Gå til innhold

Features: Den magiske knappen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

loudness bryteren blir aldri brukt på mine forsterkere.

jeg synes at lyden blir litt grumsete på en måte.muligens det bare er meg.

men jeg foretrekker heller en god equalizer og justere lydbilde på.

på en yamaha forsterker jeg hadde for noen år siden kunne du justere loudness

akkurat som på treble og bass.

det hadde jeg aldri sett før.

men uansett lodness blir av for min del.

lyden blir ikke bra synes jeg.

bare min mening.

Endret av rbr
Lenke til kommentar
Så lyden blir altså bare fetere? Hvorfor er knappen der i det hele tatt? Hvorfor kan den da ikke være intrykket hele tiden?

 

Av flere grunner, som nevnt så vil nyttigheten av knappen variere etter volumet på musikken, og ikke alle implmentasjoner ivaretar dette like godt. Derfor er det ikke alltid det gir så godt resultatet. Og uansett er det en god regel at equalizing bør være mulig å slå av, en forsterker til musikkbruk bør alltid ha muligheten til å kjøre mer eller mindre ren forsterkning, uten lydbehandling.

 

Takk for en interessant artikkel, for de interesserte så poster ejg en lenke til en av de tilgejgnelige moderne implmentasjonene av "loudness".

 

http://www.audyssey.com/technology/dynamicEQ.html

 

AtW

Lenke til kommentar

Loudnessknapp != Audiofil.

 

Har man et AV-anlegg til 150K+ så betyr dette også at man *IKKE* har loudnessknapp på komponentene sine. Ei heller "iqlaiser" (vet ikke, og har ikke interesse for, hvordan det staves korrekt engang). Jeg vil høre musikken (og filmlyden) slik artisten(e) mener å formidle dette uten å pakke inn lyden i en masse elektronisk støy og destruktiv "signalbehandling".

 

Min helt utgamle (men fortsatt høyst funksjonelle) stereoforsterker fra begynnelsen '90-tallet, og som den gang var regnet som "high-end" har faktisk en etterlevning av en loudnessknapp. Jeg har åpnet dekselet på forsterkeren og fjernet knappen. Hullet er plugget og limt!

 

Jeg har engang i min spede og uvitende ungdomstid prøvd en loudnessknapp, men jeg tør påstå at jeg ikke èn eneste gang har skrudd på en slik knapp på de siste 25 årene (men skrudd av mange ja..)

Lenke til kommentar
Loudnessknapp != Audiofil.

 

Har man et AV-anlegg til 150K+ så betyr dette også at man *IKKE* har loudnessknapp på komponentene sine. Ei heller "iqlaiser" (vet ikke, og har ikke interesse for, hvordan det staves korrekt engang). Jeg vil høre musikken (og filmlyden) slik artisten(e) mener å formidle dette uten å pakke inn lyden i en masse elektronisk støy og destruktiv "signalbehandling".

 

Min helt utgamle (men fortsatt høyst funksjonelle) stereoforsterker fra begynnelsen '90-tallet, og som den gang var regnet som "high-end" har faktisk en etterlevning av en loudnessknapp. Jeg har åpnet dekselet på forsterkeren og fjernet knappen. Hullet er plugget og limt!

 

Jeg har engang i min spede og uvitende ungdomstid prøvd en loudnessknapp, men jeg tør påstå at jeg ikke èn eneste gang har skrudd på en slik knapp på de siste 25 årene (men skrudd av mange ja..)

 

For det første, så vil jeg anbefale deg å høre musikk og film på den måten som gleder deg mest, ikke hvordan artisen vil. For det andre så er det ingenting som tilsier at signalbehandling ikke kan gi deg et resultatet som er langt tettere opp til det som blir tatt opp, enn et signal som er ubehandlet hjemme hos deg. Signalbehandling gir i mange tilfeller en langt bedre lytteopplevelse. Heller et anlegg til 50k med signalbehandling enn et til 150k uten.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg har produsert mye musikk, og husker da jeg bodde på hybel for mange, mange år siden. Om man skulle høre på litt musikk sent om kvelden da, så ble loudness-knappen trykt ned med glede. Ja, jeg visste at frekvensgengivelsen ikke ble "flat", men vet dere hva? Opplevelsen ble bedre, fordi jeg fikk litt mer diskant og litt rundere bass.

