Gå til innhold

FreeBSD 8.0 neste måned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint at det kommer mer BSD nyheter! Enig i at FreeBSD er noe av det råeste til nettverk. Særlig om en vil ha både mer ytelse og mer sikkerhet enn f.eks Linux. Er en mer paranoid på sikkerhet og oppetid så er vel OpenBSD å foretrekke.

 

For dere som vil teste FreeBSD basert brannmur som funker rett ut av boksen så se linken til pfsense i signaturen. Alt du trenger er en gammel PC med to nettverkskort. Virtuell maskin er også mulig, men kanskje ikke anbefalt til brannmur i alle tilfeller. Den vil også komme i versjon 2.0 om sider som er FreeBSD 8.0 basert.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Mye spennende i FreeBSD 8.

 

Blant andre ting jeg kommer på som har vært nevnt ifbm. denne releasen (og som jeg syns er mer spennende enn den som artikkelen handler om) er :

- Forbedret ZFS-støtte

- Støtte for å kjøre som paravirtualisert guest i Xen

- Endringer i kernel som gjør 64-bits Nvidiadriver mulig

- Ny USB-stack

 

Hvis alt dette innfrir blir det den mest spennende FreeBSD-releasen på lenge.

Lenke til kommentar

Den forbedrede ZFS støtten med 6GB kernel minne og den nye nettverksstacken gjør FreeBSD om mulig enda mer velegnet til høy ytelse filserver enn den har vært.

 

Flere endringer beskrevet her:

http://ivoras.sharanet.org/freebsd/freebsd8.html

 

Jeg ser frem til forbedrede jails! Kommer vel snart dit at en hver liten bedrift kan fyre opp to servere som lastbalanserer alle oppgaver. Ikke slik som ESX hvor helt separate VMer ligger enten her eller der. Går en ned så tar den andre sømløst over, mister bare litt ytelse. I tillegg kommer to VLAN svitsjer, to WAN modemer og endepunkter for brukerne. Resten kan kjøres på dynga. :p

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Hvor stabilt er ZFS i FreeBSD nå? Jeg har lest litt og folk sier det trenger litt "tuning" som det er nå men betyr det tap av data/krasj og slikt eller bare sub-optimal ytelse?

 

Jeg hadde OpenSolaris på filserveren en stund og savner virkelig ZFS (er tilbake på CentOS av forskjellige grunner).

Lenke til kommentar
Hvor stabilt er ZFS i FreeBSD nå? Jeg har lest litt og folk sier det trenger litt "tuning" som det er nå men betyr det tap av data/krasj og slikt eller bare sub-optimal ytelse?

 

Jeg hadde OpenSolaris på filserveren en stund og savner virkelig ZFS (er tilbake på CentOS av forskjellige grunner).

 

ZFS i FreeBSD 8 skal vere den same versjonen som er i OpenSolaris.

Min neste mediaserver vil kjøre FreeBSD 8. Eg digger ZFS og kunne aldri ha tenkt meg noko anna. Det fungerer så vanvittig bra, er så vanvittig kjapt og enkelt å administrere.

 

Linux er nok betre til skrivebordet og utvikling. Men til rein server så har eg meir og meir sans for FreeBSD nå :)

Lenke til kommentar
FreeNAS er jo et ytterst genialt prosjekt som bygger på FreeBSD :)

 

Men FreeBSD er visstnok kjent for å ha svak SAMBA ytelse - noen som vet om dette blir addressert i v8?

Jeg hadde ofte maks lesehastighet for mitt oppsett (~80MBs) på CIFS/FreeBSD (skrivehastighet var også ganske bra etter det jeg husker). FreeNAS derimot har jeg aldri fått så bra ytelse på men det kan være min maskinvare og/eller at det er bedret de siste par årene.

Lenke til kommentar
Hvordan er pingtiden på FreeBSD vs Linux basert?

 

Satt å stusset på å reinstallere firewallen min (basert på 2006 Gentoo med ny kjerne, er for tregt å oppdatere den), vet at ipfw og pf er ganske fine, og mange mener de er bedre enn netfilter. Men hvordan er ytelsen på nettverket?

Bare last ned pfsense og prøv på det som er brannmuren din i dag uten å installere så får du jo se hvordan det fungerer for din hardware. Den kan kjøre fra liveCD akkurat som f.eks Ubuntu.

