Gå til innhold

Se de små detaljene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veiledende pris på 4990 betyr vel en gatepris på 3500-4000 relativt kjapt. Det er ganske rimelig for et 1:1 makroobjektiv med VRII med brukbar arbeidsavstand og som også kan brukes som portrettobjektiv. Veldig positivt at de ser ut til å ha implementert en "high end" blender med ni avrundete lameller. Tipper Nikon kommer til å selge mye av dette.

Lenke til kommentar

hm, tipper jeg kommer til å anskaffe dette, liker dedikerte DX-objektiver som er små og lette :woot: Hvis prisen kommer litt ned fra veiledende, er det meget interessant. Nikons 60mm synes jeg har litt for kort arbeidsavstand, og 105mm for dyr og stor. Hvis dette objektivet også funker bra som portrettobjektiv, blir valget enkelt for min del...

Lenke til kommentar
Hvorfor skal jeg som har DX camera kjøpe DX linse

Hva er de store fordelene kontra bakdeler.

Hvis jeg oppgraderer mitt D300 til D700 hva da.

Har sikklet litt på dette på AF-S VR 105 f/2.8G IF-ED

Men nå ble jeg usikker gitt.

Fordelene til 85/3.5 er at det er billigere, lettere og mindre enn 105/2.8, og muligens at brennvidden passer bedre til portrett på DX-kameraer (dette er litt subjektivt).

 

Har du konkrete planer om å oppgradere til FX bør du selvfølgelig kjøpe 105/2.8 isteden. Denne er sannsynligvis også hakket bedre i noen situasjoner siden det er en mer påkostet konstruksjon (f.eks. i motlys pga. nanocoating). Men det er selvfølgelig vanskelig å uttale seg om forskjellen i kvalitet før den nye er blitt grundig testet.

Lenke til kommentar
3500-4000 kr er en helt grei gatepris, men objektivet er "bare" f/3,5, så egenskaper som VRII, vekt, optisk kvalitet osv bør være bedre enn f/2,8-konkurrentene i samme prisklasse for å rettferdiggjøre prisen.

f/3.5 kontra f/2.8 er såpass lite at det bør ikke veie tungt. Også i portrett sammenhenger.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det hadde f.eks vært kjekt med både en 50mm f2,8 macro + 50mm f/1,4, men det koster selvsagt penger. Jeg tenker litt i økonomiske baner når jeg vil bruke et makro-objektiv til mer enn bare makro.

Har faktisk begge deler for Canon. Makro-en er Sigma sin. men 50mm er egentlig litt for kort til Makro. Men du bør være forberedt å ende opp med to forskjellige objektiver med samme brennvidde.

 

Drømmen: (+ skjerpa ;) )

Canon_-_Lens_Collection.jpg

Du trenger mer enn en sherpa til den bølingen :p

 

Tom

Lenke til kommentar

Nok en gang velger Nikon å pushe på med en ny DX-prime, fremfor å komme med sårt tiltrengte FX-primes. Hvor er 28/35 f/1.4 AF-S, 50 f/1.2 AF-S og 85 f/1.4 AF-S?

 

Vi får satse på at de kommer med en lansering av flere av dem snart, hvis ikke tror jeg en del profesjonelle fotografer kan føle at Nikon ikke prioriterer riktig. Canon har jo allerede en bugnende objektivpark, og når de kommer med 1d/s mk IV så kan vi fort se Nikon-fotografer som skifter side.

Lenke til kommentar
Nok en gang velger Nikon å pushe på med en ny DX-prime, fremfor å komme med sårt tiltrengte FX-primes. Hvor er 28/35 f/1.4 AF-S, 50 f/1.2 AF-S og 85 f/1.4 AF-S?
28/35mm f/1.4 er vel eneste som virkelig er verdt å savne av disse. 85mm f/1.4 AF-D er fremdeles aldeles utmerket, og at det ikke er AF-S er mest jåleri, mer enn at det virkelig trengs. Det samme kan i de fleste tilfeller tilsies 50mm f/1.2 vs f/1.4-utgaven, selv om noen har klaget over treg AF-S-motor i f/1.4-utgaven. Du skal ha ganske absurde behov for at det halve trinnet mellom f/1.2 og f/1.4 gjør forskjell i dagliglivet, og jeg får meg virkelig ikke til å tro at det får noen til å skifte side.
Lenke til kommentar

3.5 er greit nok, så lenge det ikke er "jukse-3.5". 60mm-en blir jo 3.8 eller noe ved nærmeste fokusavstand (gjelder det 105 også?) - det er forsåvidt greit det også, men når denne er 3.5 i utgangspunktet bør den holde seg der.

 

Jeg synes egentlig dette er et ganske interessant objektiv. Jeg kommer nok til å skaffe denne og en 35/1.8, med mindre jeg bare ender opp med en 35/1.4. Uansett er det bra at Nikon lanserer folkelige fastobjektiver, og jeg synes at det er forståelig at de prioriterer det framfor dyre FX-fastobjektiver. De vil tjene mye, mye mer på et rimelig og godt makroobjektiv for DX enn de vil på kjempedyre, überbra, hyperlyssterke FX-glugger som bare noen få kjøper.

 

Men hvis de klarer å hoste opp en 35mm f/1.2 skal jeg vurdere å ta opp et lån.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Nok en gang velger Nikon å pushe på med en ny DX-prime, fremfor å komme med sårt tiltrengte FX-primes. Hvor er 28/35 f/1.4 AF-S, 50 f/1.2 AF-S og 85 f/1.4 AF-S?
28/35mm f/1.4 er vel eneste som virkelig er verdt å savne av disse. 85mm f/1.4 AF-D er fremdeles aldeles utmerket, og at det ikke er AF-S er mest jåleri, mer enn at det virkelig trengs. Det samme kan i de fleste tilfeller tilsies 50mm f/1.2 vs f/1.4-utgaven, selv om noen har klaget over treg AF-S-motor i f/1.4-utgaven. Du skal ha ganske absurde behov for at det halve trinnet mellom f/1.2 og f/1.4 gjør forskjell i dagliglivet, og jeg får meg virkelig ikke til å tro at det får noen til å skifte side.

Ja, det er helt klart ein rask vidvinkel med autofokus som er viktigst, her har jo faktisk Nikon ikke et reelt alternativ for øyeblikket (hvis man ser bort fra svindyre 28mm f/1.4 AF-D, som ikke selges ny lenger). Men en oppgradering til AF-S og værtetning på 85mm-en synes jeg Nikon burde få til, for å vise at de henger med.

Lenke til kommentar

Jeg sitter og tenker litt tilbake på det siste tiåret. Tidligere kunne man bruke alle objektiver på både DX og FX kameraer. Nå virker det som Nikon og Canon i stadig større grad lager optikk som er tilpasset ett av systemene, ikke begge. Kan det tenkes at Canon og Nikon dropper kompatibiliteten mellom FX objektiver og DX kamera i framtida?

 

Omtrent sånn Pentax ser ut til å bli snart: To systemer som er helt inkompatible med hverandre:

- 645 mellomformatkamera + mellomformatoptikk

- APS-C kamera + APS-C optikk

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...