Gå til innhold

Yellow Dog Linux på bootbar minnepinne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er statusen på drivere for Linuxdistroer til skjermkortet på PS3?

 

Finnes det tilsvarende løsninger for Xbox 360?

Kan vel hende at noen har hacket Xbox 360, men mulighet til å installere Linuxdistroer i Playstation 3 er noe Sony selv har godt ut og promotert at PS3 har.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Jeg kan ikke tenke meg at grafikkytelsen kan bli bra med den Mesa-suppa og en udokumentert GPU.

 

Poenget med linken var vel nettopp å unngå GPU for heller å kjøre grafikkrendering på CPU.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke tenke meg at grafikkytelsen kan bli bra med den Mesa-suppa og en udokumentert GPU.

 

Poenget med linken var vel nettopp å unngå GPU for heller å kjøre grafikkrendering på CPU.

Det er nettopp det som Mesa gjør som standard, med unntak av de få GPUene den har støtte for(er vel stort sett Intel-GPUer den støtter til nå). Og ytelsen, ja den er mildt sagt dårlig.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det blir nok ikke helt det samme. Mesa har som standard å bruke hele CPUen på en helt generisk måte(slik at den passer for "alle" arkitekturer/CPU-oppsett), den nye Mesa-driveren skal være spesielt tilpasset Cell:

 

Rasterization is parallelized across the SPUs in a tiled-based manner. Batches of transformed triangles are sent to the SPUs (actually, pulled by from main memory by the SPUs). Each SPU loops over a set of 32x32-pixel screen tiles, rendering the triangles into each tile. Because of the limited SPU memory, framebuffer tiles are paged in/out of SPU local store as needed. Similarly, textures are tiled and brought into local store as needed.

 

Vi kan kanksje ikke håpe på en enorm ytelse, men den nye driveren gjør det forhåpentligvis mulig å la SPEene("sidekjernene") ta seg av grafikken, mens CPUen tar seg av alt det andre(noe en vanlig Mesa-driver ikke muliggjør per dags dato)

 

EDIT: MESA |--> Mesa

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Mesa er en implementasjon av OpenGL og er meg bekjent det som danner grunnlaget for 3D i alle de vanlige frie driverene til GNU/Linux og lignende systemer. -intel, -radeonhd, -ati, -noveau, osv.

Hva er galt med Mesa?

 

EDIT: omformulerte meg litt

Endret av Super8
Overdreven og unødvendig quoting
Lenke til kommentar

Her nevner du GPUer med dokumentasjon, de åpne radeondriverne er vel den beste ytelsemessig til nå, men selv her er ytelsen for dårlig. Husk at det sitter en G70 i PlayStation 3, så her blir Mesa neppe serlig effektiv.

Endret av Super8
Overdreven og unødvendig quoting
Lenke til kommentar

Jeg fikk inntrykk av at du mener Mesa er dårlig generelt sett ("suppe", "mildt sagt dårlig ytelse"). Har jeg misforstått deg?

 

Det er helt klart at en Cell driver vil yte langt dårligere enn hvis man hadde hatt tilgang til GPU'en. Men såvidt jeg vet, så er det praktisk talt umulig grunnet sikkerhetsmekanismer som Sony har implementert.

Endret av Super8
Overdreven og unødvendig quoting
Lenke til kommentar

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av siteringsfunksjonen. Vær vennlig å passe på og sitere det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke sitere mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved sitering av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å sitere flere innlegg bakover, så oppfordres man til å bruke skjul-funksjonen.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Har noen testet dette med f.eks. XBMC for linux? Installerte for lenge siden YD på PS3, men XBMC krever OpenGL 2.0 hvis jeg ikke husker helt feil.

Kjøpte PS3'en utelukkende som en mediacenter erstatning og den har støva helt ned. Media Server streaming løsningene fungerer til nøds, men er så utrolig mye dårligere enn XBMC på PC. En er låst til PS3'ens håpløse interface, undertekster kan ikke flyttes der en ønsker dem, audio-sync/sub-sync finnes ikke, responsen under spoling etc. er håpløs.

Til og med gamle XBMP (forløperen til XBMC) som ble avsluttet i 2003 fungerte vesentlig bedre enn disse streaming løsningene.

 

Håper det kommer bra driverstøtte for skjermkortet på PS3 slik at linux vil kjøre fullverdig.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig maddog69 & everlong!

 

Har selv brukt XBMC over lang tid på Xbox1 og har blitt sterkt "avhengig" av den samme brukervennligheten. PS3 eller Xbox360 som mediacenter = mannskjit!

Mener at Sony skyter seg i foten ved å ikke tilby full tilgang på GPU, de er vel redd for dårlig benchmarks? :)

 

Har innsett av PS3'n er på det meste en grei BD-spiller, men det er inntil Linuxs mplayer får BD/HD-DVD avspilling integrert (ergo XBMC får det og).

 

Hvis det er XBMC man er ute etter, er det kun XBMC man er ute etter kan du selge PS3en din maddog69 og følge denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1127304&hl=

 

Edit: La til everlong ;)

Endret av Largie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...