Lenke til kommentar

God artikkel! Gratulerer, godt å se det er liv i dere! :)

 

Loudness er ikke i bruk her i gården. Her er det heller isolert såpass at jeg kan spille på "nødvendig" volum. Jeg tør påstå jeg har gjort mer med isolering, høyttalerplassering og komponentmatching enn loudnessknappen klarer å tilby. At loudness for noen kan være en både enklere og mindre frustrerende løsning betviler jeg ikke, men når alt kommer til alt dytter den faktisk bare frekvenser opp og ned til hørbare nivåer. Prøvde det i bilen en stund, men forsto når jeg satte på radioen og hørte bassbrummingen fra radiostøyen at dette ikke var veien å gå i lydkvalitetens navn. Seinere har jeg erfart at middels innspillinger (skuffende mange er middels eller dårlig) høres like grumsete ut når loudnessfunksjonen plukker opp all støyen som ideelt aldri burde vært på plata i det heletatt.

 

Jeg ville valgt HiFi til 150k uten loudness framfor ett til 50k med.

Lenke til kommentar
For det første, så vil jeg anbefale deg å høre musikk og film på den måten som gleder deg mest, ikke hvordan artisen vil.

Overhodet ikke enig.

Dersom artisten lager en musikk jeg ikke liker, eller må "tune" før jeg "liker" den, så kjøper jeg ikke musikk fra denne artisten.

 

Og

 

For det andre så er det ingenting som tilsier at signalbehandling ikke kan gi deg et resultatet som er langt tettere opp til det som blir tatt opp, enn et signal som er ubehandlet hjemme hos deg. Signalbehandling gir i mange tilfeller en langt bedre lytteopplevelse. Heller et anlegg til 50k med signalbehandling enn et til 150k uten.

 

AtW

Signalbehandlig er det *alltid*. En må jo få omgjordt elektriske signaler (eller nullere og enere) til musikk/frekvenser i høyttalerne.

 

Men, loudness, er et forstyrrende element. Det legger jo til og trekker fra nullere og enere som jeg (eller artisten) ikke har bedt om.

 

Signalbehandlingen på mitt AV-anlegg er gjennom DA-konvertere i CD/DVD/LD-spillerne og fra MC-pickupen via RIAA-forsterkeren fra vinylspilleren. Kasettspilleren min signalbehandler magnetisme fra båndet til forsterken.

 

Nå vet jeg ikke hvordan anlegg du har eller hvilke krav du setter til musikken, men jeg vet iallefall at mp3-generasjonen av ungdom i dag ikke har peiling på hvordan musikk egentlig låter, eller skal låte. Forsåvidt trenger de jo ikke det siden de bare hører på negrer som kjefter på horer i pratingen sin med litt bakgrunnsstøy ;)

 

Jeg vil tilslutt anbefale deg (AtW) å ta med deg favorittmusikken din til en high-end musikksjappe og lytte til musikken gjennom et dyrere anlegg (uten loudness).

 

Forøvrig mye fornuftig i ..Bjørnar.. sitt innlegg.

Lenke til kommentar
Loudnessknapp != Audiofil.

 

Har man et AV-anlegg til 150K+ så betyr dette også at man *IKKE* har loudnessknapp på komponentene sine. Ei heller "iqlaiser" (vet ikke, og har ikke interesse for, hvordan det staves korrekt engang). Jeg vil høre musikken (og filmlyden) slik artisten(e) mener å formidle dette uten å pakke inn lyden i en masse elektronisk støy og destruktiv "signalbehandling".

 

Min helt utgamle (men fortsatt høyst funksjonelle) stereoforsterker fra begynnelsen '90-tallet, og som den gang var regnet som "high-end" har faktisk en etterlevning av en loudnessknapp. Jeg har åpnet dekselet på forsterkeren og fjernet knappen. Hullet er plugget og limt!

 

Jeg har engang i min spede og uvitende ungdomstid prøvd en loudnessknapp, men jeg tør påstå at jeg ikke èn eneste gang har skrudd på en slik knapp på de siste 25 årene (men skrudd av mange ja..)

vis du ikke vil ha den elektroniske støyen og destruktive signalbehandlingen som du omtaler det så burde du vel strengt tatt holde deg til LP og sveivegrammofon?(lett ironisk ment, men litt seriøst også) sånn med tanke på hvordan nyere opptaksteknologi fungerer.

er dog enig i at loudness er dårlige greier.

 

men at man burde ha mulighet til å justere lyd med equalizer ser jeg ikke nødvendigvis på som en dårlig ting, de fleste anlegg klarer ikke å gjengi lyden fra f.eks. en livekonsert på samme måte som den oppfattes når du er på en livekonsert. men lyd er subjektiv så det er ikke sikkert at to personer som er på samme konserten ville justert forsterken hjemme på samme måte for å få tilbake live opplevelsen.

