Gå til innhold

SilverFast gir deg rådata fra skanneren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En filmscanner har gjerne en maks oppløsning på minst 4000 dpi. Også vanlige flatbedscannere (A4) har en høy oppløsning, men det er liten vits i å scanne papirkopier med mer enn 300-600 dpi avhengig av kvalitet.

 

Hvilken filstørrelse et A4-scan får er helt avhengig av hvilken oppløsning du velger. Scanner du et 35mm negativ med 4000 dpi, 16 bit pr kanal så ender det opp med vel 100MB i ukomprimert format. Skal du lagre fire kanaler får du rundt 130-140MB.

Lenke til kommentar

Jeg har ved noen anledninger scannet i 2400 DPI på min flatbed scanner, og da ender man opp med 5-600MB per bilde i TIFF selv med LZW kompresjon. Jeg synes ikke dette er så avskrekkende størrelser, men det var harde bud for bare få år siden å lagre og arbeide med filer av en slik størrelsesorden.

 

Edit: Jeg bruker selvsagt Vuescan.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Takk for svar seriksen. Vi snakker altså helt latterlige størrelser ved bruk av full DPI på en flatbedscanner.

 

Det spørs jo hva full DPI for den aktuelle scanneren er, og hvor stort område du scanner. Filene blir jo rundt 33% større hvis du skal lagre den infrarøde kanalen i tillegg til RGB, og alle seriøse scannerprogram kan lagre i ukomprimert TIFF og 16 bit pr kanal (forutsatt at scanneren støtter det), så disse filene blir ikke så mye større enn fra andre scannerprogram.

 

Som qingan skriver så har også Vuescan mulighet for lagring av RAW data, så der antar jeg filene blir nesten eksakt like store. Nikon scan kan lagre i NEF-format, men de lagrer så vidt jeg vet ikke den infrarøde kanalen.

 

Hvis du vil vite mer om fornuftige innstillinger så kan du jo lese litt på denne siden: http://www.scantips.com/

Lenke til kommentar

Vuescan er et meget godt program. Utrolig bra scannerstøtte (egentlig enorm), enkelt å bruke, men allikevel med gode muligheter til å justere det man trenger, samt god formatstøtte. Har brukt Vuescan i snart 8 år og scannet en del tusen bilder, både dias og negativ film.

 

Det mest fantastiske er at Ed Hamrick har klart å holde programmet løpende oppdatert i alle 10 årene siden første versjon. Og også klart å få det portet til Mac og Linux. Greitt at det ikke er freeware og koster en liten sum. Men alle som scanner en del bilder uansett om det er på planscanner og ikke minst filmscanner bør koste på seg de 80 dollarene.

 

Og så er det i norsk språkdrakt for den som ønsker det.

 

Og så er det ca 4,7 MB i nedlastingsstørrelse, dvs et program uten antydning til bloat.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...