Gå til innhold

Telebutikkene sluker penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke rart i det hele tatt. Det finnes ikke dyrere butikker enn Telehuset til Telenor. De priser seg ut av markedet og det noe sinnsykt. Husker før jeg skulle ha meg Nokia 5800 og lette i prisguiden. Mens enkelte butikker solgte telefonen nede i 2300 kr uten abbonnement, skulle Telehuset ha nesten 4000 kroner for den samme telefonen, og da var den til og med låst til Telenor. :wow:

 

Hvem i alle dager som er ved sine fulle fem ville finne på å handle der?

 

Ser ut til at de kun satser på bedriftskunder, for villere priser skal man lete lenge etter. Legg ned hele søpla!!

Lenke til kommentar

Når du kjøper deg en PC eller en mobiltelefon hos telebutikken så kan du si at de ekstra kronene du legger i produktet er for servicen du eventuelt kommer til å trenge. Hvis bestemor kjøper seg en PC på elkjøp og trenger hjelp med den og denne jobben tok bare en halvtime så måtte hun fortsatt punge ut med 400kr for en liten jobb. Om hun hadde vært innom telebutikken eller andre mindre butikker så ville hun fått gjort denne lille jobben gratis som en ekstra service butikkene tilbyr. Jeg syns ikke Telebutikken eller Telehuset er overpriset med tanke på hva jeg faktisk får. :-)

Lenke til kommentar

@ Fiske

 

Servicen man får er ikke direkte avhengig av butikkkjedene. Jeg har selv arbeidet hos Elkjøp, og har bare ved helt spesielle tilfeller tatt betaling for service. De aller fleste service-arbeid som ikke trenger verksted, er helt uproblematiske å foreta underveis midt i en butikk. Er det derimot mer tidskrevende oppgaver, som når personer ønsker at vi skal sette opp en datamaskin for dem, samt installere en rekke programmer etter kundens ønske; da kan må en kanskje forvente en betaling. Men også dette er relativt! Alt i alt er det enkeltbutikkene, ikke kjedene, som avgjør servicen man får. :)

 

At telebutikker er overpriset er jeg enig i, men for å få mølla til å rulle er det helt nødvendig. Personlig skjønner jeg ikke helt hvordan mange nettbutikker klarer å holde prisene så langt nede i utgangspunktet..

Lenke til kommentar

Telebutikker ER overpriset.

for 2 år siden skulle jeg ha meg ny tlf.

det kom reklame i posten fra Telehuset (telenor)

I annonsen kostet den 699 med abo. når jeg dro til butikken ende jeg opp med å betale 1000 kr.

Har altid vært sånn hos Telehuset.

Mamma skule kjøpe seg en C702 til 1 kr med telenor, Vi dro til butikken, INGEN butikker i hele området hadde den til 1 kr. Så vi bestilte på nett.

 

(Telefoner kjøpt fra Telenor.no har service fra Telekiosken)

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv i telefonbutikk så jeg kan kanskje ikke uttale meg som en helt nøytral forbruker i denne saken. Men jeg er enig i at noen ganger så er produktene ovepriset (spesielt de dyrere modellene) Men det er et problem at andre butikker driver med prisdumping og selger med tap for å lokke kunder, for litt små kjeder som ønsker å spesialisere seg på litt blir det vanskelig å holde følge med de store som tar inn store leveringer og kan få prisene redusert fra leverandør i mot at de tar inn i såpass store bestillinger. Og jeg skjønner ikke helt hva de som leder kjedene tenker når telefoner som koster 4600 etter moms skal selges til f.eks 5799 med 26% fortjeneste for en kan ikke ha like stor prosentinntjening på de dyre telefonene som de rimelige.

Lenke til kommentar

Jobber selv i en litt mindre kjede som selger elektronikk, vi har nesten utelukkende de billigste prisene på telefoner og ikke taper vi penger heller (som oftest 5-10% bf bare). 60% av salget tar vi på bestilling med 2 dagers levering sånn at vi har et enorm utvalg å kunne tilby kundene også.

