Gå til innhold

Toshiba satser på Blu-ray


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blu Ray lever dessverre kun fordi Sony har spyttet inn en masse penger i filmindustrien for å forsøke å skvise ut HD DVD dessverre.

Men på alle andre felt som for eksempel lagring så blir Blu Ray knust sønder og sammen av en totalt utenkelig konkurrent, mange har misset den før men med Sony sine blodpriser så står plutselig SATA Harddiskene som Blu Ray's farligste konkurrent.

250Gb med Blu Ray kan man nå få 1Tb for i harddisk plass, så utenom filmsegmentet og PS3 så har ikke Sony's Blu Ray så veldig mye å stille opp med, for de taper på alle felt unntatt toleranse for G krefter, ellers total plass, hastighet og levetid over tid så er harddisken totalt overlegen Blu Ray platene.

Lenke til kommentar
Blu Ray lever dessverre kun fordi Sony har spyttet inn en masse penger i filmindustrien for å forsøke å skvise ut HD DVD dessverre.

Men på alle andre felt som for eksempel lagring så blir Blu Ray knust sønder og sammen av en totalt utenkelig konkurrent, mange har misset den før men med Sony sine blodpriser så står plutselig SATA Harddiskene som Blu Ray's farligste konkurrent.

250Gb med Blu Ray kan man nå få 1Tb for i harddisk plass, så utenom filmsegmentet og PS3 så har ikke Sony's Blu Ray så veldig mye å stille opp med, for de taper på alle felt unntatt toleranse for G krefter, ellers total plass, hastighet og levetid over tid så er harddisken totalt overlegen Blu Ray platene.

 

Hvis man absolutt må kjøpe Bluray plater i Norge, så blir det dyrt. Jeg betaler 14Kr inkl frakt for 1stk Bluray på Ebay. Så da blir det ca 150kr billigere og lagre 1TB data på Bluray enn 1TB Harddisk :p

 

Vil ikke påstå at Harddisker er så mye å stole på. En Harddisk kan leve alt ifra 1 minutt til 10år. Er jævlig surt og miste 1TB med data i en smell ;)

Lenke til kommentar
Blu Ray lever dessverre kun fordi Sony har spyttet inn en masse penger i filmindustrien for å forsøke å skvise ut HD DVD dessverre.

Men på alle andre felt som for eksempel lagring så blir Blu Ray knust sønder og sammen av en totalt utenkelig konkurrent, mange har misset den før men med Sony sine blodpriser så står plutselig SATA Harddiskene som Blu Ray's farligste konkurrent.

Nå er ikke backup av data den primære applikasjonen til Blu-Ray heler...

Lenke til kommentar

Bla bla bla...

 

Krigen er over. Slutt å klage over at HD DVD tapte.

Ingen påstår at Blueray er et fullkomment produkt, men faktum er at det kommer sikkert til å være vanlig i de tusen hjem innen et år, og et vanlig avspillingsmedium i 10 - 15 år til.

 

Til saken:

Hadde ikke Toshiba et opplegg for å forbedre DVD så det funka bedre på HD skjermer? Kanskje dette implementeres i spilleren. I så fall er dette den Blueray spilleren jeg har venta på!

Lenke til kommentar
Til saken:

Hadde ikke Toshiba et opplegg for å forbedre DVD så det funka bedre på HD skjermer? Kanskje dette implementeres i spilleren. I så fall er dette den Blueray spilleren jeg har venta på!

 

Oppskalering mener du? Det har nesten alle DVD-spillerne i de litt høyere prisklassene. Og jeg har enda ikke kommet over en BR som ikke kan det..

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar
men faktum er at det kommer sikkert til å være vanlig i de tusen hjem innen et år, og et vanlig avspillingsmedium i 10 - 15 år til.

 

ok, der måtte jeg le litt, hvis du tar en titt rundt om kring på internett og ser på utvikling av flashminne tror jeg du revurderer at blue ray vil holde markedet i så my som 10 år.

