Gå til innhold

Spill gamle slagere lovlig på Iphone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Poengløst. Eneste som fungerer til C64 og Amiga spill-emulering er en PC med en Competition Pro USB joystick, så spillopplevelsen blir 100% lik en C64/Amiga.

 

Amen, 100% likt er det vel ikke, men sitter selv på et oppsett med Amiga/c64 emulator og to competition pro :) Men er emulering ulovlig? Artikkelen gir inntrykk av at emulering krever at man får rettigheter til det, jeg trodde ikke dette var tilfellet. Såvidt jeg vet er reverse engineering lovlig?

 

AtW

Lenke til kommentar
Men er emulering ulovlig? Artikkelen gir inntrykk av at emulering krever at man får rettigheter til det, jeg trodde ikke dette var tilfellet. Såvidt jeg vet er reverse engineering lovlig?

 

Skal ikke late som jeg er noen ekspert på området, men det som er ulovlig er jo å ta i bruk åndsverk uten å ha betalt for seg. Emuleringen i seg selv, altså selve prosessen som inngår når en cpu får beskjed om å oppføre seg som en spesiell konsoll e.l. (i dette tilfellet C64) er ikke ulovlig i seg selv, det har du helt rett i.

 

Poenget er jo at tidligere har man vel vært tvunget til å laste ned C64-spill ulovlig, da ingen har hatt digitale distribusjonsrettigheter. (Med et lite unntak i Nintendo)

Sånn sett er det spillene i seg selv som nå endelig er lovlige, ikke emulatoren. Dette kunne kanskje ha kommet bedre frem i artikkelen.

Lenke til kommentar

Jo, det er jo et poeng, dog sitter jo endel av oss med lisens på gamsle spill, da vi hadde spillene på de repsektive systemer, nå er jeg ikke helt sikker på hvordan dette er lovmessig helelr, men om det er ulovlig å emulere et spill som du har kjøpt til systemet du emulerer, så må jeg innrømme det er en lov jeg bryter med god samvittighet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hei!

 

Legger ved ein liten artikkel fra Wikipedia ang. lovligheten av Emulatorer og ROMS..

 

Forøvrig er det mulig å kjøre C64 emulatorer skrevet i C (eller andre program skrevet i C) på mobiltelefoner med J2ME-støtte ved hjelp av Cibyl uten å skrive emulatoren eller programmet på nytt.

 

Dette gjer at eg kan emulere C64 på min SE K800iv,men liker ikkje måten heile tida må velge kva knapp dei ulike komandoene skal være tilknyttet,noko som gjer det tungvint å spille.

 

Er enig med Jakoozie med at det ikkje er like lett å få tak i lovlige ROMS,noko som gjer at mange som bruker Emulatorer bryter noen kopibeskyttelse lover..

Lenke til kommentar
Oppdatering: Det viser seg at emulatoren har blitt fjernet igjen fra App Store, i alle fall midlertidig. Dette er visstnok på grunn av innebygd støtte for programmeringsspråket Basic, som Apple ikke vil at skal være mulig å ta i bruk på deres telefoner. Manomio jobber med å få fjernet språket og relansert programmet.

 

OT:

Blir nok ingen emulering på en telefon før den kommer til Android. Apple sin kontroll av bukta og begge endende (software og hardware) gjør iPhonen verdiløs.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...