Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dag kom posten med pakke til meg! En sort Olympus 12mm f/2!

Den passer perfekt på min sorte OM-D, og min søken etter et tilnærmet perfekt digitalt system for min bruk er endelig over!

 

Må få lagt ut et bilde av herligheten, men litt usikker på hvordan enda :) Time will show!

Endret av oysteitm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mottatt. Da går jeg for dette. Retorikken din klinger egentlig med slik jeg også tenker, men ble litt forvirret etter å ha lest pdfen til Reid. Tror jeg investerer i de 4 objektivene du anbefalte sporenstreks.

 

Skal ikke vurdere Olympus 12mm f2 fremfor Panasonic 14mm 2.5 da? Helt annet prisbilde og mer vidvinkel, men fantastisk objektiv på alle måter og mer lyssterkt, just sayin, når du først skal ha de 3 andre kremobjektivene...

 

(Men 14mm bør kunne oppdrives billig, det ble jo solgt med GF3 kamera for 2000,-).

Lenke til kommentar

(Men 14mm bør kunne oppdrives billig, det ble jo solgt med GF3 kamera for 2000,-).

Kjøpte min på e-bay for ca 1050,-. "Uheldigvis" hadde avsender spesifisert "lens $30" på pakken, så jeg må nok kontakte tollvesenet for å få betalt moms...........

 

Er faktisk meget fornøyd med det da. Det har sine feil, men det er definitivt morsomt å bruke! ...., men skulle gjerne hatt Oly sin 12'er....

 

Driver å vurderer om den nye 17/1.8 er noe for meg. Er flere ganger i det siste jeg har savnet noe lyssterkt innendørs. Jeg har FourThirds utgaven av PanaLeica 25/1.4, og den gjør forsåvidt jobben, men er noe trang innendørs (50mm ekv), og fokuseringa er ikke ekstremt kjapp pga PDAF/CDAF problematikken. Har også vurdert Panasonic sin 20/1.7, men den er rett og slett også for treg med fokuseringa når det er satt på Olympus hus. På panasonic sine, fungerer det ypperlig.

 

... og da står jeg egentlig igjen med kun 1 alternativ; Olympus sin nye 17/1.8... Håper det dukker opp i butikker med en noe lavere pris enn de 4.495 som er forespeilt. Andre idèer og synspunkt?

 

Bad news; Værtettet 40-150/2.8 ser ut til å bare ha vært et falskt rykte.... desverre.

Good news; Nå er firmware oppdateringen til E-M5 bare noen dager (10-ish) unna!

Lenke til kommentar

 

Er faktisk meget fornøyd med det da. Det har sine feil, men det er definitivt morsomt å bruke!

 

Ja, er et veldig morsomt objektiv, og har veldig god bildekvalitet til prisen :) Men hvilke feil er det du snakker om?

 

Eneste jeg kan komme på i farten må være vignettering på vid åpen blender, men dette fjernes jo på 3,76 sekunder i etterbehandling, både på video og stillbilder :)

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan komme på i farten må være vignettering på vid åpen blender, men dette fjernes jo på 3,76 sekunder i etterbehandling, både på video og stillbilder :)

... og barrel distortion.

 

..., men jeg gir egentlig blanke f.... Jeg er for gammel til pixelpeeping - Bildene blir bra og det er gøy å bruke det. - Det er det som teller. :-)

Endret av kiskogl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Thom Hogan har testet Panasonic 12-35 mm.

Spør du meg, så synes jeg ikke det er så ille. Noe må man gi avkall på når man skal pakke inn en konstant f2.8 zoom i et så kompakt "rør", bare se på ZD 12-60, den er ganske stor og til gjengjeld godt korrigert for det meste, dog så er den f2.8-4. Sammenlikningen med 12/2, er også litt søkt, i og med at det er et fastobjektiv.

 

Ellers, så har Thom Hogan testet "fatningsdekselet" 15mm f8, og funnet ut at det er bedre enn man skulle tro. I USA koster dette hele $49 (= 280 kr), mens de her på berget skal ha helt vannvittig latterlige 695 kr for den. :wallbash: Jeg mener 695 kr for pokker...!! Hva i huleste er det de tenker med, det er jo mye mer enn dobbelt så mye, ran forkledd som handel.... :realmad:

Endret av eks
Lenke til kommentar

Spør du meg, så synes jeg ikke det er så ille. Noe må man gi avkall på når man skal pakke inn en konstant f2.8 zoom i et så kompakt "rør", bare se på ZD 12-60, den er ganske stor og til gjengjeld godt korrigert for det meste, dog så er den f2.8-4. Sammenlikningen med 12/2, er også litt søkt, i og med at det er et fastobjektiv.

 

Ellers, så har Thom Hogan testet "fatningsdekselet" 15mm f8, og funnet ut at det er bedre enn man skulle tro. I USA koster dette hele $49 (= 280 kr), mens de her på berget skal ha helt vannvittig latterlige 695 kr for den. :wallbash: Jeg mener 695 kr for pokker...!! Hva i huleste er det de tenker med, det er jo mye mer enn dobbelt så mye, ran forkledd som handel.... :realmad:

 

 

Kunne ikke sagt det bedre selv.

 

Olympus 12-60mm er gigantisk i forhold, og har som du sier 2,8-4,0.

 

På mange måter vil 12-35mm være et bedre objektiv, og det holder nok i massevis som salgsargument for min del hvertfall. Og gutta, hallo... 9000kr for et så allsidig og godt objektiv som 12-35mm er ikke mye penger.

 

Spesielt om man ser på Canons nye zoom som koster 13 lapper med konstant F4 i blenderåpning...

Lenke til kommentar
Ellers, så har Thom Hogan testet "fatningsdekselet" 15mm f8, og funnet ut at det er bedre enn man skulle tro. I USA koster dette hele $49 (= 280 kr), mens de her på berget skal ha helt vannvittig latterlige 695 kr for den. :wallbash: Jeg mener 695 kr for pokker...!! Hva i huleste er det de tenker med, det er jo mye mer enn dobbelt så mye, ran forkledd som handel.... :realmad:

Vi får alle følge med om det blir noen kampanjer eller billigere utsalgssteder på den fremover. Vipper den under magiske 200 NOK (ca 35 $) så er det bare å bestille avgiftsfritt fra utlandet.

Lenke til kommentar

Spør du meg, så synes jeg ikke det er så ille.

Ble litt overrasket over hvor negativ Thom's test var etter å ha sett en del andre tester. Men han ender jo likevel opp med å si at det er objektiv han har kjøpt og vil beholde og at det ikke finnes noe bedre alternativ for mFT. Uansett interessant med flere testere og litt forskjellig perspektiv.

Lenke til kommentar

Jeg har nevnt forvridningsproblematikken tidligere i denne tråden, så det burde egentlig ikke være noen overraskelse. Skarpheten i kanter er ikke ideell ved 12 mm, men for de motivene jeg ville brukt brennvidden til er det ikke noe stort problem. Jeg har ikke lagt merke til vignettering noe særlig, og objektivet er mer eller mindre permanent installert på GH2-en min, så det er vel helst noe man merker med bestemte motiver. Jeg har heller ikke følt noe sug etter å kjøpe fastobjektiver for brennvidden den dekker - jeg har 20/1.7 og 30/1.4, og det holder for mitt bruk. Det neste blir vel heller 7-14 eller 42/1.2 når det kommer ut.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...