Gå til innhold

Test: Silverstone SST-ST45NF


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I 2005 kjøpte jeg med en vifteløs strømforsyning på 400W. Etter et år tok den kvelden, etter ustabilitet i lengre tid. Jeg fikk ny, som varte i 8 måneder, da ga jeg opp. Dyrt og varmt og ustabilt...

Problemet blir at etter et år klarer den ikke engang 300W (som jeg regna ut PCen min brukte) og enda verre blir det vel etter som tiden går.

Jeg er tilhenger av stille PC men dette kan fort bli en måte å svi av penger på (den blir jo varm :) )

 

Jeg går heller for en PSU med stor, saktegående og stille vifte.

 

Nå kan det jo være at denne kan brukes i en liten mediaPC med SSD/2.5" disk som har lavt strømforbuk, 100 til 200W ???

Endret av morten_b
Lenke til kommentar
I 2005 kjøpte jeg med en vifteløs strømforsyning på 400W. Etter et år tok den kvelden, etter ustabilitet i lengre tid. Jeg fikk ny, som varte i 8 måneder, da ga jeg opp. Dyrt og varmt og ustabilt...

Problemet blir at etter et år klarer den ikke engang 300W (som jeg regna ut PCen min brukte) og enda verre blir det vel etter som tiden går.

Jeg er tilhenger av stille PC men dette kan fort bli en måte å svi av penger på (den blir jo varm :) )

 

Jeg går heller for en PSU med stor, saktegående og stille vifte.

 

Nå kan det jo være at denne kan brukes i en liten mediaPC med SSD/2.5" disk som har lavt strømforbuk, 100 til 200W ???

 

Min erfaring med vifteløs PSU er liknende, de går tilsynelatende ofte istykker, spesielt om du ikke har en vifte i omegn. I tilegg har de beste av dagens forskyninger blitt svært stillegående med vifte, såpass at elektrisk støy ofte er hovedproblemet. Derfor er jeg litt usikker på verdien av vifteløse forskyninger i denne størrelsen. For mindre enn 150 watt er det mer aktualt i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Medfører denne at man må putte på ekstra vifter i kabinettet, går fort vinninga opp i spinninga.

 

Tror heller jeg ville valg en Corsair HX 450 til en rigg der denne kunne vært aktuell. Modulære kabler, Corsair (Seasonic) sitt sedvanlige svært lave støynivå og en pris på 640 kr (dvs halvparten) frister mye mer.

 

Slik sett ville jeg faktisk ønsket en PSU av denne typen testet i et typisk HTPC kabinett med ellers normalt oppsett og der testet mot støysvake PSU-er med vifte. Ikke sikker på om denne ville gitt et totalt mer støysvakt oppsett.

Lenke til kommentar

HTPC'er er vel mange ganger forholdsvis beskjedent konfiguert, så velger man en PSU med vifte vil den vel ikke bråke noe spesielt. Har en Seasonic 430W som ikke spinner opp vifta over minimum, og når jeg sitter i stolen og ser film, kan jeg ikke etter beste evne høre vifta. (CPU er forøvrig passivt kjølt, og utvikler litt varme som blir sugd inn i PSU, uten at det påvirker ting noe).

Lenke til kommentar

Litt av problemet er at kretsdesignene og komponentene som benyttes i disse PSUene er for dårlige. Nytter ikke å lage god PSU uten vifta med 86% effektivitet, 450W og ingen vifte. De beste PSU jeg har sett opererer på 93% effektivitet. Da skulle det være godt mulig å utstyre de med passiv kjølig rundt 450W

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Egentlig et tulleprodukt dette. Er liksom ingen mellomting, enten lydløs eller med vifter som lager lyd. kan man ikke bare lage en fin psu med en lydløs 12-14cm vifte? en god vifte forsvinner ved 700rpm og man har ok kjøling, med litt sirkulasjon i kabb.

 

transistor piping er forresten mye værre enn viftelyder :)

 

 

beste PSU jeg har sett opererer på 93% effektivitet.
hvilken er det?
Lenke til kommentar
Egentlig et tulleprodukt dette. Er liksom ingen mellomting, enten lydløs eller med vifter som lager lyd. kan man ikke bare lage en fin psu med en lydløs 12-14cm vifte? en god vifte forsvinner ved 700rpm og man har ok kjøling, med litt sirkulasjon i kabb.

