Gå til innhold

Kamera med åpen kildekode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle har jo sikkert savnet en eller annen funksjon på kamera sitt, så dette er jo helt klart interessant! Men man blir jo låst til den hardwaren disse folkene måtte klare å mekke ihop...

 

Mye mer interessant hadde det vært å fikse på firmwaren til mitt (ditt) eksisterende kamera!

 

Spesielt hvis noen kloke datahoder laget et brukervennlig interface slik at menigmann kunne lage sine egne funksjoner, kompilere til en ny firmware, og laste opp i kamera :D

Lenke til kommentar

Dersom selve kamera er også modulær, kan man enkelte tilpasse kamera til å støtte alt slags objektiver med autofokus. Kan utvikles til å være et perfekt test platform for objektiver.

 

Kan tenkte meg at noe av 3dje parts produsenter som f.eks. Sigma blir med på ei slik prosjekt. Blir som Android, men for foto-verden :)

 

Det er i alle fall steg i riktig retning. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er hvilke(n) stor(e) produsent(er) som åpner for modifisering eller tilleggsmoduler i sine kamera først. Om noen i det hele tatt. Det kan jo være kommersielt interessant akkurat som Nokia Ovi Store, Apple Store, Android Market osv. Evt. kommersielt interessant slik som gratis addons til Firefox og Opera er et godt argument for begge.

 

Jeg har etterspurt flere programvare-funksjoner i kameraer i flere år allerede. Jeg skulle gjerne tipset kameraprogrammerere om hvilke brukervennlige funksjoner jeg ønsker. (Det er mye mer effektivt enn om jeg må gjenopplive mine egne programmeringskunnskaper og tilpasse de til arkitekturen i kameraet)

Lenke til kommentar

Oh hell yes!

 

Dette er starten på slutten av firmwarecrippling av markedsstrategiske hensyn!

 

 

Og forøvrig er det veldig mange it-folk som har kasta seg på digitalfotograferingsbølgen. Veldig. Jeg vet at Erik Faarlund bommer grovt når han ikke tror det finnes nok mindshare til å utvikle og utvide et friprog firmwareprosjekt. Eller flere konkurrerende prosjekter, som det godt kan bli. Som andre sier, sjekk CHDK for eksempel på hva kameraene egentlig kan få til, når man fjerner de kunstige begrensingene som markedstrategiteamet har truet gjennom.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt trua på at dette blir noe mer enn for forskning/testing og for spesielt interesserte. Hvorfor?

 

- Meningmann innehar ikke kunnskaper om programmering eller den fysiske hardwaren til å kunne utnytte dette.

- Hvordan skal kameraprodusenter ha garanti på noe andre tukler med? Alternativet blir om produsentene selv står for testing og godkjenning om man vil beholde garanti. Det vil og kunne bli utfordringer mtp toll og avgifter, det skilles mellom feks. video og stillbilde kameraer.

 

Man kjøper ett kamera for å ta bilder, stort sett, ikke for å bli dataingeniør. Fåtallet bruker mer enn en brøkdel av funksjonene som idag er tilgjengelig i sine kameraer. Med fare for at jeg fra tv/film verden er vandt med at man ikke har masse fancy funksjoner....eller autofokus :p

Lenke til kommentar
- Meningmann innehar ikke kunnskaper om programmering eller den fysiske hardwaren til å kunne utnytte dette.

 

Det spiller NULL rolle. Det er en vanlig tankefeil å tenke "menigmann", men la oss si det er 1 milliard kamera-eiere. Dersom kun 0.1% av dem er istand til å programmere, så er det snakk om 1 000 000 000 / 1 000 = 1 000 000 potensielle utviklere. Dersom kun 0.1% av disse gidder, så snakker vi 1000 utviklere. Det er litt av et team!

 

Derfor har vi fått Linux og Apache og Firefox osv osv osv: Er mindshare stor nok, så kan vi, folket, sammen gjøre en like god jobb som det største selskap. Det handler bare om å skru av tv'en og gjøre noe mer stimulerende. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke helt trua på at dette blir noe mer enn for forskning/testing og for spesielt interesserte. Hvorfor?

 

- Meningmann innehar ikke kunnskaper om programmering eller den fysiske hardwaren til å kunne utnytte dette.

- Hvordan skal kameraprodusenter ha garanti på noe andre tukler med? Alternativet blir om produsentene selv står for testing og godkjenning om man vil beholde garanti. Det vil og kunne bli utfordringer mtp toll og avgifter, det skilles mellom feks. video og stillbilde kameraer.

