Gå til innhold

Sniktitt: Liten men stor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heh, det er faktisk ikke annet enn en litt pussig tilfeldighet.

 

Det var Erik som var til stede på lanseringen til Panasonic, og siden det som ble sluppet der var under NDA ("Non-Disclosure Agreement") leste jeg heller ikke artiklene som er et resultat av den lanseringen, før i dag. Artikkelen om E-620 var det imidlertid jeg som la inn i publiseringsssytemet vårt, og laget tittel til.

Lenke til kommentar
Der har vi tidligere vært mer kritiske til Panasonic – særlig på høyere ISO-verdier. Men siden de nå har valgt å ikke øke oppløsningen, men har ny prosessering, kan vi kanskje forvente bedre resultater enn tidligere.

Jeg er ikke så veldig optimistisk til bildekvaliteten. Årsaken til at de har klart å pakke inn 8x zoom i et så lite format er at sensoren er veldig liten. 1/2,33". Ca 6x4,5 mm. ("645" :p ). Det er veldig lite til å være 12 megapixler. Dermed lover det ikke så veldig bra for ISO 200 og oppover. At det er CCD og ikke CMOS lover heller ikke bra siden CMOS bruker å være litt bedre på høy ISO siden arealet mellom pixlene (ledninger etc) er lettere å krympe.

 

Men de skal ha kudos for de forbedringene som har skjedd. Raskere fokus, Ai-systemet osv.

Lenke til kommentar

Helt enig!

 

Det er litt synd å tenke på at bildekvaliteten og støyegenskapene faktisk kunne vært bedre ved å begrense seg til f.eks. 6 megapiksler!

 

Den ekstra oppløsningen er jo nærmest bortkastet allikevel i den håpløse kampen mellom detaljer og støy i en sånn liten brikke. For ikke å snakke om hva slags rèell oppløsning objektivet er i stand til å belyse sensoren med... :dontgetit:

 

Jeg skulle gladelig kjøpt dette kamera med en moderne høykvalitets 3-4 megapiksel sensor!

Tenk på DE høy-ISO egenskapene :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Skal kjøpe kamera til dama, og har en stund hatt lyst til å handle Panasonic TZ7, men vurderer også dette kameraet. Vil økt oppløsning til (unødvendige) 14mp på ZX1 medføre betydeligere dårligere bildekvalitet ved høyere ISO på ZX1 vs TZ7? ZX1 "vinner" på størrelse, har samme vidvinkel men mindre zoom, hvilke andre viktige forskjeller er det mellom disse kameraene?

 

Håper Akam lager en like god og omfattende test av dette kameraet som testen av Sony DSC-W290, og innimellom på testen kommer med noen betraktninger på styrker/svakheter i forhold til TZ7.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...