Gå til innhold

- Mobilprosjektørene kommer snart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selskapet kaller de pico-prosjektører, og definerer de som prosjektører med en vekt på mindre enn 0,9 kg. Med andre ord er det ikke alle som kan bygges inn i mobiltelefoner og digitalkameraer av disse, og vi snakker også om enkeltstående prosjektører av den portable typen.

 

 

Ja, for det er fremdeles en del telefoner som ikke er kommet under den magiske 0,9 kilosgrensen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

@Twinflower: Slik jeg leste det, var at en del av prosjektørene(de nærmere 0.9 kg) er så tunge at de er uaktuelle for mobiltelefoner. Det gir kanskje mer mening?

 

EDIT: leif

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Jeg lurer på om dette blir en kortvarig gadget-mote eller om det er noe folk vil se nytten av og bruke aktivt på lengre sikt. Eller om det ikke blir noen av delene. Hva tror dere?

Med tanke på bildekvalitet og det faktum at de fleste møtesaler allerede har en prosjektør montert, så blir det nok en "nødløsning" for folk på farten. De fleste som vil fremstå som noenlunde seriøs har med seg en skikkelig prosjektør eller baserer seg på at det er en prosjektør på stedet de skal til.

 

Men vent å se en del av disse som nødløsning når den "ordentlige" prosjektøren ikke fungerer, og på steder og tidspunkter hvor det er upraktisk eller umulig å bruke en skikkelig prosjektør.

 

Dette gir jo også nye muligheter. Tenk for eksempel en gjeng som skal møtes på jernbanestasjonen for en organisert, felles tur. Da kan en ansvarlig person projisere "MØT HER!" på veggen på jernbanehallen så alle kan se hvor man møtes. Og man kan også finne på nye, kreative former for gatekunst basert på mobile, batteridrevne (?) prosjektører. Men det spørs om bygningseiere blir så begeistret for slikt da.

 

Eneste jeg lurer på her: Er ikke Pico et registrert varemerke på en mobil prosjektor?

Ja, men "pico" er også en standardisert betegnelse for prefiks til måleenhet. Akkurat som "centi" (centimeter) og "kilo" (kilometer).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Eneste jeg lurer på her: Er ikke Pico et registrert varemerke på en mobil prosjektor?

 

Vel, pico er vel strengt tatt en prefiks som betyr 10-12 :-) Altså en milliontedels milliondel.

 

Hvorfor de velger å bruke denne beskrivelsen på disse prosjektoren derimot, er for meg et mysterium :-)

 

Og jeg forstod det slik at alle disse prosjektorene bare er under 0,9 kg. Det betyr at en mobil med prosjektor vil bli maks 0,9 kilo tyngre :-) Ikke at det har noe med totalvekta av mobilen å gjøre.

 

Og jeg tror ikke akkurat dette vil være noe som på noen som helst måte kan erstatte en prosjektor... Kanskje det kan være et alternativ til multimedia, som å se film :-) Men de er nok ikke gode nok i begynnelsen, regner jeg med :-) Og det må bli bare på grunn av størrelsen (Som jeg ser for meg at sikkert ikke blir mer enn 20" eller noe?)

Lenke til kommentar
Hvorfor de velger å bruke denne beskrivelsen på disse prosjektoren derimot, er for meg et mysterium :-)

Det er vel en motegreie. Akkurat som at Apple kaller de minste mp3-spillerne sine for "nano".

 

Og jeg tror ikke akkurat dette vil være noe som på noen som helst måte kan erstatte en prosjektor... Kanskje det kan være et alternativ til multimedia, som å se film :-) Men de er nok ikke gode nok i begynnelsen, regner jeg med :-) Og det må bli bare på grunn av størrelsen (Som jeg ser for meg at sikkert ikke blir mer enn 20" eller noe?)

