Gå til innhold

Røde tall for AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ATI går jo hvertfall bedre, som er bra. Intel har jo de beste prosessorne, både bærbart og stasjonært, og er bedre chipset osv til dem, Noe som er litt kjedelig.

 

Prosessorer kan vel diskuteres ja, men synes ikke at AMD henger etter på chipset og da spesielt IGP.

Lenke til kommentar
Som seg hør og bør er AMD også optimistiske for fjerde kvartal og 2010, noe annet hadde vel fått aksjeeierne til å skjelve i buksene.

Dette er helt vanlig at selskaper snakker varmt om framtiden dersom det ser lyst ut, ellers er det heller ikke uvanlig at de sier noe motsatt som at "månedene framover vil gi mindre inntjening". Dere får gjøre dere vant med sjargongen.

Lenke til kommentar
ATI går jo hvertfall bedre, som er bra. Intel har jo de beste prosessorne, både bærbart og stasjonært, og er bedre chipset osv til dem, Noe som er litt kjedelig.

 

AMD har noen utrolig gode "mye for pengene"-prosessorer, f.eks AMD Athlon II 250, som koster lusne 475,- og lett klokkes til > 3.5 Ghz. Denne er ypperlig i HTPC'er og lignende.

 

Jeg kjøper konsekvent AMD så lenge det ikke er mye å tape på det, eller jeg har spesielle behov. Det hadde vært helt krise om AMD forsvant fra markedet....

Lenke til kommentar

Er ikke uvant med tankegangen om å handle AMD prosessorer for å holde litt av konkurransen gående. Men nå i dag hadde jeg valgt Intel til stasjonær og bærbar bruk (kanskje ikke Atom da..)

 

Jeg synes det har vært litt vel mange typer sokler fra AMD i det siste. Intel har vel knust AMD en aldri så god stund også..

Lenke til kommentar
Det var da overraskende negativt denne (positive) nyheten var vinklet.

AMD har jo budsjettert med underskudd, men så har de fått mindre underskudd enn antatt. Altså har det gått bedre enn de trodde. Det er gode nyheter!

Hadde du plassert pengene i Intel-aksjer eller AMD-aksjer dersom du kun kunne velge mellom disse?

 

Uten tvil AMD. Intel aksjen har liten oppside. Trygg, men moderat avkastning. Om Intel bedrer resultatet med 10 - 15 % gir det lite utslag på aksjen.

 

AMD aksjen har pga den veldig lave kursen en meget stor oppside, bare tenk på at den var oppe i over 40 dollar. Så skulle f.eks AMD levere langt bedre resultat framover vil aksjen fort doble eller tredoble seg.

 

Edit:

 

Og det er vel Intel som har mange sokler, 775, 1156, 1366. AMD har i realiteten hatt samme sokkel i lang tid, bare med mindre justeringer. Jeg har f.eks to stk AM2+ hovedkort, de tar faktisk CPU-er fra første AM2 til nyeste AM3. AM2, AM2+ og AM3 er alle 940 sokler og er pinkompatible, dvs teoretisk går CPU-ene om hverandre. En begrensning er det, AM2/AM2+ CPU-er har ikke DDR3 minnekontroller og kan ikke brukes i AM3 med DDR3 minne.

 

Intel sin "sokkelpolicy", dvs markedssegmentering, gjør i hvertfall at jeg faktisk ikke vurderer Intel for tida når det gjelder desktop.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Det var da overraskende negativt denne (positive) nyheten var vinklet.

AMD har jo budsjettert med underskudd, men så har de fått mindre underskudd enn antatt. Altså har det gått bedre enn de trodde. Det er gode nyheter!

Hadde du plassert pengene i Intel-aksjer eller AMD-aksjer dersom du kun kunne velge mellom disse?

Jeg har faktisk hatt AMD aksjer, kjøpte de i 2003 til $8, og solgte de unna i mars 2006 til rundt $35 per stykk.

