Gå til innhold

Polaroidfilm over og ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er visstnok noen ildsjeller som forsøker å få igang produksjonen igjen i Nederland. Leste en artikkel om dette i et "Holland Herald" ombord på et KLM fly en gang i fjør sommer/høst. Noen ildsjeler hadde visstnok overtatt produksjonsutstyret fra det siste produksjonslokalet i Nederland hvor Polaroid film ble produsert og forsøkte å få igang produksjonen igjen i privat regi. Husker ikke helt hva som var de største problemstillingene men mener det ble sagt at produksjonen var relativt kostbar så det var nok økonomi. Så det *kan* fortsatt være håp for ihuga Polaroid entusiaster...

Lenke til kommentar
Hva med et nisjeprodukt som skriver ut bilder i polaroid-formatet, som man kobler til digitalkameraet?

 

Tror nok at en "portable photo printer" funker bedre ja...

 

Var salget virkelig så dårlig?

 

Tror nok at salget forsatt var der, men problemet er at disse nyere løysninger (f.eks nevnt over) er billigere og bedre. Og produksjonen av disse polaroid film er dyrt.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Meg bekjent produserer ennå Fujifilm såkalt "instant film".

 

Hva som skiller denne fra filmen som ble produsert av Polaroid skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg lurer på om ikke journalisten eller eventuelt leserene blir villedet her til å tro at Polaroid Corp er de eneste som lager "instant film".

Lenke til kommentar

For oss litt yngre som så vidt har fått smake på polaroid-konseptet, så er kanskje det kanskje på plass med en forklaring på hva dette er. Snakker vi om at bildet fremkalles i kameraet konseptet? Som forklart her:

Polaroid is also used as a trade name for a variety of products sold by licensees of the Polaroid Corporation, including consumer electronics, sunglasses based on Polaroid polarisers, and instant-print photographic film and cameras. In February 2008, Polaroid announced that it is discontinuing production of its instant film and will close its factories in the United States, Mexico and the Netherlands.

 

Forresten så rimer ordet litt på paranoid, er det en paranoid person vi ser på forsidefotoet?

Lenke til kommentar

Det er riktig, man fotograferer noe, kameraet hoster så opp et glanset avtrykk som sakte går fra et tilsynelatende grå-hvitt intet til det fargerike motivet du tok bilde av.

 

Du har nok sett Polaroid eller tilsvarende produkter i en film eller på tv, jeg kan anbefale Memento fra 2000 hvis du vil ha en god film med Polaroid-relatert handling.

 

Jeg sitter her med grav-Cola for å minnes Polaroid, men en titt på Dagbladet.no avslørte at Polaroid kommer tilbake neste år.

http://www.dagbladet.no/2009/10/15/kultur/...ografi/8586315/

 

"Fortvilelsen trengte imidlertid ikke vare så veldig lenge. I går innkalte nemlig selskapet til en pressekonferanse i Hong Kong. Der ble et overraskende comeback annonsert.

 

- Vi har innsett at det finnes en stor gruppe av entusiaster som ikke bare har spurt etter ny film - de har forlangt det, sier Lorrie Parent, talskvinne for Polaroid, til San Francisco Chronicle. "

 

"Produksjonen starter opp i løpet av året, og tidlig i 2010 skal både nye kameraer og ny film være ute i butikken."

 

Skål.

Endret av lch
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...