 

dog skal jeg si jeg aldri har hørt på anlegg over 50.000,-

 

*edit* lagt til litt for å forhåpentligvis ikke fornærme noen for mye :D

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
For det første, så vil jeg anbefale deg å høre musikk og film på den måten som gleder deg mest, ikke hvordan artisen vil.

Overhodet ikke enig.

Dersom artisten lager en musikk jeg ikke liker, eller må "tune" før jeg "liker" den, så kjøper jeg ikke musikk fra denne artisten.

 

Og

 

For det andre så er det ingenting som tilsier at signalbehandling ikke kan gi deg et resultatet som er langt tettere opp til det som blir tatt opp, enn et signal som er ubehandlet hjemme hos deg. Signalbehandling gir i mange tilfeller en langt bedre lytteopplevelse. Heller et anlegg til 50k med signalbehandling enn et til 150k uten.

 

AtW

Signalbehandlig er det *alltid*. En må jo få omgjordt elektriske signaler (eller nullere og enere) til musikk/frekvenser i høyttalerne.

 

Men, loudness, er et forstyrrende element. Det legger jo til og trekker fra nullere og enere som jeg (eller artisten) ikke har bedt om.

 

Signalbehandlingen på mitt AV-anlegg er gjennom DA-konvertere i CD/DVD/LD-spillerne og fra MC-pickupen via RIAA-forsterkeren fra vinylspilleren. Kasettspilleren min signalbehandler magnetisme fra båndet til forsterken.

 

Nå vet jeg ikke hvordan anlegg du har eller hvilke krav du setter til musikken, men jeg vet iallefall at mp3-generasjonen av ungdom i dag ikke har peiling på hvordan musikk egentlig låter, eller skal låte. Forsåvidt trenger de jo ikke det siden de bare hører på negrer som kjefter på horer i pratingen sin med litt bakgrunnsstøy ;)

 

Jeg vil tilslutt anbefale deg (AtW) å ta med deg favorittmusikken din til en high-end musikksjappe og lytte til musikken gjennom et dyrere anlegg (uten loudness).

 

Forøvrig mye fornuftig i ..Bjørnar.. sitt innlegg.

 

Hvorfor er det viktigere for deg hva artisten mener enn hvilken opplevelse du får selv?

 

Og driver du med flisespikking? Jeg mistenker du skjønner hva jeg mener med signalbehandling. Jeg kan godt spesifisere om det er en misforståelse, det jeg snakker om er digital signalbehandling (på dagens produkter, mye ble gjort analogt før) med det for øye å endre lydens signatur. Jeg snakker ikke om en lineær økning av spenningen, som er det en forsterker skal gjøre som "grunnjobb".

 

Gode anlegg kan låte meget godt, men det er desverre ikke alltid en kjempekorrelsjon mellom kvalitet og pris, ta feks svindyre rørforsterkere..., men selv det beste anlegg kan låte vesentlig bedre med god signalbehandling. Feks for å hjelpe på den sinnsykt ujevne bassresponens man får i et vanlig rom, selv med anlegg til 100k+

 

AtW

Lenke til kommentar

Nesten morsomt å lese hvordan dere "lyd eksperter" prøver å bestemme hva folk liker. Først og fremst er musikk noe som skal nytes, enten det er på ipod eller anlegg til 100k. Å prøve å si til folk hvordan dem skal nyte sin musikk er for meg idiotisk.

Hold dere nede i kjelleren med deres 100k anlegg, med gull kabler og loudness-knappfrie forsterkere, og slutt og fortell andre hvordan musikk skal nytes.

Lenke til kommentar

Loudness war

 

 

Å beskytte denne måten å voldta dynamikken til musikken forstår ihvertfall ikke jeg.

Det kan også oppstå litt andre problemer når slikt blir gjort, Metallica sitt siste album "Death Magnetic" viser nøyaktig dette.

 

maxxi:

 

Bare en slik uttalelse som 100k anlegg setter deg helt på toppen av ignoranse, du trenger ikke mer enn en Mp3 spiller for å høre at det er noe galt med å inkludere loudness.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Hvorfor er det viktigere for deg hva artisten mener enn hvilken opplevelse du får selv?

 

Og.

 

 

...ta feks svindyre rørforsterkere...,

 

Før vi utvikler dette til en storkrangel som kan utarte seg i advarsler og liknende.

Jeg er hva man kan kalle "Audiofil". Har et high-end anlegg og bruker kun mp3 i bilen og på mp3-spilleren. Det skal da presiseres at jeg hører ikke på "skikkelig" musikk på mp3, kun "listepop" og annet lettspydd musikk.

Hjemme hører jeg på klassisk og voluminøs høydynamisk musikk.

