Gå til innhold

Spill-myten om GNU/Linux skal avlives


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Americas Army, Enemy Territory: quake wars, Savage 2, Penumbra serien,

Heroes of Newerth osv. må vel være er vel bedre å reklamere for?

 

dvs, greit nok det finnes spill til linux, men må da være måte på

å reklamere linux som en spillplatform ved kun å reklamere med gratis

spill :p

 

Kunne i det minste hatt to seksjoner, en for spill som koster penger

og en gratis side.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar
Hvorfor må på liv og død alt være gratis på linux?

 

Bare å frykte den store mektige GPL lisensen :p Mye om den.

 

Når man lager en sånn liste, og ett av kravene er at det må være gratis, så går man vel glipp av flere gode spill eller?

 

Sant sant.

 

Ytelsen i wine er jo en spøk! Super dårlig FPS!

 

Spørs på spillet, noe yter bedre under Wine en under Windows.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Ytelsen i wine er jo en spøk! Super dårlig FPS!

 

Dette avhenger som regel av et par ting; om spillet benytter OpenGL eller DirectX.. og i mange tilfeller, om man har et Nvidia- eller {ATI,Intel,annet}-kort.

 

OpenGL i WINE på Nvidia står etter min erfaring ikke mye tilbake for ytelsen på Windows - men de aller fleste spill bruker jo DirectX, og der er ikke alltid ytelsen like god..

Lenke til kommentar

At Linux kan være en god spillplattform tviler jeg ikke på, men det er få kommersielle spill, og få kommersielle spill til Linux holder nok mange vekk fra Linux også. Er vel det som er hovedproblemet når det gjelder Linux og spill.

 

Alikevel holder mange av de spillene som er tilgjengelig gratis en nokså høy standard, og håper denne utviklingen vi ser med gode spill som blir gitt ut under frie lisenser fortsetter. For de mindre kresne PC-gamerne er nok Linux en mer enn godt nok alternativ, og det er jo en par gode kommersielle spill gitt ut til Linux også.

Lenke til kommentar
Enkelte hevder, derimot, at dette er en myte og at det finnes en rekke svært gode alternativer, også på GNU/Linux.

 

RRR! Fail! Folk er ikke ute etter "alternativer", de ønsker å spille de spillene de vil spille - altså kjente spill, ikke "Unforeal Tournament" eller "Superduper Mariano Bros".

 

Tre absolutte krav er stilt til spill som skal inkluderes på topplistene: Spillet skal være gratis. Det skal ikke koste noe å spille det, ei heller å laste det ned.

 

RRR! Fail! Hvordan kan man forsøke å få frem de gode spillene som kjører under Linux ved å ekskludere de spillene (altså de BESTE spillene) som faktisk koster penger?

 

Spillet skal kjøre direkte på GNU/Linux, altså er spill som bare fungerer i Wine, programvaren som gjør det mulig å kjøre Windowsprogramvare på UNIX-like operativsystemer, utelukket.

 

RRR! Fail! Jeg gjentar meg selv, men hallo? Hvordan skal man slå hull på en "spill-myte", når det eneste man gjør er å bekrefte den nå så til de grader ved å faktisk ekskludere de beste spillene fra "kåringen"? Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte.

 

Til slutt må spillene være mer eller mindre ferdigutviklet.

 

RRR! Fail! Bare det å nevne dette som et kriterie sier litt om hvilket kvalitetsnivå spillene i listen ligger på.

 

Hjelpes, så grusomt inni seg selv disse Linux zealotene er (ja, for merk at jeg ikke snakker om spill på andre OS eller konsoller som kontrast). For en hjernedød gjeng som har funnet på dette "stuntet".

Lenke til kommentar

@josh909:

Nå skal ikke jeg uttale meg om hvordan kvaliteten er på disse vs. nye kommersielle spill til Windows. Det virker heller ikke som om de prøver å fremstille Linux med noe som er på linje med Windows når det gjelder spill heller, men har du forresten prøvd noen av spillene?

 

Selv om noe er gratis, betyr ikke det nødvendigvis at det er dårlig, det er nok av programvare som viser at gratis alternativer er mer enn gode nok for de fleste.

 

Hva menes egentlig med "RRR! Fail!" forresten?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Selv om noe er gratis, betyr ikke det nødvendigvis at det er dårlig, det er nok av programvare som viser at gratis alternativer er mer enn gode nok for de fleste.

Når det gjelder grafikk og lyd, har oppen source aldri vært i nærheten av kvaliteten til kommersiell programvare. Men det er greit at det finnes alternativ.

Endret av Jassogitt
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...