Gå til innhold

Sigma oppgraderer med bildestabilisator


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette objektivet akkurat det samme som forrige modell, bare med OS? Eller er det en ny konstruksjon. Uansett så må det vel ha blitt gjort større forandringer pga OS-funksjonen, så det kan jo være at det er blitt en del bedre optisk. Dessuten er jo nærgrensen og filter diameter forandret, noe som kan tyde på nytt optisk design. Så da blir det litt dumt å forhåndsdømme denne.

Lenke til kommentar

Sigmas 18-200 OS regnes som bedre enn den 'gamle' 18-200-utgaven, om jeg husker rett, og bildestabilisator kan umulig legge til 3000kr på prisen alene, selv om man aldri kan vite.

Nå har jeg ikke helt oversikten over Sigmas 70-300-varianter, men om denne ikke er mye bedre enn de tidligere 70-300 DG-utgavene, blir det nok vanskelig å selge denne til Pentax-brukere, spesielt med tanke på gamleutgaven* og Tamrons tilsvarende alternativ uten OS/VC. Blir den en god del bedre optisk, ser jeg for meg at den kan klare å konkurrere med Pentax' egen DA 55-300.

 

Apropos Tamron, så har jo også 17-50-en deres fått operert inn VC, og også der har vel filterstørrelsen og nærgrensen økt.

 

* Jeg regner med at litt av grunnen til at tredjepartsprodusentene tilbyr de nye objektivene med OS/VC også til merker med stabilisert sensor, er at det ikke lønner seg å produsere utgavene pararellt.

Lenke til kommentar

En skulle tro det var umulig å bygge inn stabilisering i en eksisterende optisk konstruksjon, så jeg tror man med sikkerhet kan konkludere at samtlige objektiver som "oppgraderes" er helt nye konstruksjoner. Derimot kan man kanskje gjenbruke eksteriøret til en viss grad. Greit å vente til man ser tester før man avfeier objektivet basert på produsentens navn.

Lenke til kommentar
En skulle tro det var umulig å bygge inn stabilisering i en eksisterende optisk konstruksjon, så jeg tror man med sikkerhet kan konkludere at samtlige objektiver som "oppgraderes" er helt nye konstruksjoner.

Jeg aner ikke hvordan de gjør det, men skulle tro at man kan ta en av de eksisterende linsegruppene (den som passer best til formålet seff) og "løsner" den fra chassiet, og bare sørger for at den holdes på nøyaktig samme plass som før av VC/OS/VR/IS mekanikken. Linsegruppen kan nå beveges av mekanikken for å kontre utilsiktede bevegelser...

Slik ville jeg bygget inn stabilisering i en eksisterende konstruksjon iallefall :thumbup:

Lenke til kommentar

Gitt at de for eksempel fungerer på denne måten: http://panasonic.net/avc/lumix/systemcamer.../l1/leica01.swf

 

..så kan jeg vanskelig se for meg at man kan bevege på ett av elementene uten at man kommer utenfor vinklene der elementene foran leder lys. Akkurat i dette tilfellet er det veldig greit, for Sigma legger ut tegninger.

 

Gamle typen: 55_small.gif

 

Nye OS-typen dgm_70_300_os.gif

 

Så, rimelig lite til felles.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når det gjelder Nikon's 70-300 vs denne, så ser jeg at Sigma ligger bedre an med største blenderåpning på 4.0 vs Nikon's 4.5, men er dette oppveid av at Nikon har 67mm filter vs Sigma's 62mm? Og er det fordelaktig at Nikon tilbyr langt mindre blenderåpninger enn Sigma? Sitter og vurderer mellom disse to...

Lenke til kommentar
Når det gjelder Nikon's 70-300 vs denne, så ser jeg at Sigma ligger bedre an med største blenderåpning på 4.0 vs Nikon's 4.5, men er dette oppveid av at Nikon har 67mm filter vs Sigma's 62mm? Og er det fordelaktig at Nikon tilbyr langt mindre blenderåpninger enn Sigma? Sitter og vurderer mellom disse to...

 

Jeg er litt usikker på om alt det der ga mening. Begge har 300/5.6 ≈ 53,6mm blenderåpning, så både 67mm og 62mm er med god klaring større enn den påståtte blenderåpningen (i motsetning til Nikon 300/4 som har 75mm påstått blenderåpning, og 77mm filter), så jeg ville ikke stresset over det. Jeg ville ventet på en god test av den nye Sigmaen der den sammenlignes med Nikons, og med god mener jeg da også noenlunde objektiv (adj.).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...