Gå til innhold

Test: Billig Blu-ray via PC-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet så er nok det beste alternativet å hoppe over blu-ray på pc om du ønsker å spille av Blu-ray plater i full kvalitet.

 

Alle begrensningene som blir lagt inn gjør desverre til at det er umulig out of the box med mindre man har veldig dedikert hardware, og sånn sett er det langt billigere å kjøpe seg en blu-ray dedikert avspiller i steden.

Lenke til kommentar

Artikkelen er fin den og gjenspeiler noen av problemene jeg har hatt også. Jeg skulle ønske media tok mer tak i dette med BD Region. BD plater har en region akkurat som DVDer har. Blu Ray spillere til PC er regionsfrie og kan derfor ikke spille av regionspesifikke plater (med mindre man bruker programvare som SlySoft's AnyDVD HD). Dette blir ikke kunder informert om og man må finne ut av det på den kjedelige måten når man først forsøker å spille av en regionspesifikk plate. Det gjelder nesten halvparten av platene, de aller fleste nyheter i hyllene i norge er Region B. Eldre filmer er som oftest regionsfrie. Jeg etterlyser mer kritiske syn på denne ordningen fordi det virker som den blir holdt skjult med overlegg.

 

Så langt er det kun en eneste plate AnyDVD HD ikke har greid å fixe og det er BD versjonen av The Day the Earth Stood Still (nyinspillingen med Keanu Reeves) og dette skyldes vistnok en bug i beskyttelsen og rammer også mange frittstående avspillere.

 

EDIT: AnyDVD oppdateres jevnlig ettersom nye "bugs" i kopibeskyttelsen dukker opp men kun for betalende kunder. Det betyr at du må faktisk ut med noen hundrelapper for programmet i tillegg til spilleren ;)

Endret av dirtysteel
Lenke til kommentar

Dette er rett og slett ikke det forbrukerene (i dette tilfelle, PC-kyndige forbrukere) vil ha. Å tvinges til å kjøre programmer som cracker kopibeskyttelsen eller tvinges til å bytte ut en perfectly working skjerm bare for å tekkes Sonys (og Intel m/ HDCP) kontrollbehov, er selve definisjonen på forbrukerfientlig.

 

Jeg har ingen bluray-spiller i noen av mine maskiner, og har heller ikke tenkt å røre en finger for å få det. Det er nok styr når jeg skal spille av mine lovlig kjøpte og betalte DVD'er over nettverket, mer DRM enn det trenger jeg slett ikke.

 

Sorry Blåstråle-alliansen, men mine penger får dere ikke.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Artikkelen er fin den og gjenspeiler noen av problemene jeg har hatt også. Jeg skulle ønske media tok mer tak i dette med BD Region. BD plater har en region akkurat som DVDer har. Blu Ray spillere til PC er regionsfrie og kan derfor ikke spille av regionspesifikke plater (med mindre man bruker programvare som SlySoft's AnyDVD HD). Dette blir ikke kunder informert om og man må finne ut av det på den kjedelige måten når man først forsøker å spille av en regionspesifikk plate. Det gjelder nesten halvparten av platene, de aller fleste nyheter i hyllene i norge er Region B. Eldre filmer er som oftest regionsfrie. Jeg etterlyser mer kritiske syn på denne ordningen fordi det virker som den blir holdt skjult med overlegg.

 

Snedig, da jeg ikke har noen problemer på noen av mine BR filmer. Har bare PC som avspiller...

Lenke til kommentar

Disse latterlige kopisperrene og snedige restriksjonene er tanker fra en tidligere alder, fra godt tilbake i forgie årtusen. De ender opp med å skape mye krøll for ærlige kunder, men de fleste som bruker pirat-teknikker og diverse filesharing får alt ferdig cracket uten kopisperrer. Dette tror jeg er en av grunnene til at BD ikke har tatt av i nærigheten av samme tempo som DVD gjorde. Den totalt sinnsyke prisen på tomme plater hjelper heller ikke på saken.

Lenke til kommentar
Det er rett og slett lite hensiktsmessig å spille av Blu-ray på PC, spesielt når det er i et så tungvindt format. I tillegg er TVer ofte mye bedre egnet til å vise bildet enn PC-skjermer.

 

Hvorfor er det lite hensiktsmessig? Jeg f.eks har PC som hovedavspillingsenhet for både film og musikk, og synes det virker veldig kjekt å ha mulighet til å spille av Blu-ray plater på samme maskinen.

 

PCen er naturligvis også koblet til en TV-skjerm så det argumentet henger jo ikke helt sammen.

Lenke til kommentar
Trodde jeg leste en ITAvisen-artikkel.

Må vel si meg enig i dette og jeg savner igjen ordentlig dybde i slike tester gjort grundig og ikke "hei vi fant en BR-spiller,fungerer den?" og går ganske bort ifra den målskiven hele tek.no egentlig burde satse mer på,entusiastene som sakte men sikkert forsvinner unna en etter en...