 

transistor piping er forresten mye værre enn viftelyder :)

 

 

beste PSU jeg har sett opererer på 93% effektivitet.
hvilken er det?

 

Hva får deg til å mene at det ikke finnes? Det finnes mange PSUer med ekstremt stillegående vifter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Min erfaring med vifteløs PSU er liknende, de går tilsynelatende ofte istykker, spesielt om du ikke har en vifte i omegn. I tillegg har de beste av dagens forskyninger blitt svært stillegående med vifte, såpass at elektrisk støy ofte er hovedproblemet. Derfor er jeg litt usikker på verdien av vifteløse strømforsyninger i denne størrelsen. For mindre enn 150 watt er det mer aktualt i mine øyne.

Jeg har hatt en vifteløs strømforsyning fra Yesico i fem år (?) snart. Tror den er rett over 300 Watt. Den har vært innom to PC-er gjennom årene, nå sist i media-PC-en min. Unødvendig og si at jeg er fornøyd.

 

Yesico sin utforming på strømforsyningen er litt annerledes enn konkurrentenes. På strømforsyningen sitter det en diger ribbe, som stikker et godt stykke ut av selve kabinettet. På denne måten forsvinner en god del av varmen rett ut av kabinettet, i stedet for at den må håndteres av den resterende varmevekslingen i kabinettet.

Lenke til kommentar
Hva får deg til å mene at det ikke finnes? Det finnes mange PSUer med ekstremt stillegående vifter.

 

jo, er jo noen det. men lyd er indvividuellt som alltid, jeg har aldri hatt en PSU hvor jeg ikke skifter vifte. (seasonic, gigabyte, ocz)

 

tanken min var at skulle man lage en lydløs psu, kunne man like greit bruke god vifte på lav rpm. man trenger uansett en kabinettvifte og da kan den like greit kjøle psu også.

Lenke til kommentar
tanken min var at skulle man lage en lydløs psu, kunne man like greit bruke god vifte på lav rpm. man trenger uansett en kabinettvifte og da kan den like greit kjøle psu også.

Ikke helt enig. Å bytte over til vifteløs strømforsyning ble prikken over i-en i mht. støydemping i mitt kabinett, på tross av at kabinettet også har vifter. Det er ganske trangt inne i en strømforsyning og når en trekker luft gjennnom skaper det turbulens og unødvendig støy. Dessuten er vifteløse strømforsyninger konstruert for å tåle høye temperaturer.

Lenke til kommentar
Men elektrisk støy kan bli til svak akustisk støy om det er ille nok? Fra trafoer og slikt..

Neida, det er bare et eksempel på dårlig norsk. Støy fra elektriske komponenter som er hørbart er akustisk støy og ikke elektrisk støy. Den akustiske støyen oppstår som regel pga vibrasjoner i spoler (trafoer) og kondensatorer. Denne vibrasjonen oppstår fordi de elektriske feltene setter deler i komponentene under mekanisk press med samme frekvens som det elektriske signalet. Som regel hører du 50 Hz fra spoler, den frekvensen kommer fra strømnettet og fra kondensatorer hører du ofte en mye høyere frekvens 3000+ Hz som gjerne kommer fra glatting av PWM til DC (i svitsjet power). Hvis strømtrekket fra en kondensator blir styrt noen tusen ganger i sekundet som f.eks fra en CPU som går inn og ut av hvilemodus kan du også få en frekvenskomponent i det elektriske signalet som er innenfor hørbar akustisk frekvens for øret og kondensatoren vil vibrere med denne frekvensen slik at det er mulig å høre den.

 

Støy fra transistorer og motstander har jeg ikke hørt mye til, men det er mulig. De har riktignok ikke like gode forutsetninger for å lage støy som spoler og kondensatorer da det ikke er så store interne mekaniske krefter som oppstår pga de elektriske svingingene, men elektriske signaler kan gi termiske svinginger i komponenten som igjen vil gi mekaniske svinginger og da har du muligheten for støy i vårt hørbare område.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...