Gå til innhold

Første i sitt slag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har AKG K340, de har den beste lydkvaliteten jeg har hørt fra øreplugger og stenger ute så godt som all bakgrunnstøy.

 

Anbefales på det sterkeste.

 

Kan sitte på en fullstappet buss med folk som både snakker og setter på vassendgutane på medbrakte høyttalere med volumet godt under 50% på iPoden og jeg hører ikke noe annet enn musikken.

Lenke til kommentar
Men 18 dB? det hørtes da fryktelig lite ut?

Det er liksom... Blader som rasler i stille vær (Normalt regnet til 20dB)? Ca halvparten av hvisking(Normalt regnet til 30dB)?

Så, jeg har misforstått noe :-P

Hvorfor er 18dB en positiv ting? :-P

Den fjerner 18db, som er det samme som at den fjerner 98.5% av lydtrykket (3db økning, er en dobling i lydtrykk, logaritmisk skala)

 

Enkelt sagt, har du en høytaler, og så legger til en til, så økes volumet med 3db.

Sender du 10w gjennom en høytaler, og så 20w, så vil det være 3db høyere.

Her har de fjernet 18db, altså, fjernet halvparten (3), så halvparten igjen (6), så halvparten igjen (9), så halvparten igjen (12), så halvparten igjen, (15), og så halvparten av det igjen (18). Da sitter du igjen med 1/64 av originallyden, altså har de fjernet 63/64. Eller i prosent: 98.4375%

Lenke til kommentar
Men 18 dB? det hørtes da fryktelig lite ut?

Det er liksom... Blader som rasler i stille vær (Normalt regnet til 20dB)? Ca halvparten av hvisking(Normalt regnet til 30dB)?

Så, jeg har misforstått noe :-P

Hvorfor er 18dB en positiv ting? :-P

Den fjerner 18db, som er det samme som at den fjerner 98.5% av lydtrykket (3db økning, er en dobling i lydtrykk, logaritmisk skala)

 

Enkelt sagt, har du en høytaler, og så legger til en til, så økes volumet med 3db.

Sender du 10w gjennom en høytaler, og så 20w, så vil det være 3db høyere.

Her har de fjernet 18db, altså, fjernet halvparten (3), så halvparten igjen (6), så halvparten igjen (9), så halvparten igjen (12), så halvparten igjen, (15), og så halvparten av det igjen (18). Da sitter du igjen med 1/64 av originallyden, altså har de fjernet 63/64. Eller i prosent: 98.4375%

 

Jo, men det er jo også verd å merke seg at man vanligvis som en tommelfingerregel regner 10 db demping som en subjektiv halvering av lyden. I tilegg vil godt innsatte ffektive øreporpper av normal type (altså sånne skumgummi-engangssaker) dempe opp mot 30-40 db.

 

AtW

Lenke til kommentar

Disse øresproppene må være geniale i tilfeller du vil f.eks. sove i bussen. Ved å ta disse på (uten å skrue på noen musikk), går det vel an å unngå å høre kjeftingen til en humørsyk bussjåfør, snakking mellom folk og høy musikk fra en medpassasjer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...