Gå til innhold

Ansiktsgjenkjenning i Adobe Elements


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ansiktsgjenkjenning var vel nytt i Photoshop Elements 4. :whistle: Ikke det at jeg synes det fungerer spesielt bra i PSE5 som jeg bruker. Kanskje det er nytt at de har en ansiktsgjenkjenning som virker?

 

Tidligere versjoner av elmenets gjenkjenner vel bare at det faktisk er et ansikt? Ihvertfall såvidt jeg husker, denne versjonen skal vha tidligere tagging også gjenkjenne hvem det er. Det er bra at noen endelig har kommet med denne funksjonaliteten, det er uforståelig at den ikke har vært tilgjengelig før, å tagge manuelt er enormt langtekkelig arbeid. Picasa hadde vel noe liknende, men kun om du lastet opp til web.

 

Ellers, hva er egentlig forskjellene på elments og alments album? Er Elments bare et superset, eller har album noen organisatoriske fordeler vanlig elements ikke har?

 

AtW

Lenke til kommentar
Tidligere versjoner av elmenets gjenkjenner vel bare at det faktisk er et ansikt? Ihvertfall såvidt jeg husker, denne versjonen skal vha tidligere tagging også gjenkjenne hvem det er. Det er bra at noen endelig har kommet med denne funksjonaliteten, det er uforståelig at den ikke har vært tilgjengelig før, å tagge manuelt er enormt langtekkelig arbeid. Picasa hadde vel noe liknende, men kun om du lastet opp til web.

Den gamle versjonen ser også likheter mellom bilder slik at funksjonen kunne brukes i hvis ansiksbildene var noenlunde like. Den nye versjonen er klart smartere; men trenger nok et par runder før den er helt på plass.

 

Ellers, hva er egentlig forskjellene på elments og alments album? Er Elments bare et superset, eller har album noen organisatoriske fordeler vanlig elements ikke har?

 

AtW

Det er noen forskjeller mellom Albums og Organizer i Elements. Albums ligger normalt en eller to versjoner etter Elements. Det er også færre funksjoner i Albums, så du kan se på den som et subset. Albums store styrke er at den er gratis.

 

Tom

Lenke til kommentar
Photoshop Album er ett dødt produkt : http://www.adobe.com/products/photoshopalbum/starter.html

 

Min feil, der jeg har skrevet elments album, bytt det ut med elements organizer, det var egentlig forksjellen mellom elements organizer og vanlige elments jeg var ute ettter (eller er dette deler av samme program, på artikkelen forsto jeg det som det var to produkter)

 

AtW

Lenke til kommentar
Photoshop Album er ett dødt produkt : http://www.adobe.com/products/photoshopalbum/starter.html

 

Min feil, der jeg har skrevet elments album, bytt det ut med elements organizer, det var egentlig forksjellen mellom elements organizer og vanlige elments jeg var ute ettter (eller er dette deler av samme program, på artikkelen forsto jeg det som det var to produkter)

 

AtW

Elements har to deler Organizer og Editoren. Kanksje testen gjør det litt enklere? Eller, så gjør den bare forvirringen totalt.

 

Tom

Lenke til kommentar
Det er bra at noen endelig har kommet med denne funksjonaliteten, det er uforståelig at den ikke har vært tilgjengelig før, å tagge manuelt er enormt langtekkelig arbeid. Picasa hadde vel noe liknende, men kun om du lastet opp til web.

 

- iPhoto har vel hatt dette en stund. Noen som har noen formening om dette vil fungere bedre i Elements?

Lenke til kommentar
- iPhoto har vel hatt dette en stund. Noen som har noen formening om dette vil fungere bedre i Elements?

Kjenner ikke til iPhoto eller Picasa sine løsninger; så jeg kan ikke si noe fornuftig om det.

 

Det jeg så når jeg testet PSE 8, var at den trengte tydelige ansikter for at det skulle virke noenlunde fornuftig.

 

Tom

Lenke til kommentar
Har testet ut ny versjon av picasa i natt V. 3.5

Denne kommer med ansikts gjenkjennelse og etter min mening fungerer dette flott. Programmet søker gjennom bilder og/eller Raw-filer, finner ansikter og navn kan ligges til.

¨

Også ansiktsgjenkjennelse om man ikke laster opp bilder til web? Det er isåfall godt nytt.

 

AtW

 

Nei med V3.5 trenger men ikke laste opp til nett og det er en stor forbedring

Lenke til kommentar
Tidligere versjoner av elmenets gjenkjenner vel bare at det faktisk er et ansikt? Ihvertfall såvidt jeg husker, denne versjonen skal vha tidligere tagging også gjenkjenne hvem det er. Det er bra at noen endelig har kommet med denne funksjonaliteten, det er uforståelig at den ikke har vært tilgjengelig før, å tagge manuelt er enormt langtekkelig arbeid. Picasa hadde vel noe liknende, men kun om du lastet opp til web.

 

Ellers, hva er egentlig forskjellene på elments og alments album? Er Elments bare et superset, eller har album noen organisatoriske fordeler vanlig elements ikke har?

 

AtW

 

Nå er det allerede påpekt at funksjonaliteten er den samme, men potensielt bedre. Som en digresjon for de av oss som har snublet over litt matematikk vil jeg nevne den litt artige teorien rundt egenfjes ( http://en.wikipedia.org/wiki/Eigenface ). Det er en todimensjonal fetter av den klassiske egenvektoren. Har sett en demoimplementasjon i jobbsammenheng. Fungerte bra. Kan fort være dette Adobe har implementert.

Lenke til kommentar
Tidligere versjoner av elmenets gjenkjenner vel bare at det faktisk er et ansikt? Ihvertfall såvidt jeg husker, denne versjonen skal vha tidligere tagging også gjenkjenne hvem det er. Det er bra at noen endelig har kommet med denne funksjonaliteten, det er uforståelig at den ikke har vært tilgjengelig før, å tagge manuelt er enormt langtekkelig arbeid. Picasa hadde vel noe liknende, men kun om du lastet opp til web.

 

Ellers, hva er egentlig forskjellene på elments og alments album? Er Elments bare et superset, eller har album noen organisatoriske fordeler vanlig elements ikke har?

 

AtW

 

Nå er det allerede påpekt at funksjonaliteten er den samme, men potensielt bedre. Som en digresjon for de av oss som har snublet over litt matematikk vil jeg nevne den litt artige teorien rundt egenfjes ( http://en.wikipedia.org/wiki/Eigenface ). Det er en todimensjonal fetter av den klassiske egenvektoren. Har sett en demoimplementasjon i jobbsammenheng. Fungerte bra. Kan fort være dette Adobe har implementert.

 

Takk for info, mulig det var noen tidligere versjoner av elements som hadde ansiktsgjennkjenning slik jeg skisserte, evt kan det hende jeg bare surrer :)

 

Ellers blir det vel å teste denne og picasas løsning for dette, bra det skjer ting på denne fronten. Er det slik at Picasa skriver IPTC-tagger til bilder, så man slipper å være avhengig av å se ting i picasa for å få nytte av infoen?

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...