 

Man kjøper ett kamera for å ta bilder, stort sett, ikke for å bli dataingeniør. Fåtallet bruker mer enn en brøkdel av funksjonene som idag er tilgjengelig i sine kameraer. Med fare for at jeg fra tv/film verden er vandt med at man ikke har masse fancy funksjoner....eller autofokus :p

Da ser du tydeligvis bort ifra "trivielle" egenskaper ved et kamera som kan irritere brukeren irrasjonelt mye, men som hadde krevd lite kunnskaper å endre.

 

Et eksempel er at kamera-produsenten velger å prioritere begrenset knappe-areal til en egen knapp for å skrive ut bildet direkte med en printer. Jeg tror faktisk at det finnes en god del mennesker som er villige til å lære seg litt høynivå skript-språk bare for å ruten den knappen til "hva som helst annet"

 

 

Det å utfordre Canon og Nikon m. venner på lavnivå signalbehandling blir helt sikkert ikke en aktivitet for hvermannsen.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

For å gjøre det "enklere" for folk flest ser jeg også for meg at det blir lagd PC software med grafisk grensesnitt hvor man kan "customise" settinger og innstillinger. Man vil sannsynligvis ikke ha like stor mulighet til å påvirke firmwaren som på lavnivå, men det vil være et godt alternativ for meningmann. Hvis endringene man gjør forårsaker at kameraet henger eller man har klart å rote det til på andre måter så ser jeg for meg at det er mulig å resette kameraet tilbake til en default firmware.

 

Jeg håper at opensource på kamerafronten er noe vi kommer til å se mer til i framtida. I dag er man alt for bundet til hva kameraprodusenten tror vi vil ha, eller begrensninger produsenten bevist legger på de forskjellige modellene for å prøve å skille dem litt fra hverandre i håp om man kanskje vil kjøpe en dyrere modell for å få noen kjekke funksjoner.

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar

Man trenger selvsagt ikke kunne programmering for å ha nytte av dette. Hvis populære kameraer kommer med mulighet for egen firmware vil det garantert være mange der ute som implementerer forberdringer og legger koden ut på nettet.

 

Problemet er at det nok skal snø en viss plass før Nikon og Canon legger inn støtte for dette i sine modeller. Da må de røpe funksjonaliteten til sine prosessorer (Expeed og Digic) for offentligheten, og det tror jeg desverre aldri kommer til å skje. Synd, for selv kunne jeg godt tenkt meg muligheten til å snuse litt i koden :)

Lenke til kommentar
Derfor har vi fått Linux og Apache og Firefox osv osv osv: Er mindshare stor nok, så kan vi, folket, sammen gjøre en like god jobb som det største selskap. Det handler bare om å skru av tv'en og gjøre noe mer stimulerende. ;)

Eller man kunne gått ut å brukt kameraet? Jeg syns det faktisk det er litt fascinerende med hvor stort fokus det er på nye funksjoner på ett kamera som skal ta stillbilder.

 

Jeg kan aldri tenke meg at det blir aktuelt opensource kameraer fra de store. Etter Norsk lov er det umulig å selge til forbrukere uten garanti og jeg tviler sterkt på at Canon/Nikon ønsker å gå god for all slags modifisering.

 

De fleste irritasjonsmomentene mine på video og stills kameraer er fysiske, plassering, størrelse og mangel på knapper. Det får man gjort lite med i firmware. For meg er det primært video jeg jobber med og da kan jeg som regel styre en del knappevalg selv, litt tilpassning må man da få for ett sekssifret beløp:)

Lenke til kommentar
Etter Norsk lov er det umulig å selge til forbrukere uten garanti

Garanti er en valgfri ordning som ingen butikker, leverandører eller produsenter er på noen som helst måte forpliktet å tilby i Norge.

 

Når det gjelder kameraet så er det veldig spennende. Åpne plattformer og åpen kildekode er fremtiden. For enkelte selskaper tar det bare litt lenger tid å innse dette.

Lenke til kommentar
For meg er det primært video jeg jobber med og da kan jeg som regel styre en del knappevalg selv, litt tilpassning må man da få for ett sekssifret beløp:)

 

Bwhaha! Rasjonaliseringspolitiet til redning :tease: For, det går jo heeeelt klart ikke an å omprogrammere knappene i et rimelig kamera som bruker samme prosessor som det dyre kameraet. Nei det, det er umulig det!

 

Så om Pentax f.eks. hadde åpnet for tredjeparts firmwareutvikling, så hadde de i løpet av 1-2 år fått en skikkelig boost blant entusiastene. Jai låver dai!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...