Gå til innhold

– XP-modus er en sikkerhetsrisiko


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser på det som storm i et vannglass.

 

XP mode er kun i bedriftsversjonen og ultimate. Ergo så vil ikke normale dødelige benytte dette særlig.

 

Da gjenstår bedrifter.

Om de har en applikasjon som trenger XP mode, så er det all grunn til å tro at dette verktøyet er kun for intern bruk - og ikke for å bruke IE6 til å surfe på nettet for å ta et døvt eksempel. Så problemet er og blir marginalt.

 

Man kunne like gjerne fokusert på dårlig sikrede desktop VM i ymse bedrifter. Har selv opplevd å bruke VM uten antivirus etc.

 

Om det oppstår et problem - så er det grunn til å tro at dette vil kun forbli i XP mode, som jo er en VM, og ikke smitte til host OS(som ville vært en liten bragd).

 

Men seff - alt kan bli bedre. Men vi er ikke interessert i dyrere MS lisens.

Lenke til kommentar
XP-mode blir en del av noen Windows 7 versjoner. Vil ikke Windows Update kunne holde XP-modusen ren for sikkerhetshull?

Selvsagt vil XP-modusen i Win7 også få oppdateringer. Siden denne modusen er en Microsoft Virtual Machine med praktisk talt XP med SP3 kjørende så har det noen interessante implikasjoner. Nemlig at XP vil få oppdateringer så lenge Win7 får oppdateringer.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om jeg skjønte innlegget ditt rett. Derfor to svar:

 

1. De medfølgende programmene og OSet selges som én pakke. Man betaler altså ikke for programmene separat.

 

2. Programmer som ikke følger med Windows 7 trenger neppe noen oppgradering for å kunne kjøre på Win7. Ta f.eks Photoshop, OpenOffice, eller Firefox. Det er bare å installere de utgavene man allerede har på tidligere Windows-utgaver rett på Windows 7.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om jeg skjønte innlegget ditt rett. Derfor to svar:

 

1. De medfølgende programmene og OSet selges som én pakke. Man betaler altså ikke for programmene separat.

 

2. Programmer som ikke følger med Windows 7 trenger neppe noen oppgradering for å kunne kjøre på Win7. Ta f.eks Photoshop, OpenOffice, eller Firefox. Det er bare å installere de utgavene man allerede har på tidligere Windows-utgaver rett på Windows 7.

 

saken / poenget mit er at så lenge man er avhengig å kjøre noe i xp modus for at det skal fungere så er det altså en sikkerhetstrussel. jeg forstår ikke hvorfor det skal være en sikerhetstrussel da det ikke er win xp men win7 som brukes .

 

derfor spørsmål om det ikke bare er et argument for at man skal opgradere til W7 versjonen av programmet.

man må også ta hensyn til at ikke alle programmer har gratis oppgradering

 

her mener jeg altså ikke Windows selv men de programmene man skaffer seg utenom.

 

et eksempel.

hvis jeg skaffer meg w7 og bruker turbo delphi i xp modus så er det altså ikke bra for sikkerheten

jeg vet ikke om den versjon kommer til w7 (eller vista ) og heller ikke om den er uten kostnader slik xp versjonen var.

eller om en eventuell vista versjon vil fungere fult ut på w7

Lenke til kommentar
saken / poenget mit er at så lenge man er avhengig å kjøre noe i xp modus for at det skal fungere så er det altså en sikkerhetstrussel. jeg forstår ikke hvorfor det skal være en sikerhetstrussel da det ikke er win xp men win7 som brukes .

XP modus ER faktisk XP. Man kjører XP på en virtuell maskin i Win7, akkurat som man kan kjøre Linux på en virtuell maskin i Win7. Altså to OS kjørende samtidig. Det ene kjører på den ekte maskinvaren mens den andre kjører på en virtuell maskin (et program).

 

Nå vet jeg ikke om nettkoblingen til XP i XP-modus går via Win7 sin innebygde brannmur eller om den bruker XP sin innebygde brannmur. Jeg vet ikke hva det har å si for sikkerheten men man kan jo tro at to OS gir flere innfallsvinkler for ondsinnede angrep enn ett OS.

 

man må også ta hensyn til at ikke alle programmer har gratis oppgradering

 

her mener jeg altså ikke Windows selv men de programmene man skaffer seg utenom.

