Gå til innhold

Kameratelefon eller telefonkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På tide! Lenge har jeg ventet på at noen skulle gjøre et steg å lansere en telefon... eh kamera med telefon på denne måten! :D

Har vært gjort før, men de var latterlig store.

 

Jeg venter i spenning! :D

 

(Nesten like stor som N97 er vel litt å ta i? Den er tross alt bare såvidt større enn 5800)

 

Blir lansert på det Taiwanske og Kinesiske markedet September 2009 med en prislapp på drøyt 2700kr.

 

Litt skuffa over fronten på telefonen. Plass til større skjerm her ;)

 

P200907241531109850286641.jpg

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Hm.

 

Jeg studerte det PDF-dokumentet litt. Tar vi det på alvor så er det vanskelig å konkludere med at dette kun er en ikke er i nærheten av å være et fullverdig kompaktkamera, i hvert fall ikke det jeg legger i begrepet.

 

Det står nemlig at lukketida er fast 1/1600s. Når også blenderen er fast (eller eventuelt kan variere omtrent ett trinn) blir det i realiteten kun ISO som styrer eksponeringa.

Det de skriver om billedstabilisator blir og da bare markedsføringsbabbel. (Hva skal de forresten med stabilisering om lukkertida er 1/1600s?)

 

Selvfølgelig mulig at dette bare er en oversettelsesfeil, en tabellfeil, eller at den som har skrevet dokumentet ikke har peiling på noe som helst.

 

Men, ut fra det jeg leser, så ser jeg liten grunn til å ta bølgen.

Lenke til kommentar

Aj, fast lukketid?

Får håpe det er en leif ja.

 

Det er litt av samme problemet som mitt heller skuffende Kodak har, kun "long time exposure" muligheter.

 

Blir ihvertfall morro å se når noen får testet den skikkelig, siden ikke prisen er så avskrekkende så er det fortsatt håp mener jeg ;)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Altek har lansert den første telefonen med optisk zoom i kameraet.

Dette er feil. Samsung G800 hadde jo 3 x optisk zoom. Riktignok med begrenset suksess, men sannsynligvis blir dette en enda mindre suksess.

 

Edit: Så ikke innlegget over meg, men ja Nokia N93i hadde også optisk zoom. Så det stemmer ikke som artikkelforfatteren sier her nei.

Endret av Superparanoid
Lenke til kommentar

Lukkertid på 1/1600 det MÅ da være en fejl. Det er nok bare MINDSTE lukketid. det andet giver jo ikke rigtigt mening. Der skal i hvert fald en del lys til at tage billede med 1/1600 på iso=80 som står nedenunder...

 

Mon blænde er fast? Vil TRO at det også er en fejl, og at det bare er største blænde ved wide/tele de angiver.

 

I forhold til de telefoner nogle nævner med såkaldt kamera i, så er her jo den væsentlige forskel at her er en ccd af tålelig størrelse, og med lidt mere 'glas' foran...

 

Det er ikke noget der tilsiger at dette er nogen stor revolution, men det LIGNER et middelmådigt kamera, med elementære telefon-funktioner. Og for alle de der i 99% af tiden kun bruger deres telefon til at smse/mmse, tale, og tage billeder - og det gælder jo nok en ganske stor del af os. Ja så er det her da måske et interessant alternativ, hvis man kræver lidt mere end de ringe billeder mobil normalt kan levere, men dog ikke er alt for krævende med billedkvalitet.

 

Så da en spændende udvikling som vi kun kan håbe på at nogle andre griber fat i. Det ville da være fedt hvis et mere avanceret kompakt-kamera blev kombineret med en mere avanceret telefon - uden at det gik ud over størrelsen af kameraet. :dribble:

Lenke til kommentar
Lukkertid på 1/1600 det MÅ da være en fejl.
Du har nok rett.

 

Samtidig så ble fristelsen til å være usakelig for stor for undertegnede.