 

En som har prøvd pfsense mot Untangle her:

http://www.highlogic.net/?p=48

 

Sammenligningen kan jo si noe om forventet hastighet, men det er egentlig ganske meningsløst å sette untangle opp mot pfsense. De er mer komplementære enn konkurrenter. Har sett flere som bruker pfsense ytterst og untangle bak til å filtrere dypere i pakkene.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

har drevet og fiklet med å sette opp en filserver med FreeNAS (basert på pfsense) de siste dagene. Og funksjonaliteten virker bra. Hardwarestøtte for litt eldre maskiner derimot, er helt elendig!

 

Har kombinasjonen Abit KT7-RAID socket a kort + Promise SATAII150 TX4 kontroller, og det er jævlig mye kødd og feilmeldinger. Nettverkskortet fra SMC måtte jeg også bytte til et 3com for å styre unna problemer. Har også prøvd litt med et P3 kort for å feilsøke, men SATA kontroller problemene er også der - enda Promise har slippet sourcen til driverne.

 

I Linux virker det derimot.

 

Så litt trist at dette flotte potensialet skal ødelegges av sånt - det er jo tross alt litt annenrangs maskinvare man har liggende folk liker å bruke til slikt og - nyere maskinvare er fullstendig overkill, og da er det for svakt å satse på noe så sensitivt som BSD virker å være.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
har drevet og fiklet med å sette opp en filserver med FreeNAS (basert på pfsense) de siste dagene.
FreeNAS er vel basert på m0n0wall?

 

Hardwarestøtte for litt eldre maskiner derimot, er helt elendig!
FreeBSD er vel litt preget av å være en mer "seriøs" distro og maskinvarestøtte speiler vel dette. Jeg prøvde en 4 port PCI SATA kontroller fra roteskuffen og ytelse/stabilitet var så som så. Byttet ut denne med en 8 port LSI PCI-e SAS kontroller og der var det ingen problemer.

 

Jeg har også hatt problemer med forskjellige billige NICs men da jeg har satt i Intel Pro/1000 kort virker det som det skal, osv. osv.

Lenke til kommentar

M0n0wall er på en måte kilden til både pfsense og FreeNAS, men de er jo alle i grunnen basert på FreeBSD. FPsense og m0n0wall prosjektene deler også en del utviklere. M0n0wall var i utgangspunktet en nedstrippet FreeBSD tiltenkt hjemmebrannmurer. FPsense prosjektet ble startet for å legge til mer enterprise-ish egenskaper som clustering og lastbalansering på linjer samt bedre overvåkning og andre egenskaper som trenger litt mer hardware. Den er da heller ikke mulig å kjøre fra et 8MB CF kort slik m0n0wall var, men som nå er øket til 16MB.

 

Helt klart litt av ulempen til FreeBSD og de overnevnte distribusjonene at de har dårligere hardware støtte enn linux. Det er rett og slett langt flere som jobber med drivere til linux. Det skal imidlertid være ganske trivielt å porte de til BSD. Forøvrig har det vært en kjent sak at FreeBSD 7.0 og nyere har hatt vesentlig dårligere støtte for gammel hardware enn FreeBSD 6.x, men dette blir stadig bedre og versjon 7.2 støtter en god del mer enn 7.0.

 

Forøvrig er socket A, SMC og Promise alle ord som får meg til å grøsse fra min erfaring med disse sammen med Windows XP. Skulle ikke forundre meg om Ubuntu er den eneste linux distro, og OS for den del, i verden som kan leve lykkelig på noe slikt. :p

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Helt klart litt av ulempen til FreeBSD og de overnevnte distribusjonene at de har dårligere hardware støtte enn linux. Det er rett og slett langt flere som jobber med drivere til linux. Det skal imidlertid være ganske trivielt å porte de til BSD. Forøvrig har det vært en kjent sak at FreeBSD 7.0 og nyere har hatt vesentlig dårligere støtte for gammel hardware enn FreeBSD 6.x, men dette blir stadig bedre og versjon 7.2 støtter en god del mer enn 7.0.

 

Tja, hvordan stiller *BSDene seg til å inkludere GPL-kode i kjerne og drivere? Har inntrykk av at drivere går MYE raskere fra BSD->Linux (og andre OS) enn andre veien, mye pga lisenser.

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg har ofret lisensproblematikk mye oppmerksomhet så det kan jeg ikke belyse noe særlig utover at jeg vet at OpenBSD er svært rigid på lisenser. De krever stort sett at alt er lov eller kaster det ut. FreeBSD gjengen er vel litt mer pragmatisk sånn generelt sett, ikke bare på lisenser...

 

Høres imidlertid ikke usannsynlig ut at lisensiering kan være et problem for hardwarestøtte på *BSD.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...