Gå til innhold

Vil ha slutt på bindingstid uten mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ér ikke bindingstid dersom du bytter abonnement! :-)

 

Men, det kan hende du får en koselig samtale, hvor de tilbyr deg å binde deg til NetCom eller Telenor for et år til, imot at du kan få lov til å få lavere ringetid, ekstra ringeminutter, og annet snacks :-)

 

Jeg synes dette er en GOD løsning for meg som forbruker, da jeg bare vil ha Djuice NonStop, og ikke noe annet, da alle andre abonnement vil gi meg dyrere regninger. Kanskje utenom tilsvarende til NetCom, men de ekstra 120 kronene i året er Telenor verdt :-)

Jeg vil selvfølgelig ikke takke nei om jeg blir tilbudt bindingstid mot lavere ringepris, eller lavere månedsbeløp :-)

Lenke til kommentar

Hvorfor nevner ikke artikkelen at Telenor gjør dette i stor skala?

 

det kan hende du får en koselig samtale, hvor de tilbyr deg å binde deg til NetCom eller Telenor for et år til, imot at du kan få lov til å få lavere ringetid, ekstra ringeminutter, og annet snacks.
Problemet er at en veldig stor andel av de oppringte som godtar tilbudet ikke oppfatter at det tilsvarer ny telefon, og føler seg lurt når de i butikken får forklart at de ikke kan kjøpe ny telefon med binding fordi de fikk litt redusert regning for noen måneder siden.

 

Selv om vi har et av Europas strengest regulerte telemarkeder mener jeg vi kan gå lenger når det kommer til regelverk rundt binding, og ønsker forslag mot denne praksisen velkommen.

 

jeg [vil bare] ha Djuice NonStop, og ikke noe annet, da alle andre abonnement vil gi meg dyrere regninger
Sender du en del mer enn 837 meldinger i måneden samtidig som du nærmest ikke ringer eller surfer? Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Hvorfor nevner ikke artikkelen at Telenor gjør dette i stor skala?

 

det kan hende du får en koselig samtale, hvor de tilbyr deg å binde deg til NetCom eller Telenor for et år til, imot at du kan få lov til å få lavere ringetid, ekstra ringeminutter, og annet snacks.
Problemet er at en veldig stor andel av de oppringte som godtar tilbudet ikke oppfatter at det tilsvarer ny telefon, og føler seg lurt når de i butikken får forklart at de ikke kan kjøpe ny telefon med binding fordi de fikk litt redusert regning for noen måneder siden.

 

Selv om vi har et av Europas strengest regulerte telemarkeder mener jeg vi kan gå lenger når det kommer til regelverk rundt binding, og ønsker forslag mot denne praksisen velkommen.

 

jeg [vil bare] ha Djuice NonStop, og ikke noe annet, da alle andre abonnement vil gi meg dyrere regninger
Sender du en del mer enn 837 meldinger i måneden samtidig som du nærmest ikke ringer eller surfer?

 

Dette er hentet fra tråden om Iphoneabonnement :-) Så ja, jeg sender en del mer enn 800 meldinger i måneden, surfer minimalt, da jeg bruker Wi-Fi og dessuten er taket på 10kr om jeg skulle bruke 3G, og som sagt der, ringer jeg lite om ikke det er gratis :-)

 

Synes det er litt merkelig at artikkelen fokuserer såpass på hva de dyreste abonnementene koster, for jeg tror nok nemlig de fleste som kjøper iPhone er interessert i å få den billigst mulig og komme seg vekk fra Telenor/Netcom/Chess og over til OneCall/Tele2 så fort som mulig.

 

Whaat? :-S

Så du mener at ingen av disse abonnementene fra Telenor, NetCom eller Chess kan passe seg til noen Iphonebrukeres behov? Og at det til og med kan være perfekt for dem?

 

Jeg kjøper selv mobilene mine med det "dyreste" abonnementet fra Telenor siden jeg da får mobilene billigst. Dette er Djuice NonStop. Djuice NonStop med FriFamilie gjør at jeg får regninger hver måned på 300-350 kroner... Mye? Nei... Jeg sender mange meldinger. Forbruket av meldinger er slik:

Februar: 4963

Mars: 3158

April: 4102

Mai: 5713

Juni: 2416

Og jeg er ikke helt sikker på om jeg er over 3000 denne måneden heller...

Kan du vise meg et tilsvarende abonnement som kan gi meg den samme regninga? For NetCom har 10 kr billigere i måneden, men jeg ringer til dem i FriFamilie veldig mye mer enn det... Har siden April ringt over 28 timer, men det er som sagt hovedsaklig til medlemmer av FriFamilie.

Lenke til kommentar

Dette er jo en ikke-sak. Man binder seg mot at man får noe ekstra - om det er en telefon eller billigere ringetid har jo ingen betydning. Man tvinges hverken til å kjøpe ny telefon eller få billigere ringetid - man velger selv om man vil ha det. Vil man ha det, får man binding. Vil man ikke ha binding får man heller ikke den ekstra ringetiden.

 

Ser ikke et problem her, annet enn at folk gjerne vil ha alt så nært gratis som mulig uten å binde seg...

Lenke til kommentar
Dette er jo en ikke-sak. Man binder seg mot at man får noe ekstra - om det er en telefon eller billigere ringetid har jo ingen betydning. Man tvinges hverken til å kjøpe ny telefon eller få billigere ringetid - man velger selv om man vil ha det. Vil man ha det, får man binding. Vil man ikke ha binding får man heller ikke den ekstra ringetiden.

 

Ser ikke et problem her, annet enn at folk gjerne vil ha alt så nært gratis som mulig uten å binde seg...

