Gå til innhold

Test: PC Power & Cooling Silencer 910 W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når det gjelder PSU'er er det litt trist at det ikke er mulig å enkelt kunne teste hvordan de yter over tid.

 

Selv kjører jeg nesten kun Seasonic, men uten å være sikker på hva som egentlig er dårlig og bra av PSU'er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Personlig hadde jeg heller gått for produkter fra Corsair eller MIST.

Har ikke Corsair litt ulike produsenter i bunnen (de produserer ikke selv) ?

Jeg har hatt to Corsair PSU'er som begge har tatt kvelden (innfor garantitiden). Kjøpte Seasonic som erstattning.

 

Hvem er det som egentlig produserer MIST (jeg har jo lest om uheldig valg av kondensator typer) ?

Jeg har to MIST PSU'er gående, en 500w og en 600w. Begge har fungert greit hittil (de er ikke igang 24/7).

 

.. hvis den ikke er stille så ikke markedsfør den som det !

Definér begrepet "stille"...

Lenke til kommentar
Definér begrepet "stille"...
Corsair HX serien får gode kritikker. Den er mulig laget av Seasonic etter det jeg har lest.

 

44 dB er det vel få mennesker som vil mene er stillegående. 20-25 dB tror jeg de fleste kan si er stille. Men iallefall under 35 dB burde en PSU være mener jeg!

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Støymålingene vi har gjort viser at strømforsyningen har et konstant støynivå hele veien som er mer enn akseptabelt, spesielt når denne enheten markedsføres som meget stillegående.
Hvordan oppfattes egentlig begrepet "mer enn akseptabelt" ?

(burde det ikke isteden stått "høyere enn hva en kan regne som akseptabelt")

 

44 dB er det vel få mennesker som vil mene er stillegående. 20-25 dB tror jeg de fleste kan si er stille. Men iallefall under 35 dB burde en PSU være mener jeg!
I tillegg til dB forekommer en relativ oppfatning av lydens plagsomhet. Noen lyder legger man knapt merke til selv ved forholdsvis høy dB, mens andre er plagsomme selv om man såvidt hører dem.

 

Derfor er det risikabelt å konkludere med at < 35 dB kan klassifiseres som "stille" (selv om det er lavt), men at 40+ dB er forholdsvis høyt er det ingen tvil om.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Når det gjelder PSU'er er det litt trist at det ikke er mulig å enkelt kunne teste hvordan de yter over tid.

 

Helt enig, også fordi det tydelig er slik at en "produsent" faktisk leverer PSU'er av særdeles ulik kvalitet. Jeg har f.eks to stk Hiper, den ene en gammel modell fra ca 2004/2005. Den rusler og går 24/7 uten antydninger til surr. Mens den jeg har av den beryktede R-serien sovnet inn med lukten av sokker for nært hytteovnen i går kveld.

 

Min mer enn 6 år gamle Antec oppfører seg også eksemplarisk, mens andre har opplevd problemer med nyere av samme merke.

 

Mist sin tabbe på noen modeller er vel kjent for de fleste.

 

Selv kjører jeg nesten kun Seasonic, men uten å være sikker på hva som egentlig er dårlig og bra av PSU'er.

 

Ikke dumt, i og med at Seasonic tross alt produserer PSU-ene selv. De fleste andre kan det jo variere sterkt hvem som er den reelle produsenten.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Problemet er at Corsair PSU-er ikke bare er Seasonic, faktisk kan samme serie skifte produsent underveis, og ulike modeller i samme serie kan være produsert av ulike. Et glimrende ekesmpel på dette skjedde hos Antec. Antec hadde flere serier som var produsert hos Seasonic, til de ved relansering av noen byttet leverandør. Nå byttet de til noen andre kvalitetsleverandører (Delta og Channel Wells), men det er uansett umulig uten detaljkunnskap å vite hva som er hva.

 

Når det f.eks gjelder TX-serien til Corsair er TX650 Seasonic, mens TX750 og TX850 er Channel Wells. HX1000 er også Channel Wells, samme med VX550. Resten skal vist være Seasonic.

 

TX750 er faktisk nesten identisk med Thermaltake Toughpower 750.

 

Faktisk så synes jeg det er ville være verdifull informasjon ved tester å vite hvilken produsent som egentlig hadde laget PSU-en. Vet man det kan man ofte se hvilke andre som er nesten identiske.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Problemet er at Corsair PSU-er ikke bare er Seasonic, faktisk kan samme serie skifte produsent underveis, og ulike modeller i samme serie kan være produsert av ulike. Et glimrende ekesmpel på dette skjedde hos Antec. Antec hadde flere serier som var produsert hos Seasonic, til de ved relansering av noen byttet leverandør. Nå byttet de til noen andre kvalitetsleverandører (Delta og Channel Wells), men det er uansett umulig uten detaljkunnskap å vite hva som er hva.

 

Når det f.eks gjelder TX-serien til Corsair er TX650 Seasonic, mens TX750 og TX850 er Channel Wells. HX1000 er også Channel Wells, samme med VX550. Resten skal vist være Seasonic.

 

TX750 er faktisk nesten identisk med Thermaltake Toughpower 750.

 

Faktisk så synes jeg det er ville være verdifull informasjon ved tester å vite hvilken produsent som egentlig hadde laget PSU-en. Vet man det kan man ofte se hvilke andre som er nesten identiske.

 

Nettopp derfor man leser f.eks. SilentPCReview.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...