Gå til innhold

Lightroom 3 ute i betaversjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært fantastisk med nettverksstøtte ja. De gangene jeg skyter tethered går det rett til en bærbar maskin i hjemmestudioet, mens alt av retusj foregår på en arbeidsmaskin i et annet rom. Å kunne linke de to maskinene hadde vært en drøm.

 

Men det er tydelig at Adobe hører på brukerne, men ting tar tid som vi alle vet. :)

Lenke til kommentar

Mulig det er en del forbedringer under skallet, men dette var ikke mye til oppgradering mener jeg. De nevner at betaen ikke inneholder alle de nye funksjonene, noen jeg hadde håpt på:

 

- Fullscreen view av bildene

- Nettverkestøtte/delte kataloger

- Face recognition

- Layers

- Lens correction/perspective controll

- Import fra scanner

- Curves/levels med delte kanaler

 

Både flickr-opplsting (og flere andre tjenester) og vannmerkefunksjon finnes allerede i form av plugins i dag, og føles derfor ikke som noen stor nyhet.

 

Er egentlig litt skuffet. Vet ikke om det er verdt pengene å oppgradere.

Lenke til kommentar

Det er enn del løsningen for å ha delt bilde base mellom 2-3 maskiner. Så enn del støtte er det.

 

Når har jeg testet Lightroom 3, og det ser ut som det har ikke skjedd noe merkbar når det gjelder rå fil processerings kvalitet. Lr 2 og Lr 3 produserer klin like tiff/jpeg bilder. Støy fjerning, selv om den er litt forbedret er forsatt milevis unna det man finner i CaptureOne. For å ikke nevne automatisk CA analyse og korreksjon. Objektiv profiler... med mer.

 

Men det viktigste er at den tiff 16bit man får fra CaptureOne er et par steg over det man får fra Lightroom. Selv bruker jeg begge, Lightroom når jeg trenger å gjøre litt retouch på råfiler, men ellers CaptureOne.

 

Kort oppsumert syns jeg det var minimalt med nye funksjoner og ligner mer på om vi er snyltet for ett stor oppdatering av Lightroom 2 som ble til ny versjon.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Men det viktigste er at den tiff 16bit man får fra CaptureOne er et par steg over det man får fra Lightroom. Selv bruker jeg begge, Lightroom når jeg trenger å gjøre litt retouch på råfiler, men ellers CaptureOne.

 

Har du et par bilder å henvise til?

 

 

Kort oppsumert syns jeg det var minimalt med nye funksjoner og ligner mer på om vi er snyltet for ett stor oppdatering av Lightroom 2 som ble til ny versjon.

 

:!: Snakk om å bedømme uferdig programvare. Morsomt!

Lenke til kommentar
Er det bare meg eller er savnet av distorsjonskontroll noe som burde komme på plass før produktet lanseres offisielt?

Helt klart - dette er noe av det som savnes mest. Blir litt teit å gjøre 95% av alle justeringer i Lightroom for så å måtte åpne i Photoshop etterpå for å korrigere dette. Dette begrenser jo også blant annet muligheten for å croppe seg ferdig i Lightroom siden det er vanskeligere å justere distortion når bildet er croppet.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
Når har jeg testet Lightroom 3, og det ser ut som det har ikke skjedd noe merkbar når det gjelder rå fil processerings kvalitet. Lr 2 og Lr 3 produserer klin like tiff/jpeg bilder.
Har ikke testet selv, men har du lest dette?

 

Process Version

The changes above are so significant that for the first time since the Camera Raw plug-in was introduced in 2003, we've needed to add the concept of a process version. The process version specifies which version of certain Camera Raw image processing elements should be used when rendering and editing files. Process version can affect raw, DNG, TIFF, JPEG, and PSD files. The process version is incremented only when major changes to the raw processing or features are changed. In Lightroom 3, the demosaicing, noise reduction, sharpening, and post crop vignette were all updated. Depending on what is applied to the image, different image characteristics will change more dramatically than others (i.e. sharpening should change sharpening characteristics etc.), but the demosaic changes apply across the board, so there will always be some change. By default, we'll leave your images just as they were but if you want to take advantage of the latest processing technology, just update to the current process version. You can update to the latest process version by selecting the notification triangle that includes an exclamation point above the left hand side of the histogram. (Or from the Settings -> Process Version file menu available in the Develop module) By default, all new files in Lightroom 3 beta will receive the latest process version.

 

Tatt fra bloggen som ble lenket til i artikkelen. Slik jeg tolker dette, så er default at hvis du åpner et bilde som opprinnelig er importert i LR 2.x, så får du nøyaktig samme resultat. Hvis du vil prosessere det med den nye prosessversjonen, så må du aktivt velge det.

Lenke til kommentar
Hvordan er Lightroom 3 sammenlignet med ACDSee Pro 3?