 

8GB minnepinner får du snart nede i 100 kroner stykke. 8GB er faktisk nokk til en hel film i 1080P. det er ikke lenge siden jeg så på prisene på flash og ved lett hoderegning oppdaget at prisen var nærmere 1krone per MB(5-6 år siden). om noen år(som i 2-3) er prisene 1KR per GB, og da er ikke en blue ray særlig lønnsom lenger

 

Blue ray blir trolig det formatet som har høyest markedsandel kortest tid.

Lenke til kommentar
men faktum er at det kommer sikkert til å være vanlig i de tusen hjem innen et år, og et vanlig avspillingsmedium i 10 - 15 år til.

 

ok, der måtte jeg le litt, hvis du tar en titt rundt om kring på internett og ser på utvikling av flashminne tror jeg du revurderer at blue ray vil holde markedet i så my som 10 år.

 

8GB minnepinner får du snart nede i 100 kroner stykke. 8GB er faktisk nokk til en hel film i 1080P. det er ikke lenge siden jeg så på prisene på flash og ved lett hoderegning oppdaget at prisen var nærmere 1krone per MB(5-6 år siden). om noen år(som i 2-3) er prisene 1KR per GB, og da er ikke en blue ray særlig lønnsom lenger

 

Blue ray blir trolig det formatet som har høyest markedsandel kortest tid.

8GB er IKKE nok til en spillefilm i 1080P. Bare lydspor i DTS HD/DolbyTrueHD tar nesten den plassen... Hvis man komprimerer bildet og lyden, så er det kanskje plass, men da er jo hensikten med HD-film borte. Kvaliteten skal være upåklagelig perfekt, ikke en kvasi-hybridløsning mellom DVD og BD.

Minnepinner på rundt 20GB er kanskje stort nok, hvis man godtar litt komprimering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Blå-stråle på godt norsk :p

 

Forøvrig synes jeg det er bra at Toshiba omsider har slikket sine sår. De er jo som nevnt, kjent for kvalitet, så det skal bli spennende å se hva de presser ut av seg. Selv om jeg betviler at jeg har råd til å bytte ut PS3-en til en dedikert blå-strålespiller med det samme.

Lenke til kommentar
men faktum er at det kommer sikkert til å være vanlig i de tusen hjem innen et år, og et vanlig avspillingsmedium i 10 - 15 år til.

 

ok, der måtte jeg le litt, hvis du tar en titt rundt om kring på internett og ser på utvikling av flashminne tror jeg du revurderer at blue ray vil holde markedet i så my som 10 år.

 

8GB minnepinner får du snart nede i 100 kroner stykke. 8GB er faktisk nokk til en hel film i 1080P. det er ikke lenge siden jeg så på prisene på flash og ved lett hoderegning oppdaget at prisen var nærmere 1krone per MB(5-6 år siden). om noen år(som i 2-3) er prisene 1KR per GB, og da er ikke en blue ray særlig lønnsom lenger

 

Blue ray blir trolig det formatet som har høyest markedsandel kortest tid.

Største motforestilling mot flashminne som distribusjon av film er at så vidt jeg vet må en kopiere filer inn på dette minnet, mens på "plate" kan en "trykke" dette inn i platen direkte slik at dette er gjort på et eøyeblikk. Dette vil vel øke produksjonskostnader ganske mye? I tillegg blir det helt feil å sammenligne utsalgspriser på både flashminne og spesielt Blu Ray plater, da disse koster noe helt annet i de kvanta det snakkes om her. I tillegg er en hjemmebrennbar Blu Ray plate mye mere kostbar enn de platene som brukes til masseproduksjon(?).

Lenke til kommentar

Hvordan masseprodusere blu ray:

http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_disc_manufacturing

 

Ok, artikelen er om cd - men det er samme prosess med blu ray.

 

Man lager en "master", og denne benyttes til å fysisk trykke (stamping) kopier. En master kan brukes til X antall trykk før den er utslitt.

Dette er den vanligste måten å masseprodusere på. Man kan også brenne på tradisjonell vis, med en etterbehandling som får resultatet til å fremstå som trykket. Men det er ofte forbeholdt små kvanta.

 

Det skulle vel gi litt innsikt i flash VS plastplate diskusjonen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...