Gå til innhold

AMD fronter PhysX-konkurrent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de som ikke orker lese pressemeldingen:

“Proprietary physics solutions divide consumers and ISVs, while stifling true innovation; our competitors even develop code that they themselves admit will not work on hardware other than theirs,” said Eric Demers, chief technology officer for graphics at AMD. “By working with Pixelux and others to enable open support of physics on OpenCL and DirectX® 11 capable devices we are taking the exact opposite approach.”

 

As the latest software developer to take advantage of ATI Stream technology to leverage multi-core CPUs and GPUs to accelerate execution of highly parallel functions, Pixelux will enable game developers to offer improved performance and interactivity across a broad range of OpenCL capable PCs. AMD is also actively pursuing support of Bullet Physics via the DirectCompute API in DirectX 11.

 

Så ja, OpenCL og DirectX 11

Lenke til kommentar

Altså, det er fint med en "åpen" løsning, men det har ikke så mye å si om det blir denne, eller om det blir PhysX så lenge begge lager hardware for den eventuelle løsningen. Det blir alltid et dirty game om standarder. For hver revisjon vil sikkert begge parter prøve å få inn ting som passer best med deres hardware. Det er bare å se på hvordan JEDEC har drevet på for skrekkhistorier om hvordan ting fungerer innenfor standardorganisasjoner.

Lenke til kommentar

Det er sant det Amd påpeker at åpen kildekode er veien å gå , men her tror jeg ati faktisk tenker litt mer taktisk enn Nvidia.

 

Ved å sørge for at den samme fysikk motoren brukes over langt flere platformer sørger man for langt større og bredere støtte av utviklere og man får da langt flere som bruker denne.

Koster den i samme slengen ingenting så er det klart at man begynner å få veldig mange fordeler.

 

Det jeg ser som positivt :

 

*Åpen kildekode.

*Vil støtte flere platformer som pc / apple / konsoller.

*Kan brukes på flere typer hardware (amd / nvidia).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm... Siden Bullet er åpent kan faktisk en eller annen pseudo-kode PhysX driverne inn dersom nVidia ikke gjør det selv.

 

Jeg antar imidlertid at nVidia er ganske raske selv dersom det dukker opp et par "store" spilltittler (eller andre apps) som fungerer mye bedre med AMD kort...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...