 

Jeg baserer meg på LR 2, da forskjellene mellom LR 2 og LR3 ser små ut foreløpig. Men dette er det jeg har funnet ut etter å ha tittet litt på ACDSee Pro 3.

 

Noe er likt og noe er helt anderledes. LR har bedre RAW støtte (dvs. støtter flere av de nyeste kameraene).

 

LR har flere parametre å justere på enn AP3; mens AC3 virker mer oversiklig når det gjelder katalogisering og tagging. AC3 har i tillegg til en RAW editor, en mer tradisjonell bilde-editor; dog uten støtte for lag.

 

Anbefaler deg å laste ned prøve versjoner av begge og utforske selv.

 

Tom

Lenke til kommentar
Men det viktigste er at den tiff 16bit man får fra CaptureOne er et par steg over det man får fra Lightroom. Selv bruker jeg begge, Lightroom når jeg trenger å gjøre litt retouch på råfiler, men ellers CaptureOne.

 

Har du et par bilder å henvise til?

 

 

Kort oppsumert syns jeg det var minimalt med nye funksjoner og ligner mer på om vi er snyltet for ett stor oppdatering av Lightroom 2 som ble til ny versjon.

 

:!: Snakk om å bedømme uferdig programvare. Morsomt!

 

Som Adobe selv sier er dette et tilnærmet ferdig produkt, som de slipper for testing. Som jeg forstår vil det ikke være store endringer i final-utgaven.

 

Når det gjelder bilder å henvise til, så anbefaller jeg alle å åpne ett hvilken som helst bildet i Lightroom og Capture One. Så ser man på resultatet selv. Man kan også google litt på lightroom vs captureone.

 

Men jeg skal legge ut et par eksempler når jeg kommer hjem fra jobben ikveld.

 

Når har jeg testet Lightroom 3, og det ser ut som det har ikke skjedd noe merkbar når det gjelder rå fil processerings kvalitet. Lr 2 og Lr 3 produserer klin like tiff/jpeg bilder.
Har ikke testet selv, men har du lest dette?

 

Process Version

... (Or from the Settings -> Process Version file menu available in the Develop module) By default, all new files in Lightroom 3 beta will receive the latest process version.

 

Tatt fra bloggen som ble lenket til i artikkelen. Slik jeg tolker dette, så er default at hvis du åpner et bilde som opprinnelig er importert i LR 2.x, så får du nøyaktig samme resultat. Hvis du vil prosessere det med den nye prosessversjonen, så må du aktivt velge det.

 

Japp, men etter at du installerer Lr 3 så starte man med blanke ark og ny katalog. Da har jeg importert bildene inn på nytt.

post-7631-1256210378_thumb.jpg

 

Mulig det vil etterhvert komme Version 3 der også, men per idag er det ikke mye nytt. Men når jeg tenker litt etter, så er Lightroom og CameraRAW ganske samkjørt når det gjelder prosessering av råfiler, så noe banebrytende kunne man ikke vente seg uten at det skulle vises i Camera Raw.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest igjennom all infoen her, men står det noe om når det forventes at den slippes?

 

Har allerede kjøpt én oppgradering, og hvis neste koster det samme (rundt 1000?) er jeg neimen ikke sikker på om jeg gidder. Selvfølgelig MÅ jeg ikke oppgradere så lenge jeg ikke kjøper meg ett helt nytt kamera, men jeg blir litt småirritert når det slippes nye versjoner i så rask takt. Og det er jo ikke store oppgraderingene heller ser det ut til, det kunne like gjerne vært versjon 2.7.

 

Håper Bibble 5 kommer med mulighet til å importere hele LR-katalogen.

Lenke til kommentar

Må nok trekke tilbake mitt kommentar om støy reduksjon i Lightroom 3. Vanligvis ser jeg på hvordan den reduserer støy ved lave ISO 100-800, og da er det viktigst å fjerne mest mulig "prikker" - og da syns jeg CaptureOne gjør det utrolig bra. Men så har jeg testet Capture One 4 med Lightroom 3 på NEF fra D3X ved HI-2 ISO (dvs. ISO 6400). Mengde støy er ganske heftig, og her syns jeg det viktigste er å redusere mest mulig farge-støy.

 

Og her ser det ut som Lightroom 3 klarer det utrolig bra, bare på Nolise Reduction: Color 20 og Edge Detail: 55 har den klart å fjerne det mest av farge-støy. Mens Capture One var satt til Luminance 35 og Color til 45, og har ikke klart jobben like bra.

 

* Capture One 4.8.3, noise reduction test. 22mb

* Lightroom 3 Beta, 618187, noise reduction test. 28mb

 

Skal kjøre lignende test på ISO 400, når Lightroom også får Luminance aktivert/imlementert.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...