 

Jeg hadde ikke investert i AMD aksjer nå. Skjermkortmarkedet har de godt potensiale i, men der er en for liten del av markedet demmes. På prosessorfronten ser jeg dessverre ikke så mange lyse sider. Intel starter en aggressiv utrulling av 32nm, med low-end og laptop først nå rundt årsskiftet. AMD kommer ifølge de siste veikartene tidligst med 32nm produkter i beste fall første halvdel av 2011. Fusion som kan være et lovende produkt etter oppkjøpet av ATi kommer heller ikke før 2011. For å overleve må AMD selge produkter med mye mindre margin enn Intel. Jeg tror at 2010 blir et meget tøft år for AMD.

Lenke til kommentar

At 2010 blir et tøft år, om AMD er i 2011 vil nok mest komme ann på deres investorer, iallefall vis Intel tar marked for cpu under kr 1200,- (ytelsesmessig). Og totaløkonomien kommer nok desverre også ann på om nvidas nye skjermkortserie banker 5000 serien. For det er her de har eneste sjanse til å tjene penger, på cpu siden vil de konkurere på pris for å beholde sine lille del av kaka, og være tvunget til å selge med tap.

 

For å si det slik, tror en AMD vil overleve 2010 så er det et godt tidspunkt å kjøpe AMD askjer.

 

Men nå er det vel 16 kvartalet med blodrøde tall, så ok de blør ikke fult så mye, og denne gangen gidder jeg ikke å se på regnskapet, tar meg deppepils til helga uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til at Phenom II har hatt en massiv prisreduksjon siden søndag, jeg leser da stort sett alt av datanyheter, men har ikke sedd skrevet om et slikt priskutt.

 

Tenkte nesten å starte egen tråd for det, men dette må da dreie seg om en kollektiv feilprising, og jeg unner de som bestiller en AMD cpu å få disse priser, så det er vel best å la webshoppene finne ut av dette selv, men dette har vært priser siden søndag hos flere.

 

PH ii 965 - FRA KR 1233,-

PH II 955 - FRA KR 935,-

 

Og slik fortsetter det !!!!

 

Er disse priser reelle så kan forbrukere rope hurra, men AMD vil blø ytterligere, jaja, kanskje ikke hvis volumet øker markant.

 

 

Edit:

 

Som jeg trodde det var massiv feilprising, men fortsatt rett over kr 1300 for PHII 955

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Er ikke uvant med tankegangen om å handle AMD prosessorer for å holde litt av konkurransen gående. Men nå i dag hadde jeg valgt Intel til stasjonær og bærbar bruk (kanskje ikke Atom da..)

 

Jeg synes det har vært litt vel mange typer sokler fra AMD i det siste. Intel har vel knust AMD en aldri så god stund også..

 

Err... AM2 og AM3, som er kompatible? Intel har jo MANGE flere sokler. Jeg skal innrømme at jeg ville tatt intel på bærbar, men i budsjettklassen på stasjonær blir det lett AMD :)

Lenke til kommentar

tja for rigger opp til rundt 11 k så gir fortsatt AMD mye for penga, særskilt innenfor gaming. Dette fordi phii 955 har hadd prisfall til rundt 1300 kr, samt introduskjonen av 785 g chipset med crossfirestøtte, rundt 750 kr.

 

Mot 1366 plattformen gir dette rom for SSD disk ekstra.

 

Mot 11xx et eller annet gir dette rom for 8 gb vs 4 gb ddr3 minne.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Er ikke uvant med tankegangen om å handle AMD prosessorer for å holde litt av konkurransen gående. Men nå i dag hadde jeg valgt Intel til stasjonær og bærbar bruk (kanskje ikke Atom da..)

 

Jeg synes det har vært litt vel mange typer sokler fra AMD i det siste. Intel har vel knust AMD en aldri så god stund også..

 

Err... AM2 og AM3, som er kompatible? Intel har jo MANGE flere sokler. Jeg skal innrømme at jeg ville tatt intel på bærbar, men i budsjettklassen på stasjonær blir det lett AMD :)

Jeg har ikke kjøpt AMD prosessor siden socket 754 (med ett ASUS K8N-E Deluxe). :whistle:

Det har gått mest i Intel sine bærbare prosessorer, men så kjøper jeg ikke PC for ofte heller (selv om enkelte kanskje ville synes det motsatte). :roll:

 

Har nylig (sommeren 2009) anbefalt at en person investerte i en rimelig men kraftig Intel-løsning for stasjonær bruk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...