Gå til innhold

Test: Cooler Master ATCS 840


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Trodde aldri jeg skulle se "Lav ytelse" som en av ulempene med et kabinett. :)

 

Forresten så får CM HAF 932 / 922 mye skryt rundt omkring, kanskje verdt en test det også?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Dette er jo en forbedret verson av HAF 932, bare at viften i sidedøren har blitt flyttet opp. . .

 

Rart at tempen er såpass mye høyere enn Antec 900 i deres tester. Selv så gikk tempen min ned med 3 grader etter at jeg byttet til HAF 932. Om det er viften i sidedøren som gjør det, eller noe annet er ikke godt å si :)

 

 

Så en test av HAF 932 burde bli gjort :)

Lenke til kommentar

basert på de gamle ATCS kabinettene til CM, har de kommet ut

med dette, som imo ser helt fantastisk ut, skal kjøpe dette

en gang i framtiden.

 

merkelig nok har dette kabinettet fått veldig høy praise fra de fleste

steder, hvor de mener at kabinettet har:

 

meget bra kjøling

god byggekvalitet med veldig gode detaljer og features

er vannkjølings klar med rom for radiator

stillegående og har gode muligheter for cabelmanagement.

 

eneste minuset jeg har lest om denne kassen er prisen,

og en slik kasse til under 2000kr er imo ikke noe å snerre

til for en entusiast.

 

Skulle nesten tro Hardware.no har sett på en annen kasse..

 

edit:

spinkle dører? skal man liksom bruke kabinettet til å stå

på for å henge opp gradiner? det er et entusiast produkt, ikke

en sammeleggbar trapp. driver ikke å kaster dørene randomly rundt

på govlet å danser hulahula dans på de vel?

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar

 

Stiller meg kritisk der dere sier at Antec 900 er bedre kjølt. Det kan være tilfellet, men jeg syns denne sammenligningen er uaktuell hvis resultatene på Antec er samme som fra testen dere linket til, der et helt annet testoppsett er brukt.

 

Hovedkort: Asus M4A79T Deluxe

Prosessor: AMD phenom X4 810

RAM: 4 GB OCZ Platinum PC3 12800

Skjermkort: MSI Nvidia 9800 GTX

Harddisk: Western Digital 120 GB

Strømforsyning: PCP&C Silencer 610 W

 

mens Antec i testen dere linket til bruker

 

Hovedkort Asus P5VD2-MX

Prosessor Intel Pentium 4 965 EE

RAM 1 GB Corsair DDR2 PC4200

Skjermkort ATi Radeon X1900 XTX

Harddisk Western Digital 120 GB

 

Edit: Etter å ha sett litt over temperaturene meldt for antec i begge anmeldelsene går eg ut i fra at det ikke er samme hardware på dem likevel(?), men mener egentlig dette burde bli nevnt siden dere linket til artikkelen. Mitt andre ankepunkt står fremdeles.

 

Forsåvidt stiller eg meg også kritisk til at dere ikke nevner hvilken CPU kjøler som er brukt i noen av oppsettene.

 

 

Edit2: Når eg først var i gang kan eg nevne at eg syns det er flott at Hardware har levert så mange tester i det siste! Så ikke bare klaging :)

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Tittelen i og forsåvidt konklusjonen på denne testen er ganske spesiell. Synes egentlig det får det til å virke som et fullstendig elendig produkt. I alle andre tester jeg har sett på får det kun toppkarakterer. Det dårligste jeg fant på de 6 første testene jeg fant var en 9/10 score.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Først og fremst så vil jeg påpeke at resultatene for Antec-kabinettet som det refferes til i grafene er oppdaterte med den nye maskinvaren. Som det står i teksten så linker vi til den gamle testen av det samme kabinettet slik at dere kan se hvor det lå i det gamle grafene. Dere kan dermed få en liten pekepinn til hvordan CM-kabinettet yter i forhold til kabinetter vi har testet tidligere.

 

Jeg skal få på plass navnet til CPU-kjøleren.

 

anotherzen: Når det gjelder kommentaren anngående dørene så har jeg skrevet det rett og slett fordi de er så tynne at det er et reelt problem. Som jeg også skriver så har kabinettet en generelt god konstruksjon, men selve dørplatene er tynne. Står kabinettet under pulten din, skal det ikke mer enn et uskylding spark til før det kan settes betydelige merker.

