Gå til innhold

Positive labresultater på AMDs 12-kjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Basert på de tilbakemeldingene vi fikk har den altså et stort potensiale til å hamle opp med Intels "Nehalem", selv når denne blir tilgjengelig i åttekjernevarient på 32 nm.

Skal Intel lansere en åttekjernevariant på 32nm?

(De har i hvert fall planer om 8 kjerner på 45nm "beckton" og 6 kjerner på 32nm "Gulftown")

Redigert: Jeg ser nå at 8-kjerner 32nm er planlagt mot slutten av 2010.

 

G34 (LGA 1974) skal fore prosessoren med 4-kanals DDR3.

amd-g34.jpg

AMD_G34Socket_675.jpg

 

Koblingen mellom de to 6-kjernene ser ut til å bli overlegen det intel gjorde med Pentium 4. Kilde

Lenke til kommentar
Spesielt i databasemiljøene ser man også frem til IBMs Power7, som trolig blir tilgjengelig mot slutten av 2010. Ytelsen på denne ser ut til å bli intet mindre enn enorm, men sjansen er stor for at både AMD og Intel kan nærme seg kraftig i løpet av året.

Kommer Power 7 til å bli tilgjengelig i vanlige hjemmepc'er ?

Lenke til kommentar
Spesielt i databasemiljøene ser man også frem til IBMs Power7, som trolig blir tilgjengelig mot slutten av 2010. Ytelsen på denne ser ut til å bli intet mindre enn enorm, men sjansen er stor for at både AMD og Intel kan nærme seg kraftig i løpet av året.

Kommer Power 7 til å bli tilgjengelig i vanlige hjemmepc'er ?

Nei for du kan ikke kjøre Windows eller annen programmvare som kun er tilgjengelig for x86(_64) på noe slikt. Noe som gjelder det aller meste av propritær programvare desverre.

 

Hmm, vil hver av disse kjernene ha sin egne vektoriseringsenheter? (SSE)

Lenke til kommentar
Hmm, vil hver av disse kjernene ha sin egne vektoriseringsenheter? (SSE)

Jeg antar vi fortsatt snakker om Magny Cours?

- Hver enkelt kjerne blir nok rimelig identisk med dagens kjerner på Istanbul. Dvs. Ja, de vil ha egne vektoriseringsenheter med støtte for MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSE4a, SSE5, 3Dnow, 3Dnow Enhanced osv. Med andre ord hundrevis av vektoriserte instruksjoner.

 

Forresten:

 

post-3851-1256035762_thumb.jpg

 

amd_magny-cours_server.jpg

Lenke til kommentar

Først: Jeg fjernet unødvendig sitering.

 

Det som skjer på skjermen er overvåkning av last på 48 prosessorkjerner.

Serveren som står under skjermen har tydeligvis Magny Cours på 4 sokler.

 

Skjermbildet er hentet fra en annen nettside og sikkert en helt annen situasjon, men den viser i hvert fall Magny Cours i aksjon på 3 GHz og 1,162 volt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Når bransjen gir tilbakemelding om god ytelse så regner jeg med de har brukt maskinene til egnede oppgaver.

Igjen, et brett med 4x12 kjerner parret med 4 kanals ram vil f.eks. gi en nusselig standalone Terminal Server. Du kan altså dekke behovet til 50 ansatte kun med ett hk og slippe trøtt stoff som "workload balancing" etc. Det finnes nok av situasjoner hvor en virkelig kan utnytte mange kjerner.

 

Den vil vel også gjøre det ganske skarpt i Cinebech's multithred test...

(om windows klarer å delegere applikasjons tråder til en annen CPU, noe jeg er litt usikker på)

Lenke til kommentar
Når bransjen gir tilbakemelding om god ytelse så regner jeg med de har brukt maskinene til egnede oppgaver.

Igjen, et brett med 4x12 kjerner parret med 4 kanals ram vil f.eks. gi en nusselig standalone Terminal Server. Du kan altså dekke behovet til 50 ansatte kun med ett hk og slippe trøtt stoff som "workload balancing" etc. Det finnes nok av situasjoner hvor en virkelig kan utnytte mange kjerner.

 

Den vil vel også gjøre det ganske skarpt i Cinebech's multithred test...

(om windows klarer å delegere applikasjons tråder til en annen CPU, noe jeg er litt usikker på)

cinebench skalerer vel bare til 8 kjerner så vidt jeg vet, men ja windows kan delegere det på to cpuer (hvis jeg forstår deg rett)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...