Jeg tror du er inne på noe der. Etterhvert som teknologien blir bedre blir kanskje det attraktivt for enkelte å droppe egen TV og bare kjøre mobilprosjektør (akkurat som at enkelte dropper vanlig kamera for mobilkamera nå). Fordelen er jo at man kan ta med til venner og se film i storformat der. :)

Lenke til kommentar

Men jeg tror ikke det er like mange som vet om pico som nano, though... Nanoteknologi blir jo mer og mer kjent hos "Ola Normann", men jeg tror heller ikke nano er så ekstremt kjent at du kunne gått på gata og spurt enhver og forventet et riktig svar :-)

Det er nok ikke mange som kunne svart at det er 10-9 i hvert fall :-) Det er min påstand, i hvert fall :-)

Her på disse nerdefourmene derimot er det bortimot forventet at man vet hva nano er ;-P Hehe :-)

 

Men ja, det hadde vært stilig med noe som funket ordentlig :-) Det er ikke lenge til det aller meste av teknologiske dupeditter integreres i mobilen...

 

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor ikke mobilen har fått universalkontroll enda? :-S Den har jo strengt tatt Bluetooth, og har hatt IR siden den kom ut, omtrent :-P I hvert fall nå når det er touch! :-D Bruke Omnia HD som fjernkontroll hadde eid :-)

Lenke til kommentar
Eneste jeg lurer på her: Er ikke Pico et registrert varemerke på en mobil prosjektor?
Ja, men "pico" er også en standardisert betegnelse for prefiks til måleenhet. Akkurat som "centi" (centimeter) og "kilo" (kilometer).

.. derfor går det ikke an å varemerkebeskytte det. Vanlige ord og navn kan ikke varemerkebeskyttes. Men hvis de bruker en spesiell font og andre detaljer som får det til å bli en logo så kan logoen varemerkebeskyttes, men altså ikke selve ordet.

Lenke til kommentar

Monster har gått etter folk som har brukt ordet monster i logoer eller beskrivelser av produktene sine i åresvis, bare google "monster lawsuit".

 

En skulle jo tro ordet monster er rimelig fritt å bruke som man vil.

 

Stakkars monstrene under sengen min, de kan jo fort få identitetsproblemer av slikt :)

Lenke til kommentar

Jeg googlet og fant:

Monster Mini Golf

 

In 2006 Monster Cable brought suit against Monster Mini Golf, a company selling franchise Mini Golf locations throughout the US. After legal salvos and an a lengthy dispute, the owners of Monster Mini Golf launched a grassroots campaign against Monster Cable on the Internet. After receiving more than 200 complaints from the public, Monster Cable dropped the lawsuit and agreed to pay up to $200,000 of Monster Mini Golf's legal fees.[22] After the settlement Monster Cable CEO Noel Lee and Monster Mini Golf founder Christina Vitagliano filmed a video interview discussing the dispute and resolution.

Kilde

 

Hvis de hadde fortsatt rettsaken tror jeg de ville tapt så det suste. De gjorde nok klokt i å gi seg så tidlig. Det kunne blitt langt dyrere om de ikke gjorde det.

Lenke til kommentar
Jeg googlet og fant:
Monster Mini Golf

 

In 2006 Monster Cable brought suit against Monster Mini Golf, a company selling franchise Mini Golf locations throughout the US. After legal salvos and an a lengthy dispute, the owners of Monster Mini Golf launched a grassroots campaign against Monster Cable on the Internet. After receiving more than 200 complaints from the public, Monster Cable dropped the lawsuit and agreed to pay up to $200,000 of Monster Mini Golf's legal fees.[22] After the settlement Monster Cable CEO Noel Lee and Monster Mini Golf founder Christina Vitagliano filmed a video interview discussing the dispute and resolution.

Kilde

 

Hvis de hadde fortsatt rettsaken tror jeg de ville tapt så det suste. De gjorde nok klokt i å gi seg så tidlig. Det kunne blitt langt dyrere om de ikke gjorde det.

 

Ord kan vel egentlig ikke eies av et enkelt selskap. Grunnen til at Microsoft har klart å ta eierskap i ordet windows er nok at de har en nærmest uutømmelig lommebok som flittig brukes til å trenere søksmål. Heldigvis slipper få selskaper unna med slikt.

