Gå til innhold

Prosjekt: Stereoforsterker til Gitar og Musikk


Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Etter 2 år med "passiv planlegging" og litt tenking har jeg endelig begynt på mitt lille forsterkerprosjekt.

Dette skal ikke lages HELT fra scratch, men jeg skal prøve å få gjort mest mulig selv.

Forsterkeren skal brukes som Gitar og -lydforsterker(til mp3-spiller) og skal gå på 230VAC.

 

Allerede påsken 2007 kjøpte jeg forsterkeren i den gigantiske butikken Conrad i Hamburg; Tyskland. Når jeg valgte forsterkeren gikk jeg kun etter pris i forhold til effekt. Jeg valgte en 2x40W forsterker til 160kr som jeg loddet sammen selv. (Link) Varenummer 190794 - 62 her i tilfellet direktelinken ikke fungerte.

190808_LB_00_FB.EPS.jpg

 

Jeg har fjernet alle audiotilkoblingene, de skal erstattes med kabler til kontaktene under montasje. Kommer tilbake til dette senere i prosjektet.

 

Som strømforsyning valgte jeg denne 110 Watts strømforsyningen fra Digi-key i statene. Denne kan gi ut 12V ved 7.5A, ihvertfall på papiret. Denne strømforsyningen er egentlig sterkere enn det jeg trenger, men det skader aldri å ha litt til overs, med tanke på stabilitet, varmeutvikling og at man har noe til overs just in case. Denne kom i posten idag, og det var dets ankomst som fikk meg til å starten denne tråden idag.

MINT1110A1208K01.JPG

 

Kabinettet rundt blir mest sannsynligvis, men ikke forhåpentligvis kanskje det siste steget i mitt prosjekt. Grunnen til dette er at en kamerat som jobber på mekanisk verksted skal lage den for meg, men han kan ikke si når han skal ha det ferdig. Men følg med, jeg rapporterer straks jeg får vite noe!

Kabinettet skal ha et indre mål på 50x90x240 mm, skal utelukkende være lagd av aluminium, bli sveiset sammen og veggene skal være 2 millimeter tykke. Denne forsterkeren blir ingen liten lettvekter, men det er heller ikke et must i dette tilfellet. Jeg får også god plass til kabling og kontaktene på innsiden med de målene. Kabinettet skal også brukes som "kjøleribbe" til forsterker og strømforsyning. Om dette holder vil jeg fort finne ut av ved første forsøk.

 

Utvendig design er fortsatt ikke helt fastsatt, men et par ting er klart. Foran skal jeg ha:

- En bryter som velger mellom gitar og mp3

- Et stort potensiometer som regulerer volumet mellom bryter og forsterker, slik at begge inputene blir regulert.

- Stor mono jack (Gitar)

- Liten stereo jack (MP3)

- Lysdiode som lyser når forsterkeren er påslått. Kanskje også en diode som viser når input er for høyt eller noe annet, men dette er bare på tidligste tenkestadiet, kan hende det ikke blir noe av.

 

Bak skal jeg ha strøminput, strømbryter og høyttalerutganger.

 

I tillegg til å dokumentere min fremgang vil jeg gjerne bruke denne tråden til spørsmål og problemer jeg har med dette prosjektet, er tross alt min første hjemmelagde forsterker. Si fra med en gang hvis du finner noe i min planlegging som ikke kommer til å funke :)

 

Følg med!

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Hva slags potensiometer trenger til å regulere lyden? Den må klare å regulere lyd fra en aktiv og passiv lydkilde. Forslag?

 

Hei Khaffner!

Spennende prosjekt!

Litt vanskelig å si hva du trenger sånn helt uten videre. det store spørsmålet, eller et av de er jo "hvor" i kretsen din skal du ha en "volum regulator"-krets?

Det er vanlig å ha den i en forforsterker-krets.

Du må ha to forskjellige for-forsterkerkrester;

1. til å forsterke gitar signalet før den sendes til effektforsterkeren

2. til å forsterke signalet til mp3 spilleneren før den havner hod effektforsterkeren.

Det er mulig du kan kople mp3 spilleren rett på effektforsterkeren og benytte mp3 spillerens volumkontroll for øyebliket.