 

Punktet med god mulighet for vannkjøling la jeg egentlig under det positive punktet "Mange muligheter for videre komponentvalg". Jeg ser nå at dette egenlig bør få et eget punkt, og jeg har derfor nå lagt det inn.

 

Da er det kun temperaturtesten som skiller oss fra mange av de andre testene på nettet, og her har jeg ingen spesiell forklaring. Det er disse tallene vi kom frem til med vår testmetodikk, rett og slett.

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Når det er en temp forskjell på 10 grader på CPU og GPU, mellom dette kabinettet og Antec 900, så er det ikke kabinettet som står for det, men testen i seg selv, eller programmene o.l.

 

3-5 grader er en mer fornuftig endring...

 

Selv fikk jeg som sagt en forbedring på 3 grader i temp ved bytte til HAF932 iforhold til Antec 900, og siden kabinettene er mer eller mindre identisk, så er det noe som er feil i testen... Enkelt og grett...

Lenke til kommentar

Gikk fra antec 900 til dette kabinettet selv og fikk nedgang i temp på samme hardware.

 

Litt merklig test dere får det til å høres ut som et dårlig kabinett noe det ikke er. Hva med a nevne at man kan plassere en 3x120 radiator i topp uten mye modding kun fjærne de to viftene og bruke de medflugte braketene.

 

Og det burde vært testet med gpu boksen med vifte som senker tempen med 5-10c og kanskje nevne de 2 120 viftene man kan sette inn på innsiden av hard disk racken. med disse installert er det bedre flow en i antec 900 hvis man har et stort skjemkort som blokkere mye i 900.

 

Og minus på pris blir vel feil dette er et kabinett i alu og det er mye av det finn et kabinett med samme specs til samme pris så kan dere klage på pris.

Lenke til kommentar
Gikk fra antec 900 til dette kabinettet selv og fikk nedgang i temp på samme hardware.

 

Litt merklig test dere får det til å høres ut som et dårlig kabinett noe det ikke er. Hva med a nevne at man kan plassere en 3x120 radiator i topp uten mye modding kun fjærne de to viftene og bruke de medflugte braketene.

 

Og det burde vært testet med gpu boksen med vifte som senker tempen med 5-10c og kanskje nevne de 2 120 viftene man kan sette inn på innsiden av hard disk racken. med disse installert er det bedre flow en i antec 900 hvis man har et stort skjemkort som blokkere mye i 900.

 

Og minus på pris blir vel feil dette er et kabinett i alu og det er mye av det finn et kabinett med samme specs til samme pris så kan dere klage på pris.

 

Vi har skrevet at du kan bytte ut de to store viftene i topp med tre 120 mm brede vifter, og vi har skrevet i spesifikasjonslisten at det kan settes inn to ekstra vifter ved harddiskene. Vi har også kommentert at kjøleløsningene er teoretisk gode. Men, det hjelper lite når vi får de resultatene vi får med vårt testoppsett, som forøvrig består av relativt nye produkter som vi mener vi presse kabinettet litt ekstra. Et eksempel på dette er at vi konsekvent har valgt en strømforsyning som ikke har modulære kabler, slik at vi får sjekket hvor lett det er å stue vekk overfødige kabler. Får vi ikke gjemt vekk kablene, påvirker dette kabinettets ytelse.

 

Vi har ikke testet kabinettet med luftekanalen for skjermkort rett og slett fordi det ikke følger med noen vifte til denne, det er kun selve kanalen og en liten grill som følger med. Vi er pent nødt til å teste kabinettet slik det blir levert, ser vi på kabinettene ved å fylle de med vifter alle steder det lar seg gjøre så er det mange kabinetter som vil få urettferdige fordeler.

Lenke til kommentar
Først og fremst så vil jeg påpeke at resultatene for Antec-kabinettet som det refferes til i grafene er oppdaterte med den nye maskinvaren. Som det står i teksten så linker vi til den gamle testen av det samme kabinettet slik at dere kan se hvor det lå i det gamle grafene. Dere kan dermed få en liten pekepinn til hvordan CM-kabinettet yter i forhold til kabinetter vi har testet tidligere.

 

Jeg skal få på plass navnet til CPU-kjøleren.

 

La merke til det etterhvert, som sagt.

Men stor takk for det med CPU-kjøler, og atter en gang fint med mange og gode tester i det siste.

