Gå til innhold

Tjener fett på Iphone-programmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Antar de har gått ut i fra at skattbar inntekt for alle nordmenn tilsvarer "gjennomsnittsinntekten" . (http://www.pressenytt.no/default.asp?t=a&v=2943) Dette er inntekt etter fradag og tar også med de som jobber 10% stilling, men på mange måter kan en jo kalle dette gjennomsnittsinntekt.

 

SSB sitt tall er vel mer opp i mot det vanlige mennesker oppfatter som gjennomsnittsinntekt.

 

Så hvis vi regner på det så tjente de 350 tusen på 6 ukesverk (2 personer * 3). Det vil si ca 60 tusen i uken. Normal nordmannen tjener ca 8 tusen i uken. Så de tjente ca 7,5 ganger så mye som en vanlig nordmann.

 

Ikke vet jeg hvorfor en skal sammenligne med det tallet i det hele tatt. De fikk en god ide og tjente penger på det - lykke til videre sier nå jeg.

Endret av kalkulatoren
Lenke til kommentar

Om du bor i Norge i mer enn 3mnd av årets 12mnd så skal du skatte til Norge, moms er relevant dersom produktet selges i norge. Noe det ikke gjør (selges på apple sin side), moms skal i teorien betales til det landet kjøperen bor i, men her går 200,- grensen inn, dvs koster applikasjonen mindre enn 200,- så unslipper den inførsels moms.

 

Så det ekteparet ender opp med er å måtte betale skatt av dette, samt arbeidsgiver avgift , pensjons avtale osv osv .. Mest sannsynlig må de lage et personlig selskap og kjøre intektene gjennom dette for at ikke staten skal spise enda mer av pengene, men, jeg er ingen skatte spesialist.. Hadde dog kun en kjapp prat med økonomi avd. her..

Lenke til kommentar

Du har fått med deg de fleste poengene ser jeg. Men noen korreksjoner kan jeg gi.

 

Det er ikke behov for å registrere seg som næringsdrivende i dette tilfellet. I og med at virksomheten faller utenfor mva-området, så finnes ikke det behovet. De må ikke betale arbeidsgiveravgift, men pensjonsdelen av skatten må de betale. Arbeidsgiveravgift er det arbeidsgiver som betaler om det er aktuelt.

 

Det de får utbetalt fra Apple er i sin helhet skattepliktig inntekt, eventuelle fradrag kan kun gjøres i de generelle fradragspostene for en vanlig skatteyter. I og med at dette er inntekt på toppen har de nok også marginalskatt på beløpet, så de kommer vel til å betale en knappe 500' i skatt. De vil heller ikke få full effekt av inntekten i framtidig pensjon.

 

Å registrere virksomheten som personlig selskap eller DA har heller ikke særlig hensikt. Fordelen er at de kan utgiftsføre kostnader i "selskapet", men skattesatsen blir litt høyere (pensjonsdelen). Min erfaring er at det går omtrent opp i opp - svært liten reell forskjell.

 

Men personlig ville jeg ha etablert et aksjeselskap om jeg la et "slikt gullegg". At jeg alt har et selskap er en annen sak. Selv om det er kostnader med dette, så vurderer jeg at det er betydelige fordeler på sikt, ikke minst det at du i langt større grad kan styre tidspunktet for når du skatter av midlene. Total skatt på personens hånd blir tilnærmet lik.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...