De aller fleste programmer trenger ikke oppdatering for å kjøre på W7. Hvilke programmer tenker du på?

 

et eksempel.

hvis jeg skaffer meg w7 og bruker turbo delphi i xp modus så er det altså ikke bra for sikkerheten

jeg vet ikke om den versjon kommer til w7 (eller vista ) og heller ikke om den er uten kostnader slik xp versjonen var.

eller om en eventuell vista versjon vil fungere fult ut på w7

Det er jo bare å prøve. Turbo Delphi er en "fork" som så vidt jeg vet ikke blitt oppdatert siden 2006. Jeg regner det for 95% sikkert at det fungerer like greit i Win7 som i XP. Dersom de siste 5% skulle slå til så kan man jo bruke XP-modus eller velge en annen delphi-fork. Men bare prøv så finner du ut om det fungerer. Installasjons-CD og lisenskode har du vel fra før.

Lenke til kommentar

turbo delphi er egentlig gratisversjoen av delphi.

i den oversikten jeg har så er det ikke mulig å opgradere den . da må jeg kjøpe en ny ( full) versjon som er noe stivt priset

 

pris liste for dlphi fra alfasoft

 

jeg brukte delphi 7 for noen år siden men den fungerte dårlig da jeg fikk xp og erdermed skeptisk at turbo delphi faktisk vil funger tilfredstilene på vista/windows 7 uten en pgradering

Lenke til kommentar
Så det som EGENTLIG menes her er at dumme brukere er en sikkerhetstrussel?
Nei, det som menes er at sikkerhetshull i XP kan benyttes til å få kontroll over en win7 maskin. Interessant modell, som må gi et aldri så lite sikkerhetsmareritt for MS.
turbo delphi er egentlig gratisversjoen av delphi.

i den oversikten jeg har så er det ikke mulig å opgradere den . da må jeg kjøpe en ny ( full) versjon som er noe stivt priset

 

pris liste for dlphi fra alfasoft

 

jeg brukte delphi 7 for noen år siden men den fungerte dårlig da jeg fikk xp og erdermed skeptisk at turbo delphi faktisk vil funger tilfredstilene på vista/windows 7 uten en pgradering

Ta en titt på Lazarus:

http://www.linuxjournal.com/article/10502

Lenke til kommentar
Så det som EGENTLIG menes her er at dumme brukere er en sikkerhetstrussel?
Nei, det som menes er at sikkerhetshull i XP kan benyttes til å få kontroll over en win7 maskin. Interessant modell, som må gi et aldri så lite sikkerhetsmareritt for MS.
turbo delphi er egentlig gratisversjoen av delphi.

i den oversikten jeg har så er det ikke mulig å opgradere den . da må jeg kjøpe en ny ( full) versjon som er noe stivt priset

 

pris liste for dlphi fra alfasoft

 

jeg brukte delphi 7 for noen år siden men den fungerte dårlig da jeg fikk xp og erdermed skeptisk at turbo delphi faktisk vil funger tilfredstilene på vista/windows 7 uten en pgradering

Ta en titt på Lazarus:

http://www.linuxjournal.com/article/10502

 

 

det har jeg prøv.

Turbo delphi er for meg mer brukervennlig.

Lazarus har lit for mye beta preg til at jeg synes at den fungerer . spesielt når jeg får "feil melding" etter kompileringen som jeg ikke helt stoler på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Så det som EGENTLIG menes her er at dumme brukere er en sikkerhetstrussel?

 

"Dumme brukere (les. inkompetente/uvitende)" representerer alltid en sikkerhetstrussel ovenfor seg selv, uansett OS.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
det har jeg prøv.

Turbo delphi er for meg mer brukervennlig.

Lazarus har lit for mye beta preg til at jeg synes at den fungerer . spesielt når jeg får "feil melding" etter kompileringen som jeg ikke helt stoler på.

Prøv nyeste versjon under linux, du får den i Ubuntu 9.04.
Lenke til kommentar
det har jeg prøv.

Turbo delphi er for meg mer brukervennlig.

Lazarus har lit for mye beta preg til at jeg synes at den fungerer . spesielt når jeg får "feil melding" etter kompileringen som jeg ikke helt stoler på.

Prøv nyeste versjon under linux, du får den i Ubuntu 9.04.

 

nå har jeg da bare Windows xp installert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...