Gå til innhold

Falsk antivirus øker i omfang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er alltid en stadig strøm av PCer til meg fra familie. Hovedsaklig er det Windows som har gått i stå, ja nettopp p.g.a at alt av vedlegg i mail blir åpnet og alt av spørsmål om ting og tang blir svart "Ja" på. Prøver så godt jeg kan å forklare at internett er alvorlige saker, hehe. Men det er jo så lett å bare levere maskinen fra seg og la andre sitte og løse opp i flokene.

Lenke til kommentar
Er alltid en stadig strøm av PCer til meg fra familie. Hovedsaklig er det Windows som har gått i stå, ja nettopp p.g.a at alt av vedlegg i mail blir åpnet og alt av spørsmål om ting og tang blir svart "Ja" på. Prøver så godt jeg kan å forklare at internett er alvorlige saker, hehe. Men det er jo så lett å bare levere maskinen fra seg og la andre sitte og løse opp i flokene.

 

Installere en Linux distro?

Lenke til kommentar
Er alltid en stadig strøm av PCer til meg fra familie. Hovedsaklig er det Windows som har gått i stå, ja nettopp p.g.a at alt av vedlegg i mail blir åpnet og alt av spørsmål om ting og tang blir svart "Ja" på. Prøver så godt jeg kan å forklare at internett er alvorlige saker, hehe. Men det er jo så lett å bare levere maskinen fra seg og la andre sitte og løse opp i flokene.

 

Installere en Linux distro?

 

Been there - done that.

Den kom tilbake med beskjed om at "ingenting fungerte".

Hmm. Skulle jeg bruke en time på å reinstallere Windows, eller "en uke" på å lære opp brukeren?

(Nei, ein må vel gje ungane Linux før Windows tar de ...)

Lenke til kommentar

Er nok veldig utbredt å bli lurt av falske ads. Jeg måtte fjerne 4 forskjellige sånne trojaner-drit programmer som kom med popups 2-3 ganger i timen på mamma sin gamle laptop.

 

"Alle" hører jo om at det er nødvendig med antivirus-program, så når det kommer opp en diger boks som sier "YOU HAVE 130 VIRUSES!!! INSTALL ANTIVIRUS YEs/NO?" trykker de fleste som ikke har "så mye peiling på data" bare Yes.

Lenke til kommentar
Er alltid en stadig strøm av PCer til meg fra familie. Hovedsaklig er det Windows som har gått i stå, ja nettopp p.g.a at alt av vedlegg i mail blir åpnet og alt av spørsmål om ting og tang blir svart "Ja" på. Prøver så godt jeg kan å forklare at internett er alvorlige saker, hehe. Men det er jo så lett å bare levere maskinen fra seg og la andre sitte og løse opp i flokene.

 

Er ikke rart at folk migrerer over til "trygge" Mac pga denne problemstillingen. Dette er dog en midlertidlig løsning til Mac folka blir rammet av det samme som windows brukerne når mac densiteten er stor nok til at Hackerne blir fristet.

 

Men , faktisk også mange som påstår de kan data som har maskinen sin full av skrot, en bekjent av meg hevdet hardnakket at han ikke trengte antivirus og at maskina hans var fin fin den. En rask test bekreftet at han var infisert og til de tider. Keylogger , trojanere ogsv.

Tok ikke lange tiden før han kom krypende til korset og fikk meg til å rydde opp for ham.

Lenke til kommentar

Du er å sikker på at spillene dine ikke vil funke (eller dårlig med en løsning som Wine eller Cedega).

 

Som oftest er det jo nettopp av disse grunnene de vil ha Windows - Også på grunn av at du vet at alt som skal fungere fungerer (men dog kan du være så uheldig å ha litt mye av det gode som eksemple over) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...