Det sier seg selv at det fungerer..hvorfor i allverden selger de slike spillere hvis det ikke hadde fungert? Kunne heller ha gitt ut en artikkel om HDCP-problematikken og flere grundige løsninger på problemet en dette her..

 

Samme greia som Hodetelefon-anbefalingsgreiene som Audiovisuelt kjørte ut her for litt siden, ingen/få vil lese anbefalinger ifra bruktmarkede med mindre de VET hva de er ute etter sånn ca..og vet en ikke det så er en rimelig "kjørt" via prisguiden allikevell for en kan ikke gjøre sorteringer etter produkter med anbefaling.

Kan hende det kommer i en oppdatert version av prisguiden som er under konstruksjon...var iallefall det sist jeg var i de interne kretser av dette stedet.

 

Ikke gi oss hurtigartikkler, vent heller en uke ekstra og få ting som går i dybden!

Endret av b-real
Lenke til kommentar
Det er rett og slett lite hensiktsmessig å spille av Blu-ray på PC, spesielt når det er i et så tungvindt format. I tillegg er TVer ofte mye bedre egnet til å vise bildet enn PC-skjermer.

 

Hvorfor er det lite hensiktsmessig? Jeg f.eks har PC som hovedavspillingsenhet for både film og musikk, og synes det virker veldig kjekt å ha mulighet til å spille av Blu-ray plater på samme maskinen.

 

PCen er naturligvis også koblet til en TV-skjerm så det argumentet henger jo ikke helt sammen.

Tungvindt avspilling, HDCP-problemer osv.
Lenke til kommentar

Hei, kjapt innpå bare: Takk for alle gode tilbakemeldinger, innspill og utfyllende kommentarer!

 

Vi noterer oss definitivt at mer grundige artikler er ønsket - full forståelse for det. Det vil nok bli noen litt enklere guider o.l. i starten her, men det er litt for vår egen del også - for å sette oss skikkelig inn i saker og ting.

 

Men nok en gang, takker for alle konstruktive innlegg :)

Lenke til kommentar
Ja, noen som husker MediaCenter PC guiden til... Hva het han? Forumbrukeren. DET var journalisme, og ikke en gang produsert av tek.no

Får håpe det blir mer satsing på dybde, virker som om det har blitt dårligere siden hardware ble solgt.

 

 

Mastiff var det vel?

 

Leste de for ikke så alt for lenge sida, fantastiske artikler :)

Lenke til kommentar
Hei, kjapt innpå bare: Takk for alle gode tilbakemeldinger, innspill og utfyllende kommentarer!

 

Vi noterer oss definitivt at mer grundige artikler er ønsket - full forståelse for det. Det vil nok bli noen litt enklere guider o.l. i starten her, men det er litt for vår egen del også - for å sette oss skikkelig inn i saker og ting.

 

Men nok en gang, takker for alle konstruktive innlegg :)

Og tusen takk for svar for tilbakemeldingen. Desto mer kommentering i tilbakemeldingskategoriene og feedback som blir gjort der desto bedre. Kanskje påkreve arbeidstid med registrering av RSS-ting i tilbakemeldingskategoriene til de forskjellige redaktørene? ;)
Lenke til kommentar

Jeg har nylig installert akkurat samme spiller selv, og de problemene jeg har støtt på har vært relatert til programvaren og HDCP.

 

Vi installerte så PowerDVD og prøvde å kjøre filmen, men fikk beskjed om at programmet måtte ha en kritisk oppgradering først. Ikke mindre enn 82 MB med oppdateringer måtte lastes ned og installeres, før vi kunne prøve å spille av filmen igjen. Da funket det helt fint – via analog (D-Sub) tilkobling vel å merke.

Jeg opplevde omtrent det samme. Først måtte jeg laste ned oppdateringen, og fikk deretter beskjed om å skifte over til analog utgang. Løsningen ble å skifte til et nyere skjermkort - fra 7800GT til 8800 GT. Da fungerte den utmerket når koplet til TVen via DVI-utgangen og HDMI-omformer.

 

Synes forøvrig at artikkelen kunne fått tydeligere frem at bildekvaliteten avhenger mer av skjermkortet. Så lenge Blu-Ray-spilleren klarer å ivareta høy nok informasjonsflyt fra platen så har den jo ikke noen innflytelse på kvaliteten på lyd eller bilde.

 

BD plater har en region akkurat som DVDer har. Blu Ray spillere til PC er regionsfrie og kan derfor ikke spille av regionspesifikke plater

De fleste platene jeg har testet til nå har vært Region B, og de har latt seg avspille uten problemer. Minst en av platene var tilsynelatende regionsfri, og den fungerte like bra. I det medfølgende avspillingsprogrammet kan man velge spillerens region i menyen, og den har en "kvote" på fem region-endringer. Fem endringer er jo ikke mye, men dette viser ihvertfall at region-spesifikke plater fungerer. (Og man klarer seg jo fint med plater som er enten Region B eller regionsfrie).

 

 

 

For brukere som allerede har en relativt ny HDTV og HTPC, synes jeg denne Blu-Ray- spilleren er en helt grei, og svært rimelig inngangsbillett til høykvalitets lyd og bilde.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...