Gå til innhold

Wii slår konkurrentene ned i støvlene (PS3/Wii/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mer spesifikt har undersøkelsen vist at bare 2,7 prosent av Wii-eierne melder om hardwareproblemer i konsollens første to år (...)

 

Kan dette ha noe med at svært mange Wii-eiere faktisk ikke spiller på den?

 

Fant ikke artikkelen nå, men leste på db.no for en stund tilbake at undersøkelser viste at en latterlig liten del av alle som eier en Wii faktisk bruker den regelmessig. Selv har jeg for lengst lagt min i en skuff.

Lenke til kommentar

Nyere teknologi er vel som regel mer utsatt for problemer ja. Men jeg regner med at en del av det kan løses med softwareoppdateringer, som ofte er tilfellet med mobiltelefoner.

 

Forresten godt poeng fra deg over, wii er vel den minst allsidige av alle konsollene, og nettopp derfor blir mindre brukt...?

Endret av stavros
Lenke til kommentar
Men uansett hvor skremmende disse tallene er skal vi huske på at det var enda verre ved konsollens lansering, da var det snakk om så mye som en tredjedel av alle konsollene fikk problemer.

 

Antallet launch-konsoller som har hatt RROD er langt høyere. Alle tall jeg har sett tidligere har ligget på minst 40 prosent.

 

Nintendo har uansett ingenting å skryte av. Å krympe eldgammel hardware uten mekaniske deler og lage en gyrobasert kontroll er ekstremt simple greier. Selvfølgelig har man ingen problemer med noe slikt.

 

På den andre siden synes jeg Sony bør få skryt for sin byggekvalitet. Veldig solid håndtverk.

Lenke til kommentar
Mer spesifikt har undersøkelsen vist at bare 2,7 prosent av Wii-eierne melder om hardwareproblemer i konsollens første to år (...)

 

Kan dette ha noe med at svært mange Wii-eiere faktisk ikke spiller på den?

 

Godt poeng. Men følgende kommentar fra Squaretrade kan tyde på at dette har blitt tatt med i beregningen:

"Of the three major 7th generation game consoles, we can safely say that the Wii is the most reliable system on the market, with just one-fourth the malfunctions of the PS3 and Xbox 360. Even when adjusted for the lower rate of usage, the Wii leads the pack by a comfortable margin."

 

Valgte å ikke ta dette med i selve artikkelen, da jeg ikke har kilder på hvilke tall Squaretrade underbygger påstanden med.

Lenke til kommentar
...og lage en gyrobasert kontroll er ekstremt simple greier. Selvfølgelig har man ingen problemer med noe slikt.

 

På den andre siden synes jeg Sony bør få skryt for sin byggekvalitet. Veldig solid håndtverk.

 

For det første er ikke Wii gyrobasert uten motionplus-tilbehøret.

 

For det andre har wiimoten mye bedre byggekvalitet enn noe PS3 kan skryte av (hvem husker ikke alle bildene i starten av knuste TV'er og wiimoter uten en skramme?).

 

I tillegg er det ikke trivielt å lage en gyrobasert kontroll (motionplus) som skal kunne fange langsomme OG raske bevegelser uten drift, samtidig som det skal være robust...

Lenke til kommentar

Litt mer utfyllende her: Gamesindustry.

 

Owners used the Sony console for an average of 19.9 days over 24 months, compared to 17.6 days for Xbox 360 and just 8.6 days for Wii.

 

Breaking down this data into failure rate per 24 hours, the study concluded the 360 was still the least reliable with a 1.35 per cent chance of failure (0.67 per cent excluding RROD), while the PS3 came out at 0.50 per cent and the Wii 0.31 per cent.

 

Edit: Var skrivefeil i rapporten, X360 var mere brukt enn PS3, med 1193 minutter pr. måned for X360 og 1059 for PS3.

Last ned hele rapporten her: Squaretrade

Endret av asdfteam
Lenke til kommentar
...og lage en gyrobasert kontroll er ekstremt simple greier. Selvfølgelig har man ingen problemer med noe slikt.

 

På den andre siden synes jeg Sony bør få skryt for sin byggekvalitet. Veldig solid håndtverk.

 

For det første er ikke Wii gyrobasert uten motionplus-tilbehøret.

 

For det andre har wiimoten mye bedre byggekvalitet enn noe PS3 kan skryte av (hvem husker ikke alle bildene i starten av knuste TV'er og wiimoter uten en skramme?).

 

I tillegg er det ikke trivielt å lage en gyrobasert kontroll (motionplus) som skal kunne fange langsomme OG raske bevegelser uten drift, samtidig som det skal være robust...

 

Når folk sier gyrobasert, så regner jeg med de mener at den har et akkselerometer, det har den orginale håndkontrollen. Forøvrig er jeg ikke så imponert over dens avne til å fange bevegelser, den er ganske dårlig. Min logitech-mus uten sensor er langt langt mer nøyaktig. FOrøvrig har jeg ikke inntrykk av at et akkselerometer er særlig skjørt utstyr heller.

 

Når det er sagt er jeg enig med artikkelen, ingen store overraskelser, utenom kanskje PS3 sine tall. At det helt grusomt elendige feilraten til x360 topper er jo som forventet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Når folk sier gyrobasert, så regner jeg med de mener at den har et akkselerometer...

 

AtW

 

Det er stor forskjell på et gyroskop (som måler vinkelhastighet rundt en (eller flere) akse( r )) og akselerometer (med én k) som måler akselerasjon langs en (eller flere) akse( r ). Å lage akselerometere er relativt enkelt, og ganske billig.

 

Gyroskop derimot var tidligere relativt store, tunge saker man bl.a. brukte i romteleskop. Dagens gyroskop er betydelig mindre (ofte basert på piezoelektriske elementer eller MEMS), men det er en veldig ny teknologi som ikke nødvendigvis er så lett å produsere billig. De er heller ikke like lett å lage robuste som akselerometer(i en wii-kontroll skal de jo jevnlig tåle moderate G-krefter og større støt/"shock") selv om de er betydelig bedre enn de gamle som var basert på roterende masse. Dessuten blir gyroskoper "dårligere" jo mindre man lager de (pga fysikkens lover), noe som ikke plager akselerometere i samme grad.

 

Poenget mitt er at det IKKE er så lett å lage en billig gyrobasert kontroll, Wiimoten er "dårlig" alene fordi den IKKE har gyroer.

 

Jeg kan også vedde på at dersom du prøver å bruke datamusen din som Wiimote, vil det gå ganske dårlig (sammenligning av nøyaktighet på datamus vs wiimote er feil på så mange måter at jeg ikke gidder å begynne engang).

Lenke til kommentar

Må si meg enig med flertallet. Nintendo tok gamecubeinnmaten, krympet den, puttet inn en dvd-spiller og laget et banebrytende konsept med kontrolleren.

Det bestrider ikke det faktum at 95% av spillene stinker gammel dynge, grafikken suger eselmelk, spill og tilbehør koster alt for mye og konsollen i seg selv var håpløst foreldet allerede ved lansering.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...