Lenke til kommentar
Ord kan vel egentlig ikke eies av et enkelt selskap. Grunnen til at Microsoft har klart å ta eierskap i ordet windows er nok at de har en nærmest uutømmelig lommebok som flittig brukes til å trenere søksmål. Heldigvis slipper få selskaper unna med slikt.

Vanlige ord kan ikke eies av et selskap. Men et selskap kan eie rettighetene til helt spesielle ord som kun identifiserer produktet deres og ingenting annet, som for eksempel "Coca-Cola" og "iMac" (men Apple eier ikke rettighetene til i-forstavelsen, kun til deres spesielle varemerker som begynner med "i"). Da er det kun det selskapet som kan bruke dette ordet i markedsføring av egne produkter og slikt. Det betyr ikke at det er forbudt å bruke dette ordet i dagligtale og slikt dog.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt se for meg at dette vil være noen stor hit, i allefall ikke til batteridrift. For å få dette brukbart i en mobiltelefon må man ha en kraftig lyskilde. Se f.eks. på Lumelileds Luxeon på 3W (65 Lumen), den trekker ca. 700mA minimum. Gjennomsnittlig batterikapasitet på telefoner i dag ligger rundt 1Ah. Strømforbruket ved avspilling av media ligger fort på rundt 300mA på de enklere telefonene. Kort oppsummert; man vil ikke ha kapasitet til å spille av en time med film el.l. ved denne bruken. Nå kan det hende de bruker langt svakere lyskilder til dette, men avstanden dette kan betraktes på blir jo meget kort når det ikke er noe lys :s

 

Et lite tips til alle; det heter projektor, IKKE prosjektor!

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke helt se for meg at dette vil være noen stor hit, i allefall ikke til batteridrift. For å få dette brukbart i en mobiltelefon må man ha en kraftig lyskilde. Se f.eks. på Lumelileds Luxeon på 3W (65 Lumen), den trekker ca. 700mA minimum. Gjennomsnittlig batterikapasitet på telefoner i dag ligger rundt 1Ah. Strømforbruket ved avspilling av media ligger fort på rundt 300mA på de enklere telefonene. Kort oppsummert; man vil ikke ha kapasitet til å spille av en time med film el.l. ved denne bruken. Nå kan det hende de bruker langt svakere lyskilder til dette, men avstanden dette kan betraktes på blir jo meget kort når det ikke er noe lys :s

 

Et lite tips til alle; det heter projektor, IKKE prosjektor!

Det går jo an å koble til laderen da. Uten lader vil den fortsatt kunne brukes til korte snutter og presentasjoner, eller hvis man bare trenger å projisere noe kjapt i 5 minutt.

 

Ellers blir det interessant å se om dette blir en slager eller ikke. Hadde du spurt 10 år tilbake hadde nok veldig få trodd at kamera i mobilen skulle bli en så stor suksess. :p

Lenke til kommentar

Trur ikkje dette er noke som kjem til å bli allemannseige, lyset fra ein slik prosjektør må være veldig kraftig om det skal brukast i felt. Faktisk må lyset være så sterkt at du kan prosjektere noke på ein veg i dagslys.

I dei aller fleste mørke møterom er det alereide ein skikkelig prosjektør.

 

Skal eg våge meg å spå inn i framtida så trur eg mobilprosjektørar er eit blind spor, eg har mykje meir tru på at vi i framtida vil få ein slags bluetooth handsfree dings som eit par briller med ein skjerm i glaset. Det vil då være mykje meir praktisk å prosjektere presentasjonen direkte frå ein mobiltelefon til skjermen til dei som skal være med på presentasjonen.

Enda tidlegare en dette så vil vi få muligheita til å streame presentasjonen direkte til utvalgte mobiltelefoner. Treng ikkje å presentasjonen på ein stor vegg når alle har ein liten skjerm foran seg som viser det samme. Ein slik streaming kan til og med ha med ein slags virtuell laserpeiker slik at alle ser den samme peikepinnen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...