Gå til innhold

Clarkdale kommer 3. januar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvorfor står det ikke noe mer om dette med integrert minne og grafikkontroller? integrert minne, hva menes med dette? hvis det skal være integrert minne, så kan man enten også sette minne i bussen på hovedkortet men som da må være unik, eller ikke gjør det, eller gjør det og den er ikke unik, men da må minnet på prosessoren bli en cache. hvis integrert minne betyr mer cache så buuu... ikke bra med for mye cache heller... kreves ganske hardcore algoritmer og tid av prosessoren å bestemme hva som skal i cachet på "minnestørrelse"..

Lenke til kommentar

rbr: Det kommer 32nm til Core i7 også, men det er et annet design som nok kommer litt senere.

 

jossy: det er ikke snakk om integrert minne men integrert minnekontroller. skulle vel stått "integrert minne- og grafikkontroller" i artikkelen.

 

Forøvrig er det riktig at det er både krevende og medfører lengre responstider med stor cache, men cache algoritmene kjøres av dedikert hardware så jobben med å holde cache relevant vil ikke gjøre CPU mer opptatt med slik overhead. Responstiden ville imidlertid blitt et problem. Det er ikke tilfeldig at den kommende Nehalem EX med 24MB L3 cache egentlig har 8 stykk separate 3MB L3 cache. 24MB blir rett og slett for tregt samt at trafikken fra 8 kjerner inn mot ett felles cache punkt ville blitt tidenes trafikk kork.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
hvorfor står det ikke noe mer om dette med integrert minne og grafikkontroller? integrert minne, hva menes med dette? hvis det skal være integrert minne, så kan man enten også sette minne i bussen på hovedkortet men som da må være unik, eller ikke gjør det, eller gjør det og den er ikke unik, men da må minnet på prosessoren bli en cache. hvis integrert minne betyr mer cache så buuu... ikke bra med for mye cache heller... kreves ganske hardcore algoritmer og tid av prosessoren å bestemme hva som skal i cachet på "minnestørrelse"..

 

 

Tror det er integrert minne- og grafikkontroller. Dvs integrert minnekontroller, ikke integrert minne. Se feks her.

Endret av brukernavnerkjipt
Lenke til kommentar
kommer den kun til i5 og i3 sokkelen :dontgetit: kommer det ikke 32nm til i7?

i3, i5 og i7 er ikke sokler men prosessorserier.

De to soklene som vil brukes er LGA1156 og LGA1366. i7 finnes allerede til begge. i5 er foreløbig bare til LGA1156, mens i3 kommer trolig bare til LGA1156.

 

LGA1366 får 32nm prosessorer i form av 6-kjerner med kodenavn "gulftown".

Lenke til kommentar
kommer den kun til i5 og i3 sokkelen :dontgetit: kommer det ikke 32nm til i7?

i3, i5 og i7 er ikke sokler men prosessorserier.

De to soklene som vil brukes er LGA1156 og LGA1366. i7 finnes allerede til begge. i5 er foreløbig bare til LGA1156, mens i3 kommer trolig bare til LGA1156.

 

LGA1366 får 32nm prosessorer i form av 6-kjerner med kodenavn "gulftown".

da så.

jeg blandet litt.

Lenke til kommentar
hvorfor står det ikke noe mer om dette med integrert minne og grafikkontroller? integrert minne, hva menes med dette? hvis det skal være integrert minne, så kan man enten også sette minne i bussen på hovedkortet men som da må være unik, eller ikke gjør det, eller gjør det og den er ikke unik, men da må minnet på prosessoren bli en cache. hvis integrert minne betyr mer cache så buuu... ikke bra med for mye cache heller... kreves ganske hardcore algoritmer og tid av prosessoren å bestemme hva som skal i cachet på "minnestørrelse"..

Nå klarer jeg ikke etter beste evne å forstå helt hva du mener med en del av setningene dine, men om jeg tolker deg rett mener du at større cache ikke er positivt. Ahem.

 

Så lenge den ikke er tregere enn neste trinn i lagerhierarkiet, i dette tilfellet minne, eller RAM, er større cache alltid udelt positivt. Management av cache er så minimalt ressurskrevende i forhold til hva man kan tjene på høyere treffprosent i oppslag mot cachen. I tilfellet prosessorer koster oppslag mot minne på ti-gangeren så lang tid som oppslag mot cache.

Lenke til kommentar

Et vesentlig poeng som er glemt er at Clarkdale er 2C/4T prosessor. Dvd 2 kjerne med HT.

 

På 1156 sokkelen vil således Intel foreløpig ha to serier, Lynnfield med C4/T8 (45 nm) og Clarkdale med C2/4T.

