Gå til innhold

Test: Silverstone Raven RV02


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Flere studier som påviser at hard disk temperaturer ikke er alt for viktige

http://tech.blorge.com/Structure:%20/2007/...s-once-thought/

 

Derimot har man for lave temperaturer så kan faktisk disken ta kvelden tidligere.

Hmmm.... Det går stikk i strid med hva jeg tidligere har trodd og erfart.

 

Eneste HDD'ene jeg faktisk har tapt (bortsett fra hos folk med laptop's) sto alle i et kabinett hvor det ble "glohett". Etter at den maskinen ble flytta of vifter satt inn har diskene fungert upåklageleg. Kan jo seff. ha vært andre årsaker enn varme, men...

 

Må ta meg en runde å lese litt teorier tydeligvis.

Lenke til kommentar

det med at disker kan ta kvelden kjappere om de blir for kalde stemmer det. mene de dør også av for høy temp. jeg mener å huske at optimal temp er 35-40 grader.

 

forøvrig så ligger diskene mine mellom ca 22-35 grader avhengig av bruk og romtemp. atm så ligger raptoren på 23 grader og 1001 fals disken på 27 grader.

 

btw, kabinettet så greit ut det, men jeg må si at jeg ble litt skuffa over temperaturene med tanke på at utforminga gir et inntrykjk av at kassa skal være betraktelig kjøligere enn tradisjonelle kasser.

 

hvor god plass er det under kassa der de store viftene drar luft inn?

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

@Tiltman : Joda, jeg hadde nøyaktig samme inntrykket helt til jeg ble obs på Google studien, og her er det nok ikke snakk om noen hobbyprosjekt som omfavner kanskje 10 - 20 harddisker men en grundig studie av alle serverne som google har noe som omfatter mange tusen harddisker minst (om vi ikke snakker om titusener).

 

Rent generelt er vel ikke temperaturer over 50 ønskelig (men noen harddisker greier seg fint på disse temperaturene, hadde selv en WD på ca 60C som man brandt seg så og si om man tok på den) og som nevnt tidligere ser det ut som den ideele driftstemperaturen er en plass mellom 30 - 40C.

Lenke til kommentar

Bra review!

 

Lenge sette på dette kabinettet, og allerede bestilt før jeg leste dette.

 

Dette koblet med en Corsair H50 blir luksus. Bruker jeg bare den medfølgende braketen til å feste radiatoren i bunnen ved viftene. Det vil ergo si en vifte mindre(mindre tøy) eller dobbel effekt med en vifte ekstra over =)!

Lenke til kommentar

Så fint ut det kabinettet her, men ideelt ville man vel kanskje snudd harddiskholderen 90* den også så man får fin flow forbi diskene, men dette får man heller modifisere selv hvis en vil ha det.

 

angående harddisk har jeg aldri opplevd harddiskdød pga lav temp, men tror ikke driftstemp er så viktig, det er vel heller hurtige temperaturforandringer som tar kvelden av en harddisk, noe lav driftstemp ikke gjør.

 

Har derimot opplevd at en WDC 250GB harddisk ble så varm at den ikke ville leses skikkelig, alt tok vanvittig lang tid. Monterte vifte foran HDD'ene og problemet løst, men ville nå tro at en harddisk ikke skulle bli så varm under drift, men med kjøling var det problemet løst.

Lenke til kommentar
pent kabinett men er det ikke Ganske med stor G håpløst at du faktisk må ha ut hovedkortet for å montere hd ?? hva tenkte di med her ???

 

Err, det var en liten setning som hang igjen i teksten der, ser jeg. Harddiskene kan også tas ut i front, så hovedkortet må ikke ut. Jeg oppdaget ikke dette før etter jeg hadde skrevet det motsatte, men jeg trodde jeg hadde fått rettet opp den feilen. Alt skal være riktig nuh :- )

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...