal være ti ganger mer energieffektiv. Hardbaka x86 fans vil vel snart forstå hvorfor Intel og AMD egentlig har det veldig travelt med å fase ut x86. De lever på lånt tid.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Forøvrig er vel ikke den største nyheten av den skal være kraftigere enn Nehalem EX, men at den også skal være ti ganger mer energieffektiv. Hardbaka x86 fans vil vel snart forstå hvorfor Intel og AMD egentlig har det veldig travelt med å fase ut x86. De lever på lånt tid.

Travelt? Meh, selv om arkitekturen suger så tror jeg ikke de trenger å stresse så veldig. Grunnet:

1. en viss dominerende OS-produsent som kun støtter x86 i segmentene med volum

2. den binære distribusjonsmodellen og det store fokuset på bakoverkompatibilitet som ^ har

3. sentrale programmer tungt kontrollert av enkelte aktører med beydelige deler Assembler kode (feks: Sun Java og Adobe Flash)

4. de syke mengdene ressurser som har blitt investert og investeres av Intel, AMD o.l. for å jobbe rundt x86 sine svakheter

 

Det later forøvrig til at de (Intel og AMD) er ganske enige; Intel sin satsning på IA-64 er relativt beskjeden og AMD har vel ingen betydelig satsning på andre ISAer?

 

Men det er drittkjipt.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Forøvrig er vel ikke den største nyheten av den skal være kraftigere enn Nehalem EX, men at den også skal være ti ganger mer energieffektiv. Hardbaka x86 fans vil vel snart forstå hvorfor Intel og AMD egentlig har det veldig travelt med å fase ut x86. De lever på lånt tid.
Har Intel og AMD noe på vei som kan erstatte x86? Altså ikke klart for snarlig lansering, men har de indikert noen alternative arkitekturer på langtids-roadmaps?
Lenke til kommentar
Forøvrig er vel ikke den største nyheten av den skal være kraftigere enn Nehalem EX, men at den også skal være ti ganger mer energieffektiv. Hardbaka x86 fans vil vel snart forstå hvorfor Intel og AMD egentlig har det veldig travelt med å fase ut x86. De lever på lånt tid.

Travelt? Meh, selv om arkitekturen suger så tror jeg ikke de trenger å stresse så veldig.

Ikke hvis noen kommer med en appliance som leverer 10x mer LAMP ytelse per watt heller? Jeg ville ikke satt pengene mine på noen som skulle opp mot den konkurransen...

 

Når det gjelder kompatibilitet så er det i hovedsak et problem for PC ikke servere og med stadig bedre alternativer til lille myk så er kanskje ikke PC så fastlåst heller.

 

Om AMD og Intel har noe på veikartet? Nei ikke egentlig, annet enn IA64 for high-end, men jeg sa ikke at "de" var ivrige, jeg sa de hadde det travelt. Jeg er ganske sikker på at de har innsett det. Intel så tegninga på veggen med nvidia sin GPU for flere år siden (i følge Pentium Pro arkitekten) og nvidia har enda til gode å levere noe som faktisk truer Intel sin CPU, skjønt kommende Fermi er nokså nære. Jeg tviler imidlertid på at noen av de vil innrømme at x86 er utdatert før alle vet det likevel. Blir litt som da lille myk annonserte at Vista var en flopp. Det var vel ikke så mange som anså det som nyheter da...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Forøvrig er vel ikke den største nyheten av den skal være kraftigere enn Nehalem EX, men at den også skal være ti ganger mer energieffektiv. Hardbaka x86 fans vil vel snart forstå hvorfor Intel og AMD egentlig har det veldig travelt med å fase ut x86. De lever på lånt tid.

Travelt? Meh, selv om arkitekturen suger så tror jeg ikke de trenger å stresse så veldig.

Ikke hvis noen kommer med en appliance som leverer 10x mer LAMP ytelse per watt heller? Jeg ville ikke satt pengene mine på noen som skulle opp mot den konkurransen...

 

Når det gjelder kompatibilitet så er det i hovedsak et problem for PC ikke servere og med stadig bedre alternativer til lille myk så er kanskje ikke PC så fastlåst heller.

 

Om AMD og Intel har noe på veikartet? Nei ikke egentlig, annet enn IA64 for high-end, men jeg sa ikke at "de" var ivrige, jeg sa de hadde det travelt. Jeg er ganske sikker på at de har innsett det. Intel så tegninga på veggen med nvidia sin GPU for flere år siden (i følge Pentium Pro arkitekten) og nvidia har enda til gode å levere noe som faktisk truer Intel sin CPU, skjønt kommende Fermi er nokså nære. Jeg tviler imidlertid på at noen av de vil innrømme at x86 er utdatert før alle vet det likevel. Blir litt som da lille myk annonserte at Vista var en flopp. Det var vel ikke så mange som anså det som nyheter da...

En av grunnene til at Java er så sinnsvakt stort (innen bedrifter, systemutvikling etc) er nettopp pga av bakoverkompatibilitet. Sun er syke på nettopp det. Så dette er viktig.

 

Husk at det er bedrifter som roter med servere, ikke småfolk og småbedrifter. Som IT folk så vet vi at fancy teknologi idag egentlig er old fashion om 3år, og da er det på tide å lage nye applikasjoner og generelt "move on".

Men en bedrift er ikke interessert i det, og ønsker sterkt at applikasjoner skal vare i 10-20-50år.

Cobol lever i beste velgående(om dog endel fallende), men her snakker vi om 50år gammel dritt.

 

LAMP(perl/pyton/php/PrubyOnPrails) er for småløsninger primært. Bare at noen av dem blir så himla fort populære, og det å skrive om til Java f.eks er sinnsvakt kostbart i gjerningsøyeblikket. Men det er billig å starte der. I motsetning til Java hvor man må investere litt, og betalingen kommer lenger fremme(om man bruker hue).