 

Når det gjelder Gulftown (C6/T12) så vi den uten tvil ende prismessig i high-end segmentet, og jeg vil anslå priser på nivå med dagens i7 940 og høyere.

Lenke til kommentar
Så lenge den ikke er tregere enn neste trinn i lagerhierarkiet, i dette tilfellet minne, eller RAM, er større cache alltid udelt positivt. Management av cache er så minimalt ressurskrevende i forhold til hva man kan tjene på høyere treffprosent i oppslag mot cachen. I tilfellet prosessorer koster oppslag mot minne på ti-gangeren så lang tid som oppslag mot cache.

Så enkel er virkeligheten naturlig vis ikke. Å øke cache mengden vil faktisk ha negativ innvirkning på ytelsen i de tilfeller hvor en likevel ikke effektivt utnytter hele kapasiteten siden tilgangstidene øker.

 

La oss si at du har 5ns til cache og 50ns til RAM med en hit rate på 90%. Hvis du da øker cache slik at tilgangstidene øker til 10ns så vil du aldri kunne få bedre ytelse selv om hitrate er 100% fordi 5ns cache med 90% hitrate og 50ns RAM gir 10ns tilgangstid i snitt hvilket er det samme som en uendelig stor cache med 10ns tilgangstid.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

ATW: Det spørs hva du er ute etter. Sammenligning:

 

Core i5 750 Lynnfield: 2,66 GHz (turbo: 3,2 GHz) * 4 kjerner (4 tråder), 8 MB L3, 95 Watt, 196$

Core i5 660 Clarkdale: 3,33 GHz (turbo: 3,6 GHz) * 2 kjerner (4 tråder), 4 MB L3, 73 Watt, 196$

 

NB. 73 watt inkluderer GPU-delen. Dersom den ikke brukes så vil man jo aldri nå helt opp til 73 Watt TDP. Hvor mange watt GPU-delen utgjør finner jeg ingenting konkret på, men ut i fra forskjellene på i5 660, 661 og 670, samt versjonene for bærbare PCer så virker det som GPU-delen utgjør en betydelig del. Kanskje 10-20% av total TDP.

 

Ytelsemessig kan man ha i bakhodet at ingenting skalerer perfekt med antall kjerner. Ytelsen skalerer mye bedre med klokkehastigheten. I tillegg så kan HT utjevne noe av forskjellene på grunn av antall kjerner. Alt i alt tror jeg 660 kan yte i gjennomsnitt omtrent like bra som 750, noe jeg tror prisen også reflekterer.

 

Selv sikter jeg meg inn på i5 650. (Jeg synes forskjellene i spesifikasjoner opp til 660 er for små i forhold til prisen)

Lenke til kommentar

Det jeg spør meg om er om dette vil resultere i merkbart billigere hovedkort (som før hadde integrert grafikk) for disse CPUene med integrert GPU.

 

Jeg håper jo også at man får et rikelig utvalg av microATX og miniITX til disse CPUene.

 

Ellers synd at man ikke får tilsvarende Clarkdale som er 2C/4T/GPU med 4C/4T/GPU.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at hovedkortene blir noe billigere av å flytte GPU-delen fra NB til CPU. Prisen settes jo som kjent av markedet. Brikkesett med GPU er også generelt billigere enn brikkesettene uten GPU.

 

Clarkdale er kodenavnet for dobbeltkjernen. Jeg regner med det dukker opp et nytt kodenavn så snart lagrene av 45nm 4-kjerner begynner å tømmes. 32nm 4C/4T med og uten GPU er nok godt planlagt allerede selv om det ikke har lekket noe info ennå.

 

Jeg synes det er litt rart at ikke 6-kjernene (Xeon Gulftown) får GPU. Det hadde vært gunstig i nesten alt av servere.

Lenke til kommentar

Enig ang. Gulftown. Kanskje 32nm ikke er tilstrekkelig lavt for så mange kjerner, mengde cache, minnekontroller og GPU? Antall pinner i sokkelen?

 

Øker ikke behovet for cachemengde også med antall kjerner? Det tar jo også plass.

 

Ellers ønsker jeg meg en 32nm 4C/8T/GPU til LGA1156, men det blir vel forbeholdt LGA1366?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ellers ønsker jeg meg en 32nm 4C/8T/GPU til LGA1156, men det blir vel forbeholdt LGA1366?

Jeg tipper det dukker opp et kodenavn for en sånn i 1. kvartal 2010, med lansering 3. kvartal.

 

De tar nok 45->32 nm overgangen litt gradvis. 4-kjernene står trolig litt lengre bak i køa enn 2- og 6-kjerner.

 

Gulftown blir sikkert en stor brikke, men det er jo bare snakk om yield. GPUen og PCIe-kontrolleren tar til sammen ca halvparten så mye plass som en prosessorkjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...