Gå til innhold

Avslutt problemprogrammer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så sjeldent jeg må avslutte programmer såpass brutalt at jeg ser ikke helt poenget med et slikt program. Det forsvarer ikke den ekstra minne/ressursbruken.

 

Ellers finnes det en tredje måte som ikke er nevnt i artikkelen: CTRL+R, skriv "taskmgr" og trykk enter. Denne er kjappere enn å gå via CTRL+ALT+DEL, spesielt i Vista.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare bruke Ctrl + Shift + Esc?

Fordi jeg ikke visste om denne tastekombinasjonen. Takk. :)

 

Hvis man holder inne Alt+F4, får en ikke opp noen advarsel.

Men hvis man høyreklikker på prog ikonet oppe i venstre hjørne, får man valg om Alt+F4. Da får man spørsmål om man virkelig vil.

 

Ergo, Ali+F4 stopper programmet "brutalt"

Du får normalt opp en advarsel hvis det er ulagrede dokumenter, eller programmet har hengt seg opp. Altså Windows vil forsøke å kjøre avslutt-rutinen til programmet før det lukkes. Så det kan ikke sies å være en brutal avslutning.

 

Med det nevnte programmet derimot vil man avslutte uten å kjøre avslutt-rutinen, altså man risikerer å få ulagrede dokumenter og annet. Da får man en brutal avslutning.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det ble skrevet om det samme programmet på DinSide, og der var det en person som hadde et tips som jeg synes var genialt, og selv bruker:

 

av nn. (gjest)

Fins et verktøy innebygget i Windows.

Xp pro, vista og w7 (ikke xp home).

 

taskkill.

 

Bare lag en snarvei med dette som mål:

taskkill.exe /f /fi "status eq not responding"

 

Den dreper automagisk prosess som henger.

Da slipper man eksterne programmer, ctrl-alt-del etc.

Ha snarveien i hurtigstart f.eks. når noe henger, trykk på snarveien, og ting blir fikset automagisk..."

 

Dette tar kverken på det jeg så langt har støtt på av hengende programmer.

Det beste er at man slipper å starte Task Manager, noe som ofte kan ta sin tid hvis maskinen henger skikkelig.

 

Dette programmet dreper dog alt som av Windows blir oppfattet som hengende programmer, så det er mulig at man i visse tilfeller dreper litt fler programmer enn de som faktisk henger. Har dog ennå ikke opplevd det som et problem.

Lenke til kommentar

Må si at jeg finner det stort sett unødvendig å legge inn et tredjeparts program for å ta knekken på prosseser de få gangene ting skjær seg, forsåvidt er det greit å bruke task manager eller feks Task - kill som nevnt ovenfor for å kutte ut problematiske prosseser.

 

Virker forresten som W7 er langt bedre til å drepe prosseser som ikke lenger kjører i forhold til Vista og gud for en forskjell i forhold til xp...

Lenke til kommentar
Virker forresten som W7 er langt bedre til å drepe prosseser som ikke lenger kjører i forhold til Vista og gud for en forskjell i forhold til xp...

Japp. Er en nytelse å bruke når noe henger seg eller man bare vil drepe et program. Ikke noe mas, bare kill. Mao. sånn det burde være og slikt andre dugelige OS har hatt i årtusener.

 

Men jeg skal ikke klage, bra at Microsoft endelig har fått det til.

 

Og en liten sidenote... til alle som er Microsoft hatere hatere (aka. MS fanboys), W7 er beviset på at hatet ikke har vært ubegrunnet og at vi ikke hater for å hate. Så in your faces. Dere vet hvem dere er (sorry, måtte få det ut).

Lenke til kommentar
Hvis man holder inne Alt+F4, får en ikke opp noen advarsel.

Men hvis man høyreklikker på prog ikonet oppe i venstre hjørne, får man valg om Alt+F4. Da får man spørsmål om man virkelig vil.

 

Ergo, Ali+F4 stopper programmet "brutalt"

Alt+F4 sender en melding til programmet om at det må avsluttes. Denne meldingen blir aldri behandlet hvis programmet har låst seg.

 

SuperF4 avslutter prosessen direkte, uten å sende den meldingen.

 

 

Ergo, Alt+F4 stopper ikke programmet "brutalt".

Lenke til kommentar
Fins et verktøy innebygget i Windows.

Xp pro, vista og w7 (ikke xp home).

taskkill.

Noen som vet om det går an å laste ned dette (eller et lignende program som ikke trenger å kjøre i bakgrunnen hele tiden) til Windows Xp Home?

Hadde vært perfekt bruke denne saken til å starte det:

usb_panic_button.jpg

 

 

Hehe... (Nesten fristet til å skaffe meg en sånn)

(Ser de har den på Dealextreme til $8.22: Privacy USB Boss Panic Button

 

Ser av denne bloggen at det kanskje finnes muligheter:

taskkill.exe

 

Har ikke prøvd det selv, da jeg har XP Pro.

NB! Merk at han har den både i tysk og engelsk versjon.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Dette kan være ett kjekt program når du har "Frozen graphics" bugget.

Det vil at det du kjører har krasjet, du er egentlig i Windows men grafikken henger igjen fra programmet og du ser ikke hva du gjør.

ALT+TAB og tre finger salutten funker ikke..

Da er det greit å ha en nødløsning tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...