 

Jeg er ikke ute etter "å ta" noen, men jeg vil gjerne gi deg tilsvar på første quote:

Dersom du var en stor artist, f.eks kunstmaler som produserte Mona-Lisa'er på løpende bånd og solgte de for et lettere amerikansk forsvarsbudsjett pr stykk.

Ville du da likt at en eller annen (eksentrisk) styrtrik kunde kjøpte maleriene/kunstverkene dine for så å konsekvent male bart på Mona-Lisa'ene?

Dette er også satt på spissen, men jeg mener i mange tilfeller loudness og "iqlaiser" (og høykomprimert mp3) er ren og skjær barte-tegning av musikken.

 

Så til neste quote:

Du vet at "svindyre" rørforsterkere forvrenger lyden noe helt ekstremt? ;)

Lenke til kommentar
Loudness war

 

 

Å beskytte denne måten å voldta dynamikken til musikken forstår ihvertfall ikke jeg.

Det kan også oppstå litt andre problemer når slikt blir gjort, Metallica sitt siste album "Death Magnetic" viser nøyaktig dette.

 

maxxi:

 

Bare en slik uttalelse som 100k anlegg setter deg helt på toppen av ignoranse, du trenger ikke mer enn en Mp3 spiller for å høre at det er noe galt med å inkludere loudness.

 

"Loudness war" er et begrep som handler om at man dynamikkkomprimerer musikken for å få volumet til å virke høyere. Det har ikke direkte noe med loudness-knappen å gjøre, den har ikke samme funksjon (dog vil den i praksis føre til noe mindre dynamikk i de fleste tilfeller)

 

AtW

Lenke til kommentar
Joda det kan høres voldtatt ut med loudness, men forstår dere ikke at det er individuelt. Bruker ikke loudness selv, men jeg bruker derimot signalbehandlig for å få lyden slik den er perfekt til MIN stue og MINE ører.

 

Vel jeg skjønner det, men jeg skulle likt å se de personene som liker loudness høre "yndlings" sangen deres med og uten.

 

At du bruker signalbehandling for å forbedre rommet ditt forstår jeg, dette gjør de aller fleste med sine hjemmekino anlegg, på musikk er det litt annerledes, men er mange delte meninger der også. Å sammenlikne dette med loudness derimot henger ikke helt på greip. =)

På en annen side så legger stort folk altfor lite tid/penger i Akustikk, plassering og (matching) av utstyr.

 

"Loudness war" er et begrep som handler om at man dynamikkkomprimerer musikken for å få volumet til å virke høyere. Det har ikke direkte noe med loudness-knappen å gjøre, den har ikke samme funksjon (dog vil den i praksis føre til noe mindre dynamikk i de fleste tilfeller)

 

AtW

 

Ah, liten feiltagelse fra min side, men ikke helt skivebom ;)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Hvorfor er det viktigere for deg hva artisten mener enn hvilken opplevelse du får selv?

 

Og.

 

 

...ta feks svindyre rørforsterkere...,

 

Før vi utvikler dette til en storkrangel som kan utarte seg i advarsler og liknende.

Jeg er hva man kan kalle "Audiofil". Har et high-end anlegg og bruker kun mp3 i bilen og på mp3-spilleren. Det skal da presiseres at jeg hører ikke på "skikkelig" musikk på mp3, kun "listepop" og annet lettspydd musikk.

Hjemme hører jeg på klassisk og voluminøs høydynamisk musikk.

 

Jeg er ikke ute etter "å ta" noen, men jeg vil gjerne gi deg tilsvar på første quote:

Dersom du var en stor artist, f.eks kunstmaler som produserte Mona-Lisa'er på løpende bånd og solgte de for et lettere amerikansk forsvarsbudsjett pr stykk.

Ville du da likt at en eller annen (eksentrisk) styrtrik kunde kjøpte maleriene/kunstverkene dine for så å konsekvent male bart på Mona-Lisa'ene?

Dette er også satt på spissen, men jeg mener i mange tilfeller loudness og "iqlaiser" (og høykomprimert mp3) er ren og skjær barte-tegning av musikken.

 

Så til neste quote:

Du vet at "svindyre" rørforsterkere forvrenger lyden noe helt ekstremt? ;)

 

Jeg hadde sikkert ikke likt det, men hva så? Som konsument kjøper jeg plater for min del ikke for artistens del, artisten får like det så lite han baer vil, jeg har betalt for produktet, og hører på det slik det passer meg best.

 

Det er nettopp derfor jeg har rørforsterkere som eksempel på at det ikke nødvendigivs er så god korrelasjon mellom pris og kvalitet. (Dog skal det sies at et system rørforsterkere kan desgines til å gjøre en ganske bra jobb, om man vil, men det er lite kostnadseffektivt i alle tilfeller)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...