 

Vanskelig å være kritiker! :)

Lenke til kommentar
Vi har ikke testet kabinettet med luftekanalen for skjermkort rett og slett fordi det ikke følger med noen vifte til denne, det er kun selve kanalen og en liten grill som følger med. Vi er pent nødt til å teste kabinettet slik det blir levert, ser vi på kabinettene ved å fylle de med vifter alle steder det lar seg gjøre så er det mange kabinetter som vil få urettferdige fordeler.

 

Så dere tror en kjøper av dette kabinettet til ~2000,- lar den delen av kabinettet (luftekanalen for skjermkort) som påvirker skjermkort tempraturene mest (og tildels kabinett tempraturen også), være ubrukt pga. denne 100lappen en slik vifte/vifter koster? Personlig flytter jeg mine egne vifter valgt og kjøpt løst for deres utmerkede kvaliteter, over i mine nye kabinetter, for det er svært skjeldent de medfølgende viftene holder den kvaliteten jeg ønsker..

 

Dere tester for å gi en realistisk gjengivelse av opplevelsen/ytelsen til produktet slik det er å forvente at den vanlige kjøperen av dette produktet vil bruke den, så kan dere gi trekk i konklusjonen om dere mener manglende vifte fortjener dette... Jeg har full forståelse for at dere ønsker at produktene skal være "plug and play", men når de ikke fullt og helt er dette, så må dere jo gjøre jobben som trengs for å få produktet opp å gå optimalt, og heller klage på dette i konklusjonen. Så klart, det er jo ikke værre enn at en potensiell kjøper av dette produktet finner en review som bruker denne luftekanalen, og skjekker tempraturene der, men da mister deres test mye verdi etter min mening. Det minste dere burde gjort var å teste med og uten denne luftekanalen inkl. vifte for å opplyse om effekten, og konkludere deretter, for "Kjølerprodusentens nyeste kabinett har blitt grundig saumfart og testet" beskrivelsen deres krever minst dette.. Synes også overskriften i denne testen har en vinkling som ikke gjenspeiler inneholdet, for å si det forsiktig...

 

Merker meg at hw.no har en del holdninger til testing som grenser til uforsvarlig etter min mening, ved å ikke teste produktene slik majoriteten av kjøperne ville brukt produktene, og ekskluderer utstyr av høy nytteverdi fordi det krever 2 minutters jobb å sette den sammen. Jeg antar dere ikke tror CoolerMaster leverer med denne luftkanalen fordi den skal brukes til pynt......

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

men litt ekstra info om hvordan ytelsen hadde vært med airducten koblet

til med en vifte hadde ikke skadet reviewet :)

 

 

men som Crazymech sier, flott med reviews og om ikke annet, har

dette reviewet minnet meg på at kabinettet skal hamstres til neste

lønning :)

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar
Dere tester for å gi en realistisk gjengivelse av opplevelsen/ytelsen til produktet slik det er å forvente at den vanlige kjøperen av dette produktet vil bruke den, så kan dere gi trekk i konklusjonen om dere mener manglende vifte fortjener dette... Jeg har full forståelse for at dere ønsker at produktene skal være "plug and play", men når de ikke fullt og helt er dette, så må dere jo gjøre jobben som trengs for å få produktet opp å gå optimalt, og heller klage på dette i konklusjonen. Så klart, det er jo ikke værre enn at en potensiell kjøper av dette produktet finner en review som bruker denne luftekanalen, og skjekker tempraturene der, men da mister deres test mye verdi etter min mening. Det minste dere burde gjort var å teste med og uten denne luftekanalen inkl. vifte for å opplyse om effekten, og konkludere deretter, for "Kjølerprodusentens nyeste kabinett har blitt grundig saumfart og testet" beskrivelsen deres krever minst dette.. Synes også overskriften i denne testen har en vinkling som ikke gjenspeiler inneholdet, for å si det forsiktig...

 

Merker meg at hw.no har en del holdninger til testing som grenser til uforsvarlig etter min mening, ved å ikke teste produktene slik majoriteten av kjøperne ville brukt produktene, og ekskluderer utstyr av høy nytteverdi fordi det krever 2 minutters jobb å sette den sammen. Jeg antar dere ikke tror CoolerMaster leverer med denne luftkanalen fordi den skal brukes til pynt......

 

Du har et poeng, vi skal se nærmere på akkurat dette når folk returnerer fra ferie.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...