 

Det er ingenting å frykte fra LAMP. Java og .net vil være det foretrukkende i lang tid enda for de fleste bedrifter.

 

På en annen side så er ikke verden så svart/hvit. Det er lett å blande hummer og kanari når vi snakker systemer. LAMP er kun et verktøy, et av mange.

 

Om det går en risc eller x86 i bunn begynner egentlig å bli jack-shit. Og spesialprosessorer som dette har altid dukket opp for så å forsvinne. Intel og Amd er trygge.

Lenke til kommentar
Forøvrig er vel ikke den største nyheten av den skal være kraftigere enn Nehalem EX, men at den også skal være ti ganger mer energieffektiv. Hardbaka x86 fans vil vel snart forstå hvorfor Intel og AMD egentlig har det veldig travelt med å fase ut x86. De lever på lånt tid.

Travelt? Meh, selv om arkitekturen suger så tror jeg ikke de trenger å stresse så veldig.

Ikke hvis noen kommer med en appliance som leverer 10x mer LAMP ytelse per watt heller? Jeg ville ikke satt pengene mine på noen som skulle opp mot den konkurransen...

Det er et enklelt bruksområde, og til tross for hvor utbredt LAMP er så er det relativt snevert. Jeg ser ikke bort ifra at de fleste "vanlige bedrifter" vil velge x86 over denne rett og slett fordi de trenger x86 for resten av systemene sine og ikke ønsker å ha inn en ny platform.

 

Jeg er redd det blir en nisje, og at nisjer er det eneste alternative ISA'er vil klare å konkurrere med x86 i, ihvertfall på mellomkort sikt (5-10 år). Tror ikke du også at x86 fortsatt er den dominerende arkitekturen for servere på det tidspunkt?

 

Når det gjelder kompatibilitet så er det i hovedsak et problem for PC ikke servere og med stadig bedre alternativer til lille myk så er kanskje ikke PC så fastlåst heller.

Først og fremst på PC, men også i stor grad i servere for små til mindre selskaper. Og her ligger det store volumet av salg. Og du vet like godt som meg at i hardware-bransjen så er volum en av de viktigste faktorene hva gjelder pris. Og at pris (pris/ytelse) er det mest sentrale momentet når folk gjør innkjøp.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Jeg er redd det blir en nisje, og at nisjer er det eneste alternative ISA'er vil klare å konkurrere med x86 i, ihvertfall på mellomkort sikt (5-10 år). Tror ikke du også at x86 fortsatt er den dominerende arkitekturen for servere på det tidspunkt?

Vel x86 står for ca 50% av server markedet i dag, og jeg ser vel ikke for meg at det skal bli noe vesentlig mer i løpet av de neste 5-10 årene. Videre kommer cloud computing til å ta av innen dette tidsperspektivet og det vil nok åpne for nye arkitekturer og da spesielt throughput orienterte konsepter som denne fra Tilera.

Lenke til kommentar
Fin chip det der, men den skal ikke lanseres før til neste år så det er fortsatt promiseware. Dessuten vil en med ytelsen fordelt over så mange kjerner få store problemer med responstider på mange workloads.

 

Prosessorarkitekturer som søker høy throughput ved massiv parallellitet gir IMO dårlig ytelse på tyngre operasjoner som ikke er tilstrekkelig parallellisert. Dog, de er meget fine for enkle forespørseler som banktransaksjoner samt webservere med enkle forespørseler. Kompilering med gcc på UltraSparc T2 går også unna i en fei om man benytter 8-12 tråder og ikke har for mye avhengigheter mellom klassene.

Lenke til kommentar
Fin chip det der, men den skal ikke lanseres før til neste år så det er fortsatt promiseware. Dessuten vil en med ytelsen fordelt over så mange kjerner få store problemer med responstider på mange workloads.

 

Prosessorarkitekturer som søker høy throughput ved massiv parallellitet gir IMO dårlig ytelse på tyngre operasjoner som ikke er tilstrekkelig parallellisert. Dog, de er meget fine for enkle forespørseler som banktransaksjoner samt webservere med enkle forespørseler. Kompilering med gcc på UltraSparc T2 går også unna i en fei om man benytter 8-12 tråder og ikke har for mye avhengigheter mellom klassene.

Det stemmer det. Når en har mange små prosessorer så blir responstiden dårlig når en har tyngre serielle oppgaver. Throughput kan likevel være bra, men det holder ikke alltid. Det er vel få brukere som tenker at det er greit å vente så lenge alle andre får, før eller siden :)

Lenke til kommentar
Det er et enklelt bruksområde, og til tross for hvor utbredt LAMP er så er det relativt snevert.
Det er vesentlig mindre snevert enn mye annet jeg har sett. Du har store server-farmer som leier ut LAMP, for disse vil det være hipp som happ hva som kjører i bunn. 4x ytelse til 1/10 av strømforbruket og ditto plassbesparing. Hm, med mindre linuxstøtten til ISA er dårlig er du rimelig korka hvis du ikke slår til. Det dekker ihvertfall en del kunder, alle trenger nettsider for tiden.
Jeg er redd det blir en nisje, og at nisjer er det eneste alternative ISA'er vil klare å konkurrere med x86 i, ihvertfall på mellomkort sikt (5-10 år). Tror ikke du også at x86 fortsatt er den dominerende arkitekturen for servere på det tidspunkt?
Alt som trengs er å slenge på databaseytelse, så dekkes et tilstrekkelig marked. Men databaser er som kjent fortsatt proprietære saker, og typisk levert av CPU leverandøren (sparc+power), så det kan hende den sitter litt langt inne. Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...