 

En liten ting jeg lurer på; Skal du ha to forskjellige tilkoplinger av høytalere? En gitarforsterker bruker ikke diskanthøytaler, kun et fullrange element, som igjen ikke egner spesielt til avspilling av mp3.

Hva er dine tanker rundt det?

 

En forforsterker til mp3/cd finner et eksempel på av Vellemann

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd forsterkeren før, både med MP3 og gitar(etterforsterket av en vrengpedal) og det låt greit nok for meg. Jeg kommer stort sett alltid til å forsterke gitaren med en form for effekt før den når forsterkeren jeg lage her. Når jeg testet dette brukte jeg et par høyttalere jeg hadde stående fra et gammelt stereoanlegg, og lyden var fullt akseptabel, både med gitar og mp3. Men jeg går nok til innkjøp av nye høyttalere uansett.

 

Jeg tenkte å ha volumregulatoren ( i form av et enkelt potensiometer, går dette greit?) rett etter at begge input-ene er føyd sammen, så kan den regulerte lyden gå videre til forsterkeren. Høres dette greit ut?

Lenke til kommentar

har du noe kretsskjemaer til forsterkeren din?

 

Uansett bør du hvertfall koste på deg å balansere opp signalet fra gitaren din. Dett børe være relativt fort gjort vha et par motstander og en opamp. bare til å google.

 

Hvis du skal lage en volumkontroll som er maken til den som f.eks står i elgitaren din er det å bruke et lineært portmeter, da i stereo, og kople In-jord-ut; verdi 300-500kohm. Burde fungere, men dette oppsettet blir generelt lo-fi, men det kan bli tøft på gitar det!

Lenke til kommentar

Har du databladet til strømforskyningen også? Siden dette er opprinnelig en bilforsterker kan det hende at du bør ha en stor kondensator på DC siden. Det står jo at forsterkeren ikke har større peakstrøm enn 7.5A, men siden dette er en bilforsterker må vi gå ut fra at nominellspenning, som oppgitt i databladet er overkant av 14V (14.4V), og ikke minst: bilbatteriet vil fungere som en god strøm-buffer (akkurat som en kondesator). Dette er ikke nødvendigvis nødvendig i første omgang, men for en god og stabil drift ved større påkjenninger kan det være en god idè.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen år siden jeg var her inne, men tenkte jeg skulle kommentere litt :)

 

Først, jeg ser ikke noe behov for å balansere kretsen - det kompliserer uten at du har noe gevinst på det. Det har kun lydmessig gevinst i støyende omgivelser. Les: Scene eller kraftverk... ;)

 

Dernest så må du nok ha en preamp for å kunne ha noe særlig gitarlyd ja. Effekter er finfint, men de funker ofte dårlig i bypassmodus, dog ikke alltid, det avhenger av effekten selv. Ta en titt på enkle JFET-baserte preamper for gitar, se URL underst. Enkle - og svært effektive til sitt bruk ;)

 

Og nei, behovet for en kondensator på forsyninga er ikke spesielt stor med switchende PSU - prøv uten først.

 

Volumpots bør være logaritmiske - det er bedre tilpasset måten øret vårt fungerer på.

 

Enkel preampkrets:

 

http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/

 

Oh, ta en titt på dette programmet om du ikke er fremmed for å mekke kretskort - gratisversjonen bør dekke dine behov:

 

http://www.cadsoft.de

 

Lykke til ;)

 

Siden dette er opprinnelig en bilforsterker kan det hende at du bør ha en stor kondensator på DC

siden.

 

Not really - forsyningen er switchet, og basert på mains-primær. Switchede forsyninger er godt regulerte i utgangspunktet, og vi snakker enkel gitarforsterker, så vi snakker en litt annen verden enn i en bil - der man gjerne skal fore noen kilowatt med testosteronsubwoofere ;)

 

Prøve uten først i stedet for å øke kompleksitet.

Endret av datating
To innlegg slått sammen.
Lenke til kommentar

Du er klar over at du med 4/8ohms høytaler ikke vil kunne levere i nærheten av 40W per kanal med 12V strømforsyning? Faktisk rundt 7W per kanal.

 

Jeg hadde plassert et enkelt buffertrinn på inngangen og hatt potmeter for volumkontroll etter det. Logaritmisk selvfølgelig.

 

EDIT: dette minner meg på at jeg har et slikt prosjekt liggende jeg også.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...