 

Det passa så alt for godt med mine fordommer overfor kameramobiler. For jeg må innrømme at jeg er skeptisk. Det holder liksom ikke å putte en stor brikke, og et bra specka zoomobjektiv inn i en kameratelefon, du må ha nødvendig kunnskap og.

Lenke til kommentar
Lukkertid på 1/1600 det MÅ da være en fejl.
Du har nok rett.

 

Samtidig så ble fristelsen til å være usakelig for stor for undertegnede.

 

Det passa så alt for godt med mine fordommer overfor kameramobiler. For jeg må innrømme at jeg er skeptisk. Det holder liksom ikke å putte en stor brikke, og et bra specka zoomobjektiv inn i en kameratelefon, du må ha nødvendig kunnskap og.

Det ser mere ud som om de er gået den anden vej, og har stoppet en telefon ind i et kompaktkamera. Det BURDE ikke være umuligt. Se fx størrelsen af Casio Exilim Card EX-S12

SÅ meget ekstra fylder telefon nok ikke, når man har batteri og skærm med elektronik til styring af dette.

Lenke til kommentar
Det ser mere ud som om de er gået den anden vej, og har stoppet en telefon ind i et kompaktkamera. Det BURDE ikke være umuligt.
Neida, umulig er det nok ikke.

 

Men det er så fall ganske komplisert. Det å få to enhetene til å snakke med hverandre. Det forutsetter nok felles firmware, som igjen forutsetter at de som har skrevet den, kjenner kommunikasjonsprotokollene til begge enhetene.

 

Uansett så er det interesant at noen forsøker seg i en slik nisje.

Lenke til kommentar
Det ser mere ud som om de er gået den anden vej, og har stoppet en telefon ind i et kompaktkamera. Det BURDE ikke være umuligt.
Neida, umulig er det nok ikke.

 

Men det er så fall ganske komplisert. Det å få to enhetene til å snakke med hverandre. Det forutsetter nok felles firmware, som igjen forutsetter at de som har skrevet den, kjenner kommunikasjonsprotokollene til begge enhetene.

 

Uansett så er det interesant at noen forsøker seg i en slik nisje.

 

Ikke helt enig, kommunikasjons protokoller er ikke vanskelig og hanskes med. Ikke usannsynlig at det blir brukt SPI som kommunikasjon her heller og det er ganske vanlig stoff på Høgskole, til og studenter som skriver dette fra bunnen av. ARM har dette og det er en veldig vanlig protokoll til for eksempel SD kort og endel annet.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_Peripheral_Interface_Bus

 

Tror heller bilde brikken og de respektive komponentene som behandler bildet å sender det videre bruker såpass plass at å montere dette på et pcb i en grei størrelse med komplett mobiltelefon i tillegg begynner å bli en ganske omfattende oppgave.

Lenke til kommentar
Ikke helt enig, kommunikasjons protokoller er ikke vanskelig og hanskes med.
Tror kanskje vi bruker ordet kommunikasjonsprotokoller forskjellig.

 

Jeg brukte nok en videre og mer sikkert mer upresis betydning enn deg. Beklager.

 

Det jeg prøvde å få fram dreier seg vel egentlig ikke om selve protokollen, men om hvor informasjonen som utveksles havner, og hvordan den brukes videre i systemet. Kanskje systemlogikk blir et bedre ord? Ikke vet jeg :)

 

Jeg har egentlig ikke greie på dette, men jeg antar at mobilprodusenter og kameraprodusenter tenker relativt forskjellig rundt slike ting, siden de neppe har særlig tradisjon på å samarbeid de to fagmiljøene i mellom.

Lenke til kommentar

Fremtiden er selvfølgelig kompaktkamera med telefon. Årsaken til at det ikke allerede er blitt slik er produsentene som ønsker å holde liv i 2 markeder så lenge som mulig.

 

De fleste mobiltelefoner i dag er så stappafulle av saker man slettes ikke behøver, om noe lukes bort gjør ikke det noe for den "normale" mobilbruker. Hvem bruker alle funskjoner i dagens mobiler?

 

Koker man ned innholdet i en mobil til det de fleste egentlig bruker den til så er det ikke rare mengden plass dette behøver i f.eks et kompaktkamera.

 

Jeg hadde lett kjøpt et ixus med en mobildel som tilfredstillet slike krav og pensjonert mitt nåværende kompaktkamera og min SE P1..

 

Tor

Lenke til kommentar
Ikke helt enig, kommunikasjons protokoller er ikke vanskelig og hanskes med.
Tror kanskje vi bruker ordet kommunikasjonsprotokoller forskjellig.

 

Jeg brukte nok en videre og mer sikkert mer upresis betydning enn deg. Beklager.

 

Det jeg prøvde å få fram dreier seg vel egentlig ikke om selve protokollen, men om hvor informasjonen som utveksles havner, og hvordan den brukes videre i systemet. Kanskje systemlogikk blir et bedre ord? Ikke vet jeg :)

 

Jeg har egentlig ikke greie på dette, men jeg antar at mobilprodusenter og kameraprodusenter tenker relativt forskjellig rundt slike ting, siden de neppe har særlig tradisjon på å samarbeid de to fagmiljøene i mellom.

 

Tenkte på det litt i etterkant, merket at jeg innsnevret en del, men skjønner hva du mener nå ;)

 

Tror nok dette blir gjort så enkelt som at den ene kretsen sender ut et jpeg bilde eller liknende når den får beskjed om å ta et bilde, dette jpeg bilde kan havne rett på minnekort eller igjennom "hoved mikro kontrolleren" og så på minnekort.

Denne kommunikasjonen som får kamera delen til å gjøre dette vil være små bit sekvenser som blir sendt over feks SPI fra "hoved mikro kontrolleren", disse bit sekvensene betyr kanskje "Begynn kommunikasjon", "skriv til register modus", "Sett lukketid", "Sett ISO", osv, "jpeg, stort", "ta bilde", "avslutt kommunikasjon".

Veldig kort og enkelt forklart, alle disse "kommandoene" finnes i applikasjonen til kamera enheten(e) ;)

Det er mer et spørsmål om: Må de betale for disse applikasjonene eller har de dette "liggende".

Kontrollerne i de litt mer high en mobiltelefonene har en ganske solid mengde med inn og utganger til alle mulige enheter og standarder, bare ta en kikk på spesifikasjonene til en eller annen av de nye ARM kontrollerne.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Fremtiden er selvfølgelig kompaktkamera med telefon. Årsaken til at det ikke allerede er blitt slik er produsentene som ønsker å holde liv i 2 markeder så lenge som mulig.

Jeg tror det heller er en suksessfaktor som skyldes inkompetent brukermasse. Mange kjøper dyre mobiler på grunn av antall funksjoner, ikke på grunn av kvalitet. F.eks at 12 megapixler ser bedre ut på papiret enn 4 og dermed kjøper de det "beste". Produsentene lukter penger og produserer det som ønskes, billigst mulig. Dvs. flest mulig megapixler per krone. Dermed får man megapixelmonstre med elendig kvalitet. (LED "blits", bildesensorer på størrelse med hullet i et kronestykke, plastlinser osv)

Lenke til kommentar

Overskriften stemmer ikkje. Broren min har til dømes ein gamal Nokia N93i, og den har optisk zoom. ;) Det hadde vel både N90, N93 og fleire Samsung-telefonar òg lenge før denne.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Producent med 'lidt' mere kendt brand, forsøger sig også i den genre!

Se Samsung SCH-W880 fx hos GSMarena eller hos dpreview

samsung-w880-01.jpg

 

Sensor-størrelse er svær at finde, men denne side hævder at det er 1/2.3", og at laveste F er 3.0

Og hvis det er rigtigt, er det overraskende stor sensor! Efter opslag/interpolering i tabel herfra findes 66.7/F², og med F3.0 skulle en opløsning på 7.4Mpixel (og dermed de fleste af de 12Mpixel) give mening... :innocent:

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...