 

Altså vi tar ikke inn store lass, vi er som oftest billigst, har størst utvalg, og har ingen problemer med å knuse de store kjedene rundt oss.. how hard can it be? :)

Lenke til kommentar

Dette er ikke så rart, fordi:

Butikkene overpriser produktene sine

Hvis man skal kjøpe mobiler uten binding, må man betale blodpris. I tillegg er det umulig å kjøpe en telefon uten operatørlås

Kompetansen er alt for dårlig, og jeg har i mange sammenhenger opplevet den som direkte useriøs.

Utvalget av mobiltelefoner er begrenset

Man sparer mye penger ved å handle på nettet i steden. I tillegg er dette en lettvint løsning, og den informasjonen man trenger om produktet, er betraktelig mer utfyllende på nett, enn det mobiltelefonselgerne kan informere om.

På nettet kan man også lese uavhengige nøkterne og saklige gjennomganger av produktene, i motsetning til en selger, hvis eneste interesse er å pushe på deg en telefon.

Det fryder meg at disse butikkene nå får seg en smekk. Jeg har selv vært så dum å handle i en slik butikk en gang, og opplevde at mobilen jeg kjøpte der, var 10000 kr. dyrere enn på nett. For min del, er internett det beste stedet å handle på. Den eneste ulempen er at man må vente noen dager på frakt, men det er det verdt.

Lenke til kommentar
Når du kjøper deg en PC eller en mobiltelefon hos telebutikken så kan du si at de ekstra kronene du legger i produktet er for servicen du eventuelt kommer til å trenge.

 

Hvilken service? Mulig at det er bra service der du jobber, men den servicegraden jeg har opplevet i f.eks. Telebutikken har vært tvers igjennom elendig. Bare tull å tro at man får så mye bedre service i disse butikkene, som ikke kan kjøpsloven en gang.

Lenke til kommentar

sindrejl(19)00:24, fre 31.jul

Jobber selv i en litt mindre kjede som selger elektronikk, vi har nesten utelukkende de billigste prisene på telefoner og ikke taper vi penger heller (som oftest 5-10% bf bare).

 

Hvis det du sier her stemmer, er det liten tvil om at dere taper penger. 5-10% brutto fortjeneste må ansees som svært lite tilfredsstillende for å tjene penger. Brutto fortjeneste skal brukes til å dekke bl.a. en rekke variable kostnader, så man bør ha minimum 17-20 BF % for ikke å gå med underskudd.

 

De større kjedene får ofte bedre innkjøpsavtaler, som igjen gjør at de kan selge varene like billig eller rimeligere, men likevel sitte igjen med en brutto fortjeneste de kan tjene penger på.

Lenke til kommentar
ikke drit deg ut da McFoss...har du høyere volum kan du selge med mindre GM.

 

Du skal ha et temmelig høyt volum for å kunne drive butikk med konstant 5-10 % dekningsgrad. Sindre her nevnte også i første setning at han jobbet i en liten elektronikkjede, altså er det lite trolig at butikken hans har et volum som tjener penger på 5-10%. Bare frakt og leiekostnader ville tatt knekken på en slik butikk, kjøpesentre feks tar ofte rundt en ca 3% av all omsetning i leie.

 

Når sant skal sies så kan en sannsynligvis ikke mye om butikkdrift hvis en ikke har høyere dekningsgrad enn 5-10%.

Lenke til kommentar

Jobber selv i en større kjede (type Elkjøp).

 

Store kjeder tjener best penger ved å selge mobiltelefon med abo, derav tar man inn mest av operatørlåste telefoner. Får inn litt ymse ulåste telefoner, men når man da får inn en, eller to stk tlf, av en modell, så er det jo selvsagt at prisen ligger høyt, fordi man får høy kostpris. Det er ikke nødvendigvis for å tjene penger, men for å akkurat gå litt i pluss, slik det fungerer hos oss iallefall.

 

Det finnes ingen fasit på priser, mange forbrukere er bortkjemt med internett, og skjønner ikke at det er helt forskjellige forutsetninger for å drive butikk på internett og i lokale.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...