 

Dette ER en vesentlig sak, du får egentlig ikke noe billigere tellerskritt enn konkurrentene. Det eneste som skjer er at et allerede uoversiktlig telemarked blir ENDA mer kaotisk. Og Netcom er ikke noe flink med å synliggjøre at du faktisk binder deg.

 

Dette er rent bondefangeri!

Lenke til kommentar
jeg [vil bare] ha Djuice NonStop, og ikke noe annet, da alle andre abonnement vil gi meg dyrere regninger
Sender du en del mer enn 837 meldinger i måneden samtidig som du nærmest ikke ringer eller surfer?

jeg sender en del mer enn 800 meldinger i måneden, surfer minimalt, da jeg bruker Wi-Fi og dessuten er taket på 10kr om jeg skulle bruke 3G, og som sagt der, ringer jeg lite om ikke det er gratis
Wow, det lønner seg faktisk veldig.

 

Jeg jobbet omkring fem år hos en Telenor- og NetCom-forhandler og det er synd å si det, men så å si ingen som kjøpte Nonstop ville tjene på det. Du derimot har så vidt jeg kan se et snitt på 4070sms/mnd og ringer nesten 10t/mnd til familiemeldemmer.

 

Hadde tenkt til å forslå OneCall Faktura da det har Telenor-dekning, men samtidig ville lønne seg stort for den jevne Nonstop-abonnement som sender omkring 30 sms om dagen (Nonstops månedsavgift / OneCall Fakturas sms-pris, 299 / 0,40 = 747,5; 747,5 + OneCall Fakturas inkluderte sms, 747,5 + 90 = 837,5). Utifra det regnestykket bør den jevne Nonstop-abonnementer bytte til OneCall Faktura siden det gir samme dekning, men veldig mye lavere pris på ringing og datatrafikk. Du derimot må kose deg med sms til 7 øre. :)

Lenke til kommentar
Problemet er at en veldig stor andel av de oppringte som godtar tilbudet ikke oppfatter at det tilsvarer ny telefon, og føler seg lurt når de i butikken får forklart at de ikke kan kjøpe ny telefon med binding fordi de fikk litt redusert regning for noen måneder siden.

 

Ikke noe problem, siden selgeren enkelt kan spørre om kunden ønsker å si opp denne bindingen og tegne ny binding ved kjøp av telefon. Er bare å vise et lite regnestykke, så skjønner kunden fort at det var lurt å takke ja til bindingen, og at det er lurt å tegne ny binding ved kjøp av telefonen.

 

Ulempen for kunden er at han ikke kan velge abbonement fra annen leverandør enn den han har bundet seg til, men det er jo kunden allerede innforstått med. (Ofte kan konkurrerende selskaper kjøpe deg ut av bindingen også, dersom dette ikke er altfor dyrt - Ihvertfall hvis du er flink til å forhandle med selgeren)

 

hilsen en som har jobbet i bransjen, og som synes det er dumt at Forbrukerrådet blir forbrukerfientlig.. (f.eks. har man ikke lenger prisgaranti på mobiler hos Elkjøp...)

Lenke til kommentar
Dette ER en vesentlig sak, du får egentlig ikke noe billigere tellerskritt enn konkurrentene. Det eneste som skjer er at et allerede uoversiktlig telemarked blir ENDA mer kaotisk. Og Netcom er ikke noe flink med å synliggjøre at du faktisk binder deg.

 

Dette er rent bondefangeri!

Tøv.

 

Dersom det trekkes fra kr 100,- på fakturaen hver måned, har man i praksis fått kr 100,- å bruke uten å måtte betale for det. Dersom man ikke hadde fått trukket fra denne hundrelappen, ville fakturaen ha vært kr 100,- høyere. Dermed har man fått en billigere faktura, dvs. noe ekstra, som har gjort forbuket billigere, som i praksis betyr billigere ringetid totalt sett.

Skjønner man ikke dette, foreslår jeg at man oppsøker nærmeste kommunale administrasjon og ber om å få ta opp grunnskolematematikken på nytt.

 

Om det blir billigere enn konkurrentene er slett ikke temaet her - det er jo prisforskjeller på alle operatører. Hvis det hadde vært det som var problemet, måtte man jo kalle det lureri på samme vis uansett hvis det var en prisforskjell. Føler man seg lurt av slike ting er man jo temmelig lettlurt, og da er nok høyere priser på et mobilabonnement det minste av ens problemer i en litt større sammenheng.

Forskjellige mobiloperatører har forskjellige priser, og velger man en som er dyrere kan man bare kalle seg "bondefanget" hvis man ikke har brydd seg om å undersøke alternativene før man handlet. På samme måte skriker man ikke ut om å ha blitt lurt hvis man betaler mer for telefonen hos Telenor enn man gjør hos NetCom - men på samme måte har man blitt "lurt".

 

At man ikke får med seg at man binder seg er jo en annen sak, og det kunne godt vært bedre synliggjort hos alle operatørene, men det har jo slettes ingen ting med den rabatten man får å gjøre. Mange får jo ikke med seg at de får bindingstid når de kjøper subsidiert telefon heller, men akkurat det er det jo ingen som griner om.

 

Kanskje folk heller skal begynne å undersøke hva en avtale går ut på før de takker ja til den, i stedet for å takke ja og deretter klage når de innser at selgeren - som faktisk lever av salgsprovisjonen han får for hver person som takker "ja" - kanskje ikke var fullstendig objektiv når han la frem produktet man forsøkte å selge?

Som sagt i en god gammel filmklassiker: "Inconceivable!"

 

Nei - la oss heller få myndighetene til å forby alt det som gjør at vi behøver å tenke selv for å gjøre det beste valget, slik at vi kan tasse rundt i vår egen navlebeskuende tilværelse og være trygge på at uansett hva vi gjør, så har vi gjort det som lønnet seg mest.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...