Gå til innhold

Ny Nikon 70-200 f/2.8!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min 70-200 VR har også to modus på stabiliseringa, normal og aktiv, så dette er jo ikke akkurat noe nytt. Derimot at den klarer 4 stopp er jo forbløffende, dog det gjenstår å se om dette faktisk lar seg gjøre i praksis.

 

Noen som vet hva den nye nærgrensen blir?

 

EDIT : ser at den nye har en nærgrense på 140cm kontra 150cm. Den gamle klarer også 140cm hvis du benytter deg av manuell fokus.

Endret av d0ppler
Lenke til kommentar

Jøss. 17000?!?! Den var da langt rimeligere enn det for noen måneder siden? Mener å huske at jeg så den til 13000 hos JP og andre. Skal si finanskrisen får gjort sitt ja! Har for øvrig også merket at f.eks. D90 har gått opp i pris, selv etter lanseringen av D5000.

Lenke til kommentar

Veil. utsalgspris i Storbritannia er satt til £1999. Regn med en pris på over 20.000 her hjemme :(. Glad jeg fikk tak i en brukt 80-200 2.8! Men herre...SYV ED-glass? Begynner å minne om samme utviklingen som barberhøvlene hadde (først 2 blader, nå er de vel oppe i 5 på Fusion modellene?)

Lenke til kommentar
Håper for Nikonianere sin skyld at denne ikke vignetterer så kraftig på FX som den eldre.

 

Prisene har økt veldig i det siste ja. Lik pris på Canons 70-200 og 85/1.2 gikk fra rundt 16k til 20k.

 

Denne skal visstnok være forbedret med hensyn til FX med tanke på hjørneskarphet.

Det vil bli spennende å lese de første testene ja.....

Lenke til kommentar

Angående normal vs aktiv stabilisering så tror jeg den aktive modusen i større grad forhindrer "klipping". Altså at den stabiliserte linsegruppen i større grad forhindres i å nå sitt maksimale utslag ved å øke dempningen av bevegelsen ved ytterkantene av bevelgelsesområdet.

 

Stabilisering tilsvarende 4 stopp tror jeg skyldes målemetoder som maksimaliserer skrytefaktoren og godt smurt markedsføring. I praktiske situasjoner tror jeg det ligger rundt 2,5 - 3 stopp. Dette tror jeg kun basert på en eneste test av Canon 70-200 f/4 IS. Canon hevder at stabiliseringen tilsvarer hele 4 stopp for dette objektivet men testen viser i praksis 1,9 - 2,8 stopp stabilisering. Grunnen til at jeg baserer meg på denne testen er fordi det er den beste testmetodikken jeg har sett hittil og de har dessverre bare testet ett eneste objektiv på denne måten.

 

Jøss. 17000?!?! Den var da langt rimeligere enn det for noen måneder siden? Mener å huske at jeg så den til 13000 hos JP og andre.

Prisguiden lagrer historikken til laveste pris. Gammel pris ser ut til å ha vært ca 14 500 kr fra juli 2008 til mars 2009. Etter det har den ligget på ca 17 000 kr. Det er nok en effekt av valutakursene (NOK/YEN) og gjelder stort sett alt av fotoutstyr.

 

Forøvrig ser det ut til å være en del visuelle forskjeller og størrelseforskjeller. Bilder:

 

Nye 70-200 VR II

pic_001_l.jpg

 

Gamle 70-200 VR

Nikon-70-200-f2_8-VR.jpg

 

Begge har filterdiameter 77mm så det virker som den nye er tykkere fra ca fokusringen og bakover.

Diameteren er like stor (87mm) men den nye er 6 mm kortere.

Vekta ser ut til å ha økt fra 1395/1470 til 1540 gram. (Jeg er usikker på om den siste vekten inkluderer tripodfoten)

 

Offisielle MFT-diagrammer:

 

Nye 70-200 VR II

70_200_VR_II_MTF_W_i.jpg

70_200_VR_II_MTF_T_i.jpg

 

Gamle 70-200 VR

pic_002.gifpic_003.gif

 

Lenke til kommentar

Plasseringen av knappene på den gamle 70-200 var latterlig uansett. Altfor langt fremme og feilplassering av den under - for når jeg tar bilder horisontalt vil det være mer ergonomisk å bruke tommelen til å trykke enn en av de lengre fingrene. Knappene var perfekt på den gamle AF-S 80-200.

Lenke til kommentar
Plasseringen av knappene på den gamle 70-200 var latterlig uansett. Altfor langt fremme og feilplassering av den under - for når jeg tar bilder horisontalt vil det være mer ergonomisk å bruke tommelen til å trykke enn en av de lengre fingrene. Knappene var perfekt på den gamle AF-S 80-200.

 

Dersom jeg holder kamera med høyre hånd og objektiv med venstre hånd, så ligger kamera helt perfekt, rett under peke fingeren. Med tanken på at man holder kamera vertikalt, og kamera er av D3 sorten eller med D*00 MB-D10. Syns plasseringen var veldig